Az autóipari beszállítók annak ellenére is növelni tudták a jövedelmezőségüket, hogy kevés olyan ágazat van, amelynek ilyen mértékben romló feltételekkel kellett szembenéznie. A tőkemegtérülési mutató az iparágban 2001–2005 között 8,6-ről 11,3 százalékra nőtt. Ugyanakkor a korábbinál szélesebbre nyílt az olló az ágazat „éltanulói” és a rosszabbul teljesítő cégek között: előbbiek pro-fitábilitása már háromszorosa a hátul kullogókénak – állapította meg a Roland Berger nemzetközi stratégiai tanácsadó cég a Rothschild befektetési bankkal közösen, 350 autóipari beszállító cég pénzügyi és üzleti adatainak elemzése alapján.
Az iparági fejlődés jelentős szóródást takar termékkörtől, vállalatmérettől és a tevékenység területi súlypontjától függően. Amíg például a nyugat-európai cégek 12,6 százalékkal igen jelentős tőkemegtérülést produkáltak, addig amerikai versenytár-saik profitábilitása folyamatosan csökkent, s 2005-re már csak 9,3 százalékot ért el. A japán és dél-koreai cégek ugyanakkor ugrásszerű fejlődést könyvelhettek el.
A vállalati méretre vonatkozó elemzés azt tárta fel, hogy a közepes és nagyméretű cégek (500 millió és 10 milliárd euró közötti forgalom) állnak a legjobban. Ezeknél a társaságoknál a tőkére vetített hozam a vizsgált időszakban 12,4-ről 15,5 százalékra nőtt. A kisebb méretű (250 millió euró alatti) és a nagyon nagy (10 milliárd euró feletti) vállalatok kevésbé teljesítettek jól – mutatóik 8,2–10,1 százalék között szóródtak. Az iparág átlagos teljesítményjavulásából nem mindegyik cég profitált egyformán. Amíg a lista élén álló társaságok éves szinten 10,3 százalékkal növelték a forgalmukat, addig a gyengébbek bevételei mindössze három százalékkal emelkedtek. A profitokat vizsgálva ugyancsak háromszoros különbséget találunk: a legjobbak tőkebefektetésre vetített jövedelmezőségi mutatói 16,3, a legrosszabbakéi 5,7 százalékot tettek ki. A Magyarországon is kulcsfontosságú ágazat vállalatain egyre nagyobb a teher. Robbanásszerűen emelkednek a nyersanyagárak, miközben az autógyárak igyekeznek leszorítani beszerzési költségeiket – hangsúlyozta Schannen Frigyes, a tanácsadó cég magyarországi ügyvezetője.
A 71 tagot tömörítő Pannon Autóipari Klaszter klasztermenedzsere, Kabács Zoltán pedig elmondta, hogy a tőkemegtérülésre vonatkozó pontos adataik ugyan nincsenek, ám a tendencia inkább csökkenő. Azoknak a magyar cégeknek a tőkemegtérülése javulhatott, amelyek magasabb hozzáadott értékkel dolgoznak, de a kis- és középvállalatok többsége esetében akár csökkenhetett is ez a viszonyszám, mivel nem tudták jelentősen mérsékelni költségeiket. Emellett az autógyárak által elvárt alapanyagok egy része igen nehezen szerezhető be Magyarországról, s ez is terheli a vállalkozókat. Más a helyzet a hazánkban megtelepült multinacionális vállalatok esetében, amelyek – mint például az Audi vagy a francia Valeo – növelték nyereségességüket.
A Roland Berger elemzése szerint a legeredményesebb autóipari beszállítóknak szűk termékválasztékuk, széles és globális ügyfélbázisuk, és az alacsony bérköltségű országokba telepített termelési kapacitásuk van. DK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.