Elektronika: itthon fő a márkanév
A márkanév a leginkább döntő tényező a legújabb elektronikai eszközök megvásárlásakor a magyar felhasználók számára – derül ki a Synovate piackutató cég felméréséből. A hazai fogyasztók 33 százaléka sorolta az első helyre ezt a tényezőt, míg az árat 32 százalékuk tartja a legfontosabb szempontnak ilyen jellegű készülékek vásárlásakor. A harmadik legfontosabb tényező a felmérésben szereplő magyar válaszadók 22 százaléka szerint a használhatóság. A magyar fogyasztók gyártói preferenciája nem tér el jelentősen az átlagostól; elsőként a Sony név jut eszükbe, ha csúcstechnológiájú elektronikai eszközökről van szó, másodikként a dél-koreai Samsung, harmadikként pedig egy európai cég, a holland Philips.
A Synovate nemzetközi felmérésében szereplők közel fele nyilatkozott úgy, hogy képtelen lenne meglenni mobiltelefonja nélkül, ez különösen a szaúd-arábiaiakra és a thaiföldiekre igaz (68 és 61 százalék). A legújabb eszközök birtoklása a szaúdiak számára a legfontosabb, 87 százalékuk nyilatkozott így, a románok 65 és az indiaiak 60 százaléka is így vélekedik. A jövő leginkább nélkülözhetetlen eszközei a Synovate által megkérdezettek szerint a noteszgépek lesznek, ezeket követik a plazma- és folyadékkristályos televíziók. Nem meglepő, hogy a válaszadók közül a 35 évnél fiatalabbak ragaszkodnak leginkább ezekhez és más elektronikai eszközökhöz, mint például a DVD- és MP3-lejátszók.
Az új készülékek vásárlásánál a választáskor globális szinten egyenlő mértékben esik latba az ár, a könnyű használhatóság és az ismert márkanév. A használhatóság az ázsiaiak számára a legfontosabb, míg az árat a franciák és a kanadaiak tekintik a legfontosabb tényezőnek. A kínaiak rajonganak leginkább az új eszközök iránt; ez a kutatók szerint a szocialista gazdaságtervezés időszakára vezethető vissza, amikor nagyon szűkös volt a kínálat.
Az elektronikai eszközök piaca az idén várhatóan 135 milliárd dollár lesz a Consumer Electronics Association iparági szervezet adatai szerint, ez 8 százalékkal több, mint 2005-ben. A növekedéshez főként a vezeték nélküli készülékek (mobiltelefon, laptop), MP3- és DVD-lejátszók, lapos képernyős televíziók, illetve az interaktív játékkonzolok járulnak majd hozzá. VG


