BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hamisítók, annyi nektek! Több pénz borellenőrzésre

Az eddigi jövedéki adót forgalomba hozatali járulékká keresztelné és a befolyt összeget a jövő évtől 60-40 százalékban a borászati ellenőrzési feladatok és az ágazati marketingcélok között osztaná el az FVM. A piaci szereplők éppen fordított arányt képzelnek el.

A jövő évtől csak akkor értékesíthetnék termékeiket a kereskedelemben a borászati cégek, ha literenként 8 forintos forgalomba hozatali járulékot fizetnek - derül ki a bortörvény módosításához készített minisztériumi tervekből. Az új kötelezettség az eddig szintén 8 forintos literenkénti jövedéki adót váltaná ki. A száz lépés elnevezésű programban szereplő, már korábban bejelentett kormánytervek lényege, hogy az évi 1,5-2,2 milliárd forintos befizetést ne a költségvetés nyelje le, hanem az ágazat vehesse igénybe marketing- és ellenőrzési célokra.

A borászati cégek januártól nem kaphatnának boraikra forgalombahozatali engedélyt, ha a járulékot nem fizetnék meg. Az új névre keresztelt pénzügyi teher adók módjára behajtható lenne, és azt az e célra elkülönített FVM-számlára kellene utalni.

Az agrártárca a befolyt összeg 40 százalékát borászati marketingre, 60 százalékát az Országos Borminősítő Intézet (OBI) ellenőrzési feladataira fordítaná. Ez egy liter borra vetítve 3,20-4,80 forintos megosztási arányt jelente. A minisztérium azzal magyarázza álláspontját, hogy a jövedéki adó "nullakulcsossá" válásával a VPOP ellenőrzési tevékenysége is szűkül. Ezért a tárca szerint az lenne indokolt, hogy a forgalombahozatali járulék nagyobb része az OBI-vizsgálatokra jusson.

Az ágazati szereplőket tömörítő Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) ugyanakkor éppen fordított felhasználási arányt képzel el - közölte lapunkkal Kiss László, a szervezet elnöke, aki egyben a Tokaj Kereskedőház Rt. vezérigazgatója is. A HNT inkább a piacra jutást segítő marketingakciókra helyezné a hangsúlyt, és legrosszabb esetben is 50-50 százalékos pénzfelosztást tartana elfogadhatónak.

A törvénymódosítási tervezetet az FVM "vitaindítónak" szánta, így a mostani elképzelések a szakmai egyeztetések során még változhatnak - tudtuk meg a tárca illetékeseitől. Értesüléseink szerint abban már most sincs nézeteltérés, hogy a marketingpénzekből az EU-piacokat vagy a harmadik országokat célzó reklám- és egyéb programok nemzeti társfinanszírozását kellene megoldani. Az ellenőrzésre szánt járulékbevételeket pedig a származási bizonyítványok kontrollálására, a hatósági mintavételekre és a minőségvizsgálatokra kellene fordítania az OBI-nak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.