Hazai kiskereskedelem: bővül az üzlethálózat
A bővülés elkerülte az élelmiszer jellegű üzletek körét, ahol hosszabb ideje csökken a boltok száma, ezt azonban ezúttal bőven kompenzálta a nem élelmiszer jellegű kiskereskedelem, és az ettől elkülönítve kezelt gépjárműüzletek és benzinkutak területén bekövetkezett növekedés. Érdemes megjegyezni, hogy a friss számok csak az élelmiszerpiacon igazolják a nagy áruházláncok kiszorító hatását. A forgalom hipermarketekbe, diszkontláncokba koncentrálódásának következtében 2006 első fél évének végén közel ezerrel kevesebb bolt üzemelt, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor a csökkenés elsősorban nem a városokban, hanem a falvakban következett be, ami arra utal, hogy – talán kicsit a közhiedelemmel ellentétben – a koncentrálódásnak elsősorban nem a városi kis üzletek, hanem a kistelepülések boltjai az igazi vesztesei. Ebben minden bizonnyal közrejátszik, hogy a javuló életszínvonal és az autóval való jobb ellátottság mellett egyre többen választják a város széli hipermarketeket. Így a kis lélekszámú községekben egy év alatt közel félezerrel esett az üzletállomány és 2006 közepén már minden negyvenedikben nem működött kiskereskedelmi bolt.
2006 második negyedévében tovább bővült a nagy alapterületű létesítmények száma: a Buy-Way Dunakeszin nyitotta meg újabb egységét, a Tesco Érden bővítette hipermarket-hálózatát, az Electro World Budapesten, a Kika Győrött gyarapította szakáruházai számát. Az új létesítmények mintegy 21 ezer négyzetméterrel növelték a kiskereskedelmi üzlethálózat eladóterét, ennek nagysága ezekkel együtt 2006. június 30-ra 17,6 millió, az egy üzletre jutó átlagos alapterület 105 négyzetméterre emelkedett. VG


