BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új gázolaj a magyar kutaknál

A Magyarországon két éve bevezetett gázolaját nagyobb hatásfokú változatra cseréli le a Shell. A változatlan áron kínált új termék komponensét földgázból szintetizálják, így nincs kéntartalma, de magas a cetánszáma, ez hatékonyabb égést biztosít, mint a hagyományos dízel. A Shell fejlesztéseinek hátterében az áll, hogy Európában az idén már várhatóan az összes újonnan értékesített autó több mint fele dízelüzemű lesz. A dízeleladásokat tekintve világelső Nyugat-Európa dízelpiaci részesedése jelenleg 49,3 százalék, kétszer akkora, mint hét évvel ezelőtt volt, 2010-re pedig a részesedés 60 százalékra nőhet. A J. D. Power Automotive Forecasting elemzőcég szerint 2015-re a dízeleladások száma Európában megduplázódik, Latin-Amerikában és Ázsiában a jelenlegi 4,3, illetve 7,4 százalékkal szemben megháromszorozódik, az USA-ban pedig megnégyszereződik, ott jelenleg az új autóknak csak 4,3 százaléka kerül dízelmotorral a vásárlókhoz. Az európai térségen belül Ausztriában, Belgiumban, Franciaországban, Luxemburgban és Spanyolországban az új személygépkocsik 65–73 százaléka volt dízelmotoros.

Magyarországon a dízeleladások már megközelítették a teljes forgalom 20 százalékát, ám az autóállománynak kevesebb mint 13 százaléka tankol gázolajat. A dízelmotoros autók ugyan 30 százalékkal kevesebbet fogyasztanak, ám az igen árérzékeny magyar piacon ezek a takarékosabb, de drágább kocsik nem könnyen adhatók el. A dízelautók ára azért magasabb, mert az EU környezetvédelmi előírásait teljesítő motorok fejlesztése jelentős összegbe kerül. A prémium szegmenshez tartozó kocsik jó kétharmada viszont dízelmotorral kel el, mert a nagyobb kategóriák vásárlói már nem annyira érzékenyek az árra. Az alsó középkategóriában ugyanakkor csökkentett árréssel is alig keltek el az olajos autók. Márpedig a magyar piac 85-90 százalékát a kis- és alsó középkategóriás autók eladása teszi ki, ám újabban ezek is kaphatók kis, mindössze 1,25–1,4 literes turbódízelmotorokkal. Az évi 5–15 ezer kilométert autózó átlagembernek azonban nem éri meg drágább dízelautót venni, mert a két üzemanyag ára közti különbség folyvást csökkent, és mától a 95-ös benzin olcsóbb, mint a sima gázolaj. DK

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.