BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyógyszerkutatás: Csökkentik a fejlesztés költségét

Az egyre kiélezettebb verseny a gyógyszergyártókat is arra kényszeríti, hogy külső szolgáltatók segítségét vegyék igénybe, gyakran már a kutatásban is. Ennek megfelelően a kutatáskihelyezési piac is bővül a jövőben, egy előrejelzés szerint Európában a tavalyi 3,2 milliárd dollárról 2011-re 5,1 milliárdosra nő ez a szegmens.

A gyógyszergyártókra nehezedő piaci nyomás, a kiélezett verseny miatt egyre több társaság dönt úgy, hogy külső szolgáltatót von be a kutatásba is. Az emelkedő költségek és a hosszú fejlesztési idő olyan probléma, amelyek megoldása már régóta foglalkoztatja a gyártókat. Az ilyen jellegű kiadások csökkentése annál is fontosabb, mert egy felmérés szerint a fejleszteni kezdett gyógykészítmények mindössze 15 százaléka kerül végül kereskedelmi forgalomba.
Nem meglepő tehát, hogy a gyógyszercégek szövetségre lépnek a biotechnológiai vállalatokkal, az egyetemi kutatóközpontokkal, a szerződéses kutatószervezetekkel (CRO – contract research organizations), kisebb specialistákkal és általános szolgáltatásokat nyújtó társaságokkal, amelyek igyekeznek megfelelni az új igényeknek is.
A CRO-szolgáltatók nagy előnye, hogy a világ számos pontján élő szakértőket képesek öszszefogni.
A feladatkihelyezés (outsourcing) kulcsfontosságú lehet a gyógyszergyártók számára, hiszen lehetővé teszi, hogy hatékonyabban használják fel és ellenőrizzék a kutatás-fejlesztési költségeiket – állítja a Frost & Sullivan (F&S) kutatási elemzője, Amerpreet Dhiman. Ezt közülük egyre többen ismerik fel, így nem meglepő, hogy a gyógyszerkutatás-kihelyezési piac Európában a tavalyi 3,2 milliárd dollárról 2011-re 5,1 milliárdosra nő majd az F&S előrejelzése szerint. A tanulmány szerzői úgy vélik, hogy 2010-re a kutatás-fejlesztési projektek 40 százalékát külső, szakosodott szolgáltató végzi majd.
A legfontosabb szempont az ilyen megbízásoknál továbbra is a költségcsökkentés lesz, így nem meglepő, hogy az informatikai vagy üzleti folyamatkihelyezéshez hasonlóan ebben a szegmensben is az alacsony bérköltségű országok válhatnak meghatározóvá, mint India vagy Kína.
Ugyanakkor a vállalatoknak el kell fogadniuk, hogy bizonyos, nem az alaptevékenységhez tartozó feladatok kihelyezése kockázatokkal is jár. Ezeket is fel kell mérniük, mert csak így lesznek képesek pontosan megfogalmazni elvárásaikat a fejlesztésben közreműködő partnerek felé.
A verseny fokozódásában nagy szerepet játszanak az alacsony bérköltségű ázsiai országok szolgáltatói – mutatott Alex Drijver, a ComGenex Rt. pénzügyi igazgatója és a Thales Nanotechnológiai Rt. vezérigazgatója. Az 1992-ben alapított, fejlesztési és kutatási szolgáltatásokat nyújtó társaság tapasztalatai szerint továbbra is komoly igény van az ilyen feladatok kiszervezésére, mivel ez egy nagyon jó megoldás a gyógyszergyártók számára költségeik csökkentésére. Az évek során a szolgáltató partnerek is nagyobb tapasztalatra tettek szert, így még hatékonyabb lehet az együttműködés. A ComGenex ügyfelei a világ vezető cégei közül kerülnek ki, így például a megbízók között van a világ 20 legnagyobb gyógyszergyártó társasága.
Szinte csak külföldi megbízóknak dolgoznak, bár néhány esetben hazai cégek is igénybe veszik szolgáltatásaikat. A társaság bevételeinek mintegy 50 százaléka Európából, 30 az Egyesült Államokból, míg a fennmaradó rész Japánból származik.
A piac bővülése mellett rendkívül fontos kiemelni, hogy átalakulóban van a terület – mondta Alex Drijver. A korábbi, vegyületkönyvtárakra vonatkozó nagy megrendelések helyett speciális, egyedi igényeket kielégítő szolgáltatásokra adnak megbízást az ügyfelek. Az egyik legnagyobb kihívás a szolgáltatók számára a változó piaci igényekhez való alkalmazkodás, amely a ComGenexnek sikerült, s ez komoly lehetőségeket nyit meg számára a területen.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.