Hetente három Malév-járat közlekedik decembertől Budapest és Bangkok között, a thai partner belső járataira pedig gyorsabban lehet majd átszállni. Az ázsiai cég európai igazgatója szerint az utasok nyolcvan százaléka magyar lesz, de a későbbiekben szeretnék növelni a Magyarországra érkező thaiföldi utasok arányát is.

Gönci János sikeresnek nevezte a Malév tavaly augusztusban indított pekingi járatát, de akár frekvenciabővítést is elképzelhetőnek tart, ha tökéletesítik az együttműködést a Hainan Airlinesszal. Megerősítette, hogy a múlt heti hongkongi tárgyalásain felvetődött a közvetlen Budapest-Hongkong járat lehetősége, de még csak vizsgálják ennek gazdaságosságát.

A OneWorld-vonal erősítése központi helyen áll a stratégiában, ugyanis a cégvezetés korábbi nyilatkozatai szerint 2-4 milliárd forintnyi nyereségemelkedést hozhat, ha a Malév belép a szövetségbe. Erről várhatóan még az idén szavaznak a tömörülés vezető testületében.

A vezető szerint továbbra is középpontban van a racionalizálás, mert csak így érhetik el a hivatalba lépésekor is említett célt, miszerint jövőre pozitív eredménynyel kell zárni az üzemi tevékenységet. Tavaly a társaság 120,3 milliárd forintos nettó árbevétel mellett 4,9 milliárdos mérleg szerinti veszteséget könyvelt el. Az ésszerűsítésbe a flottaszerkezet korszerűsítésétől kezdve a körülbelül 600 fős létszámcsökkentésig sok minden beletartozik.

Szakértők szerint a pénzügyi mutatókat javíthatja, ha még az idén rendezik a cég pénzügyi kapcsolatait a Budapest Airport Rt.-vel. A Ferihegyi Repülőtér üzemeltetőjével szemben felhalmozódott tartozás meghaladja a hárommilliárd forintot. Egyes számítások szerint éppen a tartozás körüli összegért kerülne át a BA Rt.-hez a kiszervezett kerozinüzletág. Ugyancsak segíthet, ha vevőt találnának a négy CRJ repülőgépre, ám ezeket most csak nagyon nyomott áron lehetne értékesíteni - ha lenne érdeklődő. Az üzleti terv a legnagyobb kockázati tényezőnek a rohamosan dráguló üzemanyagot nevezi. Ez most még inkább fennáll, mint tavasszal, a tervezés időszakában.

A költségek részben a flotta hatékonyabb rotációjával mérsékelhetők. (A bangkoki járaton a téli időszakban kevesebbszer közlekedő két nagy Boeinget használják.) A közelmúltban az ezt szolgáló szoftverre költött 60 millió forint 0,5-2 milliárdnyi bevételnövekedést eredményezhet, amint rendszerbe állítják a szükséges eszközt.

Az e-business programra fordított 300 millió forint már megtérült, az év végére legalább tíz célállomásra lehet e-jegyet váltani, jövőre pedig az önkiszolgáló repülőtéri bejelentkezőpultokat is felállíthatják. Sikeresek az eladásösztönző akciók, de a vezérigazgató elismerte, hogy a Cetelem bankkal tavaly ősszel indított, hitelre való jegyvásárlás nem nagyon jött be. A cég járatait figyelembe véve az átlagos telítettség a nyári hónapokban 80 százalék fölé emelkedett, az utasforgalom július-augusztusban 13, szeptember első két hetében 12 százalékkal volt magasabb, mint 2004 hasonló időszakában. Az ebből származó bevételt, illetve az év eddig eltelt nyolc hónapjáról szóló pénzügyi adatokat azonban nem ismertette.