BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Terjed az autós, kártyás bevásárlás

A GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb, a hazai kiskereskedelem 2006. első félévi helyzetét elemző Kereskedelmi Analízisek tanulmány szerint a szupermarketek piacrésze stabilizálódik, a kisboltok együttes piaci súlya csökkent, míg a hipermarketek és cash&carry üzletek piacrésze stagnál. Az egy alkalommal elköltött összeg nőtt, egyre több vásárló jár autóval bevásárolni, és a kártyás fizetések továbbra is a hipermarketekre a legjellemzőbbek, ahol az összforgalom mintegy 30 százalékát adja e készpénzkímélő eszköz.

Az adatok tanúsága szerint 2006 első félévében mintegy 64 milliárd forinttal több bevételt realizált a hazai kiskereskedelem, mint egy évvel korábban. E tény mögött az enyhén csökkenő vásárlási gyakoriság mellett a növekvő átlagos vásárlásonkénti költés áll. Míg 2005 első félévében egy vásárló átlagosan 1588 forintot fizetett a kasszánál alkalmanként, addig 2006 első hat hónapjában ez az ún. kosárérték 1647 forintra növekedett.

Az egyes csatornák között e tekintetben persze jelentős különbségek figyelhetők meg: ez a mutató a legalacsonyabb értéket a független kisboltokban, a legnagyobb értéket pedig a cash&carry üzletekben éri el.
A modern kereskedelmi csatornák – hipermarketek, szupermarketek, diszkontok és cash&carry üzletek – FMCG piaci súlya az előző év azonos időszakához képest mintegy 1,6 százalékponttal (57,7 százalékról 59,3 százalékra) emelkedett.

A hipermarketek piacrésze nem nőtt tovább, stabilan 23,9 százalék körül alakul. A láncba szerveződött kisboltok piacrésze már eléri a közel 15 százalékot (14,9 százalék), ugyanakkor a független kisboltok piaci súlya 14,7 százalékra csökkent.

A bevásárlások zöme a változatlanul a pénteki és szombati napokra koncentrálódik: az összbeszerzések mintegy 40 százaléka e két napon realizálódik. Számottevő vasárnapi bevásárlás továbbra is csak a hipermarketekben és a cash&carry üzletekben mérhető.

„A napi fogyasztási cikk vásárlási alkalmak mintegy 67 százaléka továbbra is a délelőtti 9-12 óra közötti időszakra tehető. Az hogy a teljes napi forgalomnak csak 59 százaléka esik ezekre az órákra jelzi, hogy átlagosan valamivel kisebbek ezek a délelőtti kosarak” – mondta el Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking menedzsere.
Bár a gyalogos vásárlások még mindig túlsúlyban vannak – az összes vásárlás mintegy 67 százalékát így intézik a vásárlók -, ez csupán az értékbeli összforgalom 47 százalékát teszi ki.

Az autós bevásárlások szerepe a korábbi tendenciáknak megfelelően újra növekedett – a 2006 január-júniusi időszakban az összes napi beszerzés értékének kétötöde (41 százalék) ilyen beszerzésekből származott.

A kutatás eredményei alapján megállapítható, hogy egyre terjed a modern, készpénzkímélő kártyás fizetési lehetőség, s annak kihasználása. Bár egyelőre továbbra is a készpénzzel történő fizetés a leggyakoribb, a vásárlások értékének már 12 százalékát bankkártyás fizetéssel ellentételezik a vásárlók.

A vásárlások résztvevőit vizsgálva elmondható, hogy továbbra is elsősorban a háziasszonyok intézik a bevásárlásokat. Ők a legtöbb vásárlás valamely kisbolt lánc (71 százalék) üzletében, drogériában (68 százalék), vagy szupermarketben (67 százalék) intézik. A háztartás e feladatot magára vállaló férfi tagja jellemzően valamely független kisboltot (18 százalék), vagy hipermarketet (17 százalék) részesíti előnyben, s legkisebb arányban a háztartási és vegyi áru kereskedelemre szakosodott drogériákba térnek be (8 százalék). Házaspárok együtt leginkább cash&carry üzletekben (29 százalék), vagy hipermarketekben (19 százalék) gondoskodnak napi beszerzéseikről. (GFK)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.