BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felkínálták a JAT-ot és a Bulgaria Airt

Repülés. Egy külföldi stratégiai befektetőnek szeretnék eladni a tetemes adósságokkal küszködő szerb JAT légitársaságot, a pályázatot a tervek szerint ősszel írják ki. Egyelőre nem tudni, hogy lesz-e egyáltalán jelentkező. A cég ugyanis nemcsak 200 millió dolláros adósságterhet hordoz, hanem 12 gépből álló flottája is meglehetősen elavult, egy része a 80-as évek közepe óta van forgalomban. A géppark megújítására sem a vállalatnak, sem a kormánynak nincs pénze. A cégnek 1999-ből nyolc Airbusra van előszerződése.

Az évtizedek óta monopolhelyzetben lévő JAT-nak a médiában megjelent kommentárok szerint igen rossz a híre az utazóközönség körében a pontatlanság, az ügyfelekkel való bánásmód, a kiszolgálás hiányosságai miatt. A légitársaság ezzel együtt optimista a jövőt illetően. Derűlátását azzal támasztja alá, hogy 34 százalékkal növelte utasforgalmát az idei év első negyedében az egy esztendővel korábbihoz képest. Január és március között 312 ezer utast szállítottak, 76 ezerrel többet, mint egy éve, 1991 óta pedig a legtöbbet. A társaság az idén kiegyensúlyozott eredményre számít, miután korábban még 3,7 millió dolláros veszteséget várt.

Talán kissé vonzóbb helyzetben van a Bulgaria Air, amelyet ugyan többször igyekeztek eladni, de a mostani kiírásban végül négy jelentkező mégiscsak érdeklődik iránta. (Az AUA és a brit Trans Atlantic Aviation visszalépett.) A négy jelelölt – a bolgár Balkan Hemus Group, a szintén bolgár Postabank, az olasz Air One, továbbá a brit York Bulgaria Investments – 99,99 százaléknyi részvényt szerezhet. A nem kötelező érvényű ajánlatot augusztus 17-ig kell megtenni.

Jól kezdte az évet a szlovén nemzeti légitársaság, az Adria Airways. A vállalat 406 ezer utast szállított az első hat hónapban, s ez 15 százalékos javulás az előző év azonos időszakához képest. A társaság mindezt úgy oldotta meg, hogy 9 százalékkal több járatot indított, és 4 százalékkal emelte azok kihasználtságát. Meglepő, hogy az árufuvarozási üzletága is jól szerepelt, itt ugyanakkor nem közöltek részleteket, csak azt jelezték: egyre több logisztikai vállalat ad megbízást a cégnek. Sikerült lefaragni a műszaki üzemeltetésre és a karbantartásra fordított kiadásokat mintegy 10 százalékkal – fűzte hozzá Tadej Tufek elnök. A cargoüzletágnál 20 százalékos volt a rendelésállomány növekedése.

Egyáltalán nem büszkélkedhet jó eredményekkel a cseh CSA, ugyanis vesztesége meghaladta az egymilliárd koronát (egy cseh korona 9 forint) az idei év első öt hónapjában, miután az árbevétel 1,6 milliárd koronával kisebb lett a tervezettnél. A veszteség 1,2–1,4 milliárd korona. A társaság szóvivője nem kommentálta az értesülést, csupán annyit mondott, hogy az időarányos veszteség nem nagyon tér el a tervezettől. A júniusban ismertetett hároméves üzleti tervben 2006-ra 485 milliós hiány szerepel. Tavaly 496 millió korona vesztesége keletkezett. VG





Ősztől várható újabb Malév-pályázat

Az ÁPV Rt. várhatóan augusztus végén vagy szeptember elején immár negyedszer is megkísérli eladni a Malévet, illetve azt a részt, amely megmaradt belőle a sok kiszervezés és üzletágeladás után. A Népszabadság meg nem erősített értesülése szerint a vezérigazgató befektetőkkel tárgyal, és velük önállóan indulni kíván. Úgy tudjuk, hogy az öt légitársaságot tömörítő orosz AiRUnion befolyása alatt álló Air Bridge Rt. szintén ajánlatot tesz.

Utóbbi cég pozícióinak közvetett megerősödésére utal, hogy az orosz vagyonügynökség felülvizsgálta álláspontját. Korábban azt állította, hogy nincs szükség második orosz nemzeti légitársaságra, vagyis az AiRUnionra az Aeroflot mellett. Az ügynökség ma már csak ahhoz ragaszkodik, hogy a Borisz Abramovics által létrehozott társaságban az orosz államnak legalább 51 százalékos részesedése legyen, és az öt légicég szövetségét orosz névre kereszteljék. A társaságnak a Roszaviaszojuz nevet javasolja, ez lényegében az AiRUnion oroszra fordítását jelenti.

Az AiRUniont 2004 végén hozták létre a KrasAirből, valamint a Domogyedovszkije Avialinyiiből (DAL), a Samarából, az Omskaviából és a Sibaviatransból, a teljes egyesítés szándékával. A második orosz nemzeti társaság elképzelését támogatta az orosz gazdasági és a közlekedési miniszter is, május elején pedig a Vedomosztyi arról adott hírt, hogy Vlagyimir Putyin elnök is jóváhagyta a tervet.


Utóbbi cég pozícióinak közvetett megerősödésére utal, hogy az orosz vagyonügynökség felülvizsgálta álláspontját. Korábban azt állította, hogy nincs szükség második orosz nemzeti légitársaságra, vagyis az AiRUnionra az Aeroflot mellett. Az ügynökség ma már csak ahhoz ragaszkodik, hogy a Borisz Abramovics által létrehozott társaságban az orosz államnak legalább 51 százalékos részesedése legyen, és az öt légicég szövetségét orosz névre kereszteljék. A társaságnak a Roszaviaszojuz nevet javasolja, ez lényegében az AiRUnion oroszra fordítását jelenti.

Az AiRUniont 2004 végén hozták létre a KrasAirből, valamint a Domogyedovszkije Avialinyiiből (DAL), a Samarából, az Omskaviából és a Sibaviatransból, a teljes egyesítés szándékával. A második orosz nemzeti társaság elképzelését támogatta az orosz gazdasági és a közlekedési miniszter is, május elején pedig a Vedomosztyi arról adott hírt, hogy Vlagyimir Putyin elnök is jóváhagyta a tervet.

-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.