Újabb szakaszba ért az orosz Lukoil olajtársaság magyarországi üzemanyag-piaci tevékenysége: a megtelepedés és pozícióteremtés időszaka ugyanis lejárt, a 2005 végére megszerzett mintegy 3 százalékos benzin- és gázolajpiaci részesedés azonban hosszabb távon nem túl vonzó a cég számára. „Nyilvánvaló, hogy ilyen szintű piaci jelenlét nem tudja kielégíteni a legnagyobb orosz olajtársaságot, amelynek a világon a második legnagyobb kőolajtartalékai vannak. Magyarországi üzleteinket tehát tovább kívánjuk erősíteni” – válaszolt a Világgazdaságnak a Lukoil Magyarország Kft. közelmúltban kinevezett ügyvezető igazgatója. Vladimir V. Laschevsky hangsúlyozta ugyanakkor, hogy e szélesítés mérlegelt és pragmatikus lesz, a magyar üzemanyagpiac sajátosságainak figyelembevételével.
A társaság mára egy 42 üzemanyagtöltő-állomásból álló hálózatot épített ki Magyarországon, ebből 37 kút a saját tulajdona, a többi lízingelt. Két hete nyitotta meg mezőkövesdi töltőállomását az M3-as autópálya mellett, majd néhány nappal később, az átépítés után használatba vette az Oroszlányban lízingelt kútját is. A Lukoil Magyarország számára a saját tulajdonú és a lízingelt kút mellett elfogadható a franchise-forma is Vladimir V. Laschevsky tájékoztatása szerint. Utóbbi konstrukcióban ugyan nem üzemeltet kutat a cég, de készen áll megtárgyalni a franchise-ajánlatokat is.
A Lukoil 2004 óta közel 60 millió dollárt fordított magyarországi beruházásaira. A pénzt két területen fektette be. Egyrészt új töltőállomások építésére, meglévők vásárlására, azok átépítésére, illetve „átszínezésére”, azaz Lukoil-arculatúra alakítására fordította. Átalakította továbbá dunaföldvári bázistelepét. A 2006–2007-es tervek további mérlegelt fejlesztésről szólnak. Új töltőállomások építésére, megvett kutak átépítésére kerül sor. Tárolókapacitásainak bővítése után üzembe helyezi dunaföldvári tárolóját is a kft.
A Lukoilnak már most is van minden magyarországi régióban üzemanyagtöltő-állomása – válaszolt Vladimir V. Laschevsky a cég terjeszkedési stratégiájára vonatkozó kérdésre. Annak köszönhetően, hogy a társaság tárolókapacitásokat hozott létre az ország központi és keleti régióiban, optimális szállítási infrastruktúrát tudott kiépíteni saját töltőállomásai és partnerei ellátására.
A magyarországi Lukoil-kutak egyre jobban hasonlítanak az itt működő többi színes, azaz nagy márkás töltőállomáshoz. Mára az egységek forgalma elérte a színesek napi eladásainak országos átlagértékét, ezt az adatot azonban az ügyvezető üzleti megfontolásból nem kívánta közölni. A cég múlt évi árbevételét is csak azzal szemléltette, hogy a Lukoil Magyarország Kft. már felkerült az APEH kiemelt adózóinak listájára. (Árbevétele azonban feltehetően meghaladta a 20 milliárd forintot a múlt évi nyilvános országos üzemanyag-eladási adatok, a kutak száma és a Lukoil piaci részesedése ismeretében – a szerk.)
Ugyanakkor Vladimir V. Laschevsky úgy gondolja, hogy Magyarországon még nincsenek teljesen kihasználva a Lukoil márkanévben rejlő lehetőségek, vagyis e téren még sok munka vár a cégre. Az első lépéseket már megtették: a töltőállomások fehér-piros színeivel, tisztaságával, rendezettségével, igényes kiszolgálásával és rugalmas árpolitikájával igyekszenek vásárlókat vonzani. Megkezdték a második lépést, a céges tankolókártya bevezetését is. Az ügyvezető reméli, hogy a kényelmes, készpénz nélküli üzemanyag-vásárlási forma magyarországi kártyáját rövidesen a külföldi Lukoil-kutaknál is igénybe lehet venni. Mint rámutatott, ez Magyarország európai tranzitszerepe, azaz az átmenő jelentős forgalom miatt is fontos. Harmadik lépésként rövidesen a Lukoil-kutaknál is lesz bónuszgyűjtő kártya, amelyre a készpénzes vásárláskor pontok kerülnek, s később e pontokat fel lehet használni a Lukoil-kutaknál fizetőeszközként. BHL
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.