Bár sok nagyvállalat örvendeztette meg a befektetőit látványosan megugró profitadatokkal a most lezárult gyorsjelentési szezonban, korántsem mondhatjuk, hogy minden tőzsdei cégnek jól sikerült volna az első fél év. A gyengülő forint, a növekvő kamatok és a különféle ágazatokat sújtó válságok egyaránt komoly vámot szedtek.
Tegnap kellett közzétenniük a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett cégeknek június 30-ával záruló utolsó negyedévükről szóló gyorsjelentéseiket. (A vállalatok legtöbbjénél ez az első fél év lezárását jelenti, de például az októberben kezdődő üzleti évvel dolgozó Egis háromnegyed éves, a márciusban záró Zwack pedig első negyedéves beszámolót publikált.) Az összesítő adatok alapján a társaságok rendkívül sikeres fél évet zártak: az BÉT-en jegyzett, nem pénzügyi szolgáltató cégek együttesen mintegy 29 százalékkal növelték árbevételüket a 2005-ös hasonló időszakhoz képest. Ezt nem csupán néhány kiugró eredmény magyarázza: a vállalatonkénti változások átlaga is meghaladta a 19 százalékot.
Az üzemi szintű és adózás előtti összesített teljesítményt vizsgálva úgy tűnik, hogy forgalmuk növelésével párhuzamosan a cégek eredményesen javították ugyan hatékonyságukat, hiszen az üzemi eredmény az árbevételnél gyorsabban hízott, ám a növekvő finanszírozási költségek, árfolyamveszteségek ennél is gyorsabban emelkedtek, így az adózás előtti profittömeg növekedése végül lassabb volt a forgaloménál.
A nagyobb finanszírozási terhet döntő részben a kamatszint emelkedése és az árfolyamveszteség okozta, hiszen a hitelek a bevételeknél szerényebben gyarapodtak. Ez a növekedés is egy-két nagy hitelfelvevő számlájára írható, a tipikus vállalat ugyanis mintegy 5 százalékkal csökkentette hosszú lejáratú kötelezettségeit.
A hatékonyságot vizsgálva egyértelműen kiderül: a tőzsde nagyjai remekül boldogultak, miközben a kisebb vállalatoknak egyre rosszabbul megy. Ezt mutatja, hogy a tőkearányos megtérülési mutatók javulást jeleznek, ha az összesített volumenek alapján számoljuk azokat, de romlást, ha az egyedi értékek átlagát vesszük alapul.
A megtérülési ráták alapján a vizsgált 34 cégből 22 üzemi vagy adózás előtti szinten a 2005-ösnél rosszabb eredményt mutatott ki. Az A kategóriában a legtöbbet a tőzsdéről hamarosan távozó Globus rontott, s nem dicsekedhet az ágazat válságát nyögő TVK és BorsodChem sem. Sokat javított viszont a Rába, a Tu-Plast eladásának egyszeri hatásával a Pannonplast és a tetemes exportja révén a forint gyengüléséből profitáló Linamar is. A megtérülési rangsor élmezőnyében a magas olajárakból hasznot húzó Mol, a devizahitelei miatt adózás előtti szinten elvérző Danubius, az exportját szépen növelő Egis és az Állami Nyomda áll, míg sereghajtónak a mind üzemi, mind adózás előtti szinten veszteséget termelő Fotex, a devizahitelek átértékelését nyögő Rába és Globus számít.
A tőzsdén jegyzett három hitelintézet (FHB, IEB, OTP Bank) számai a termelői szektorra éppen ellentétes trendekről tanúskodnak. Bár az egy esztendővel ezelőttihez képest csak az inflációval összemérhető kamatbevétel-növekedést realizáltak, miközben üzemi és adózás előtti eredmény szintjén ennél lényegesebb nagyobb javulást tudtak elérni. A saját tőkére vetített megtérülést vizsgálva a leginkább az IEB javított számain, miközben az OTP Bank árnyalatnyit visszacsúszott. Az FHB-nél ugyanakkor drámai romlást tapasztalhatunk.
Az ágazatról alkotott képlet akkor sem változik lényegesen, ha a hitelintézeti szektor más, számaikat már ugyancsak publikált bankjait (ÁÉB, CIB, K&H, Raiffeisen, MKB, Erste) is bevonjuk az elemzésbe. Ezen a szinten alig 2,5 százalékos kamatbevétel-növekedést, 8,5 százalékkal hízó üzleti eredményt mérthetünk. Az adózatlan profit átlagosan 13 százalékkal lett több, miközben a saját tőke 17 százalékkal gyarapodott. Így a kilenc hitelintézetből ötnél a tulajdonosok kénytelenek a tavalyinál alacsonyabb saját tőkére vetített hozammal beérni. Ugyanakkor világosan látszik, hogy a hazai bankoknak még így is sokkal jobban megy, mint a tőzsdén jegyzett termelő vállalatoknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.