Más vidéki repülőteret egyelőre nem vizsgálnak, de idővel Pécs vagy Szeged is a látómezőbe kerülhet. Szakmai szempontból indokolt lehet a vidéki megjelenés, annál is inkább, mert mind Debrecen, mind Pécs körzetében – a határországok közeli megyéit is beleszámolva – több millióan élnek. Másrészt az európai versenytársak közül a legnagyobb, az ír Ryanair eleve a másodlagos repülőtereket és az ottani vonzáskörzetet részesíti előnyben. A cég ezért döntött például a sármelléki légikikötő mellett, ahonnan május elejétől közlekedik Londonba.
A SkyEurope a nyári menetrend szerint Nápolyba, Bolognába, Burgaszba és Várnába is elviszi az utasokat, de gazdaságtalansága miatt megszünteti londoni járatát. Feltétlenül jobban figyel ezentúl az EU-hoz hamarosan csatlakozó Romániára és Bulgáriára, valamint az idén is beindítja szezonális dalmáciai járatait. Új, több utas befogadására alkalmas repülőgépei révén ez évben ötven százalékkal növeli a kapacitást, és tovább csökkenti fajlagos költségeit. Ezt részben azért teheti meg, mert árfolyam-kockázati technikákat használ. Ez tette lehetővé azt is, hogy eltörölje az üzemanyagpótdíjat, valamint minden további utasdíjat vagy foglalási költséget. Ezek a jövőben az alapdíj részét képezik.
Nem tétlenkedik a térségben legnagyobb versenytárs, a minap nyolcadik repülőgépét is csatasorba állító magyar Wizz Air sem. A társaság ugyancsak felfedezte magának a balkáni célpontokat, de a szlovák cégnél jobban figyel Dél-Lengyelországra és a balti térségre. Litvániában például Kaunast választotta, hogy elkerülje a SAS csoporthoz tartozó AirBalticot, amely március végétől a fővárosból, Vilniusból heti két közvetlen budapesti járatot közlekedtet. Váradi József vezérigazgató szerint hosszú távon a Boeing 737-esekben lévő 149-cel szemben az Airbusok 180 ülőhelye lesz a befutó, de Christian Mandl azzal érvelt, hogy a kisebb gépekkel gyorsabb lehet a forduló, miközben egységköltségük folyamatosan apad.
A gazdaságos üzemeltetést hasonlóan szem előtt tartó brit Easyjet online bejelentkezést vezetett be, és a közelmúltban megtelepedett 16. európai bázisrepülőterén, a milánói Malpensán is. Londonból ezentúl Rijekába, Isztambulba és a marokkói Marrákesbe is eljuthatunk a céggel.
Az eddig csak két német várost felajánló Germanwings a nyári menetrendben bővíti a Budapestről közlekedő járatai számát, és terveik szerint az eddigi kölni és stuttgarti célállomás mellé leghamarabb 2007 nyarától Hamburgba is indítanak járatokat – nyilatkozta Marc-Kristian Gerdes, a légitársaság Magyarországért felelős menedzsere. A tavalyi 192 ezerrel szemben az idén 215 ezer utasra számítanak a budapesti járatokon. A foglalások 35 százaléka tavaly magyarországi foglalás volt, és a járatok 85,2 százalékos kihasználtsággal közlekedtek. Elismerte ugyanakkor, hogy az új járatok indításának ma még gátat szab a légitársaság gépparkja. Ám hozzátette: a jelenleg 22 Airbusból álló flotta a következő 3-4 évben 18 új repülőgéppel bővül. A légitársaság tavaly szezonális eltérésekkel ugyan, de nyereséggel üzemeltette magyarországi járatait. A szakember szerint elképzelhető, hogy leghamarabb jövőre – szezonális jelleggel – a sármelléki repülőtéren is megjelenjenek. (MN)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.