Hódít az LCD- és plazmatévé
Látványosan nőtt a folyadékkristályos (LCD-) és plazmakijelzős televíziók iránti kereslet a harmadik negyedévben, a világszerte eladott tévék valamivel több mint 16 százaléka ilyen típusú volt – derül ki a DisplaySearch piackutató cég tanulmányából. Ráadásul ebben az időszakban fordult elő első alkalommal, hogy a laposképernyős készülékek értékesítéséből származó bevétel meghaladta a hagyományos, katódsugárcsöves (CRT-) készülékek forgalmát.
A világ televíziópiaca az eladott készülékek számát tekintve 12 százalékkal, 43,6 milliósra bővült a harmadik negyedévben az előző három hónaphoz képest. Az LCD-tévék a teljes piac 13, míg a plazmatelevíziók 3,6 százalékát adták. A teljes piac 13 százalékát adó LCD-tévékből rekordmennyiségű, 5,5 millió fogyott július és szeptember között, ez a második negyedévhez képest 36, míg éves szinten 156 százalékos növekedést jelent. A legkeresettebbek valamenynyi földrajzi régióban a 82 centiméter képátlójú készülékek voltak, részesedésük az eladott LCD-tévék között elérte a 27 százalékot.
A plazmatévékből 1,6 milliót adtak el a harmadik negyedévben, ez az előző negyedévhez képest 40, míg éves szinten 143 százalékos növekedést jelent. Ebben a szegmensben a Panasonic a meghatározó gyártó 29 százalékos részesedésével.
Az LCD-televíziók átlagos értékesítési ára egy százalékkal nőtt a második negyedévhez képest, elérve az 1190 dollárt, mivel a kereslet a nagyobb méretű, így drágább készülékek felé irányult. Ugyanakkor a plazmatévék átlagos ára az előző negyedévhez képest nyolc százalékkal, 2057 dollárra csökkent a harmadik három hónapban. A hazai kereskedők szerint a karácsonyi vásárlási szezonban Magyarországon is a legkeresettebb szórakoztatóelektronikai termékek közé tartozhatnak az LCD- és a plazmatelevíziók (VG, 2005. november 17.)