BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hazai kiskereskedelem: bővül az üzlethálózat

Közel ezer üzlettel bővült a magyarországi kiskereskedelmi üzlethálózat az idei második negyedévben az egy évvel korábbihoz képest. A változás mértéke kétéves rekordot jelent: utoljára 2004 közepén regisztrált a Központi Statisztikai Hivatal éves alapon ekkora növekedést. Bár az elmúlt néhány negyedévben már nem csökkent jelentősen a hálózatbővülés (egyébként alacsony) üteme, de mégis egységesen az a kép élt a szakértők fejében, hogy a telítődés miatt hamarosan teljesen megáll a növekedés. Ezért a mostani erőre kapás némiképp meglepőnek mondható.

A bővülés elkerülte az élelmiszer jellegű üzletek körét, ahol hosszabb ideje csökken a boltok száma, ezt azonban ezúttal bőven kompenzálta a nem élelmiszer jellegű kiskereskedelem, és az ettől elkülönítve kezelt gépjárműüzletek és benzinkutak területén bekövetkezett növekedés. Érdemes megjegyezni, hogy a friss számok csak az élelmiszerpiacon igazolják a nagy áruházláncok kiszorító hatását. A forgalom hipermarketekbe, diszkontláncokba koncentrálódásának következtében 2006 első fél évének végén közel ezerrel kevesebb bolt üzemelt, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor a csökkenés elsősorban nem a városokban, hanem a falvakban következett be, ami arra utal, hogy – talán kicsit a közhiedelemmel ellentétben – a koncentrálódásnak elsősorban nem a városi kis üzletek, hanem a kistelepülések boltjai az igazi vesztesei. Ebben minden bizonnyal közrejátszik, hogy a javuló életszínvonal és az autóval való jobb ellátottság mellett egyre többen választják a város széli hipermarketeket. Így a kis lélekszámú községekben egy év alatt közel félezerrel esett az üzletállomány és 2006 közepén már minden negyvenedikben nem működött kiskereskedelmi bolt.

2006 második negyedévében tovább bővült a nagy alapterületű létesítmények száma: a Buy-Way Dunakeszin nyitotta meg újabb egységét, a Tesco Érden bővítette hipermarket-hálózatát, az Electro World Budapesten, a Kika Győrött gyarapította szakáruházai számát. Az új létesítmények mintegy 21 ezer négyzetméterrel növelték a kiskereskedelmi üzlethálózat eladóterét, ennek nagysága ezekkel együtt 2006. június 30-ra 17,6 millió, az egy üzletre jutó átlagos alapterület 105 négyzetméterre emelkedett. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.