BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Debrecenből akar repülni a Sky Europe?

Növelik a kapacitásaikat és a Budapestről kínált célállomások számát a fapados légitársaságok. Szinte mindegyik déli és délkeleti irányban terjeszkedik, miközben jelentősen bővíti flottáját.

Teszteli a debreceni vonzáskörzetet a SkyEurope – mondta lapunknak tegnap Ferihegyen Christian Mandl vezérigazgató abból az alkalomból, hogy bemutatta a cég egyik új felszereltségű és átfestett Boeing repülőgépét. Ugyan továbbra is a budapesti a bázisrepülőtér Magyarországon, de ha a Nyíregyháza és Debrecen érintésével Ferihegyre közlekedő különbuszjárat iránt elegendő érdeklődést tapasztalnak, akkor nem kizárt, hogy később az egyébként korszerűsített hajdúsági légikikötő is szóba jöhet – fűzte hozzá.
Más vidéki repülőteret egyelőre nem vizsgálnak, de idővel Pécs vagy Szeged is a látómezőbe kerülhet. Szakmai szempontból indokolt lehet a vidéki megjelenés, annál is inkább, mert mind Debrecen, mind Pécs körzetében – a határországok közeli megyéit is beleszámolva – több millióan élnek. Másrészt az európai versenytársak közül a legnagyobb, az ír Ryanair eleve a másodlagos repülőtereket és az ottani vonzáskörzetet részesíti előnyben. A cég ezért döntött például a sármelléki légikikötő mellett, ahonnan május elejétől közlekedik Londonba.
A SkyEurope a nyári menetrend szerint Nápolyba, Bolognába, Burgaszba és Várnába is elviszi az utasokat, de gazdaságtalansága miatt megszünteti londoni járatát. Feltétlenül jobban figyel ezentúl az EU-hoz hamarosan csatlakozó Romániára és Bulgáriára, valamint az idén is beindítja szezonális dalmáciai járatait. Új, több utas befogadására alkalmas repülőgépei révén ez évben ötven százalékkal növeli a kapacitást, és tovább csökkenti fajlagos költségeit. Ezt részben azért teheti meg, mert árfolyam-kockázati technikákat használ. Ez tette lehetővé azt is, hogy eltörölje az üzemanyagpótdíjat, valamint minden további utasdíjat vagy foglalási költséget. Ezek a jövőben az alapdíj részét képezik.
Nem tétlenkedik a térségben legnagyobb versenytárs, a minap nyolcadik repülőgépét is csatasorba állító magyar Wizz Air sem. A társaság ugyancsak felfedezte magának a balkáni célpontokat, de a szlovák cégnél jobban figyel Dél-Lengyelországra és a balti térségre. Litvániában például Kaunast választotta, hogy elkerülje a SAS csoporthoz tartozó AirBalticot, amely március végétől a fővárosból, Vilniusból heti két közvetlen budapesti járatot közlekedtet. Váradi József vezérigazgató szerint hosszú távon a Boeing 737-esekben lévő 149-cel szemben az Airbusok 180 ülőhelye lesz a befutó, de Christian Mandl azzal érvelt, hogy a kisebb gépekkel gyorsabb lehet a forduló, miközben egységköltségük folyamatosan apad.
A gazdaságos üzemeltetést hasonlóan szem előtt tartó brit Easyjet online bejelentkezést vezetett be, és a közelmúltban megtelepedett 16. európai bázisrepülőterén, a milánói Malpensán is. Londonból ezentúl Rijekába, Isztambulba és a marokkói Marrákesbe is eljuthatunk a céggel.
Az eddig csak két német várost felajánló Germanwings a nyári menetrendben bővíti a Budapestről közlekedő járatai számát, és terveik szerint az eddigi kölni és stuttgarti célállomás mellé leghamarabb 2007 nyarától Hamburgba is indítanak járatokat – nyilatkozta Marc-Kristian Gerdes, a légitársaság Magyarországért felelős menedzsere. A tavalyi 192 ezerrel szemben az idén 215 ezer utasra számítanak a budapesti járatokon. A foglalások 35 százaléka tavaly magyarországi foglalás volt, és a járatok 85,2 százalékos kihasználtsággal közlekedtek. Elismerte ugyanakkor, hogy az új járatok indításának ma még gátat szab a légitársaság gépparkja. Ám hozzátette: a jelenleg 22 Airbusból álló flotta a következő 3-4 évben 18 új repülőgéppel bővül. A légitársaság tavaly szezonális eltérésekkel ugyan, de nyereséggel üzemeltette magyarországi járatait. A szakember szerint elképzelhető, hogy leghamarabb jövőre – szezonális jelleggel – a sármelléki repülőtéren is megjelenjenek. (MN)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.