Sem a részvényesek érdeke, sem a vállalat pénzügyi helyzete nem sürgeti a Wizz Airnél, hogy tőzsdére menjen, ellentétben más térségbeli, illetve európai diszkont-légitársaságokkal – közölte lapunknak adott hétfői interjújában Váradi József vezérigazgató. Eközben a legnagyobb közép-európai versenytársnak tekintett Sky Europe papírjait tavaly ősszel, a második legnagyobb német légitársaságnak számító Air Berlinét pedig a következő hetekben vezetik be a börzére.
A vezető szerint a Wizz Airnek középtávon legfeljebb az új repülőgépek finanszírozásához kellene pénzt gyűjtenie a tőzsdén. A társaság egyébként éppen a napokban vette át tizedik új járművét, amelyet Budapesten tegnap mutattak be. Ezt is az International Lease Finance Corporationtől lízingelik.
„A repülőgépet hét évre lízingeljük, és az új piacokon – vagyis Bulgáriában, Horvátországban és Szolvéniában – közlekedtetjük. Új piacaink valamelyikén lesz hamarosan az újabb egy-két új bázisrepületerünk” – mondta Váradi József. Érdeklődésünkre – semmilyen pénzügyi adatot nem említve – kifejtette: a pénzügyi stabilitást azzal igyekeznek tovább javítani, hogy folyamatosan – méghozzá a versenytársaknál hatékonyabban – leszorítják a költségeiket. Elismerte ugyanakkor, hogy az ágazat fejlődését, így a két éve indult Wizz Airét is már az elmúlt néhány évben is jelentősen befolyásolta több külső tényező, mint például a száguldó üzemanyagár vagy a még mindig nem teljesen liberalizált szabályozás.
Arra a felvetésünkre, hogy a szintén híresen alacsony költségszinten működő és már Magyarországon is jelen lévő ír Ryanair képes lesz-e sarokba szorítani a céget, azt válaszolta: a stabil befektetői háttér és a hatékony üzemelés mellett a Wizz Air idő- és piaciismeret-előnyben is van Közép- és Kelet-Európában. Nem lesz egy főszereplős a piac, a torta nő, amelyen egy nagyon szűk csoport osztozik majd – vetítette előre.
Számításai szerint a társaság költségszintje 25-30 százalékkal alacsonyabb, mint a versenytársaké, és ez tartósan így alakul a jövőben is. A Wizz Air tudatosan a másodlagos, vagyis a nagyvárosoktól távolabb lévő repülőtereket választja, s ott – nem részletezett mértékű – megtakarítást képes elérni az üzemeltetőnél, illetve eleve gyorsabban célhoz ér, mint a zsúfolt nagyvárosok fő repülőtereire közlekedő diszkontcégek gépei.
További pozícióelőnyökre utalva megemlítette: a Wizz Air gépei kicsit nagyobbak és újabbak, mint a versenytársaké, s legalább két-három órával többet közlekednek naponta, vagyis több járatot képesek teljesíteni. Arra a kérdésünkre, hogy az értékesítési csatornáknál is hátrányban van-e a nagyobb versenytárs, azt mondta: a vállalat nincs annyira ráutalva az utazási irodákra, mint a Sky Europe, nem is beszélve a hagyományos légitársaságról.
A Wizz Air a következő egy évre hárommilliót meghaladó utassal számol, így a diszkont-légitársaság indulásától számolva 2006 végére már több mint ötmillió embert juttat célba. Hamarosan elindulnak a légitársaság új járatai a horvátországi Splitből, a szlovéniai Ljubljanából és a bulgáriai Burgaszból is.
Saját mérései szerint a térségben számára meghatározó Lengyelországban 40 százalékot meghaladó részesedésével vezeti az ottani piacot, míg Magyarországon tavaly 26 százalékot mondhatott magáénak a diszkontok között, s ezzel szintén az első helyen áll. Lengyelországban már több cég is csődbe ment, viszont megjelent a Ryanair és gyorsan terjeszkedik, a brit Easyjet pedig egyelőre nem képes felvenni azt a tempót, amelyet versenytársai diktálnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.