BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Álruhás harcos

Azt mondja a gyári sajtóanyag, hogy ez a világ egyik leggyorsabb szériagyártású elsőkerék-meghajtású autója. A Mazda3 260 lóerős változata csak azért nem megy gyorsabban 250-nél, mert a beépített elektronika megakadályozza a nagyobb sebesség elérésében. A 280-ig skálázott sebességmérő a műszeregység közepén található, és – akárcsak a fordulatszámmérőn – a rajta levő számok csak a motor beindítása után villannak fel.

A 2003 nyarán „a dinamikus, sportos, vásárlói várakozásokat túlteljesítő kompaktmodellként” bevezetett 443 centiméter hosszú Mazda3-ból fejlesztett MPS számára – a jelentősen nagyobb teljesítmény miatt – több ponton meg kellett erősíteni a padlólemezt és a karosszériát. Ezek egyike az első lengéscsillapító felső bekötési pontjához csatlakozó toldat. Az alkatrész ugyanazt a szerepet tölti be, mint egy hagyományos első toronymerevítő. Emellett a kardánalagútban új, vaskosabb kereszttartót alkalmaztak, ez az egész karosszéria torziós merevségét fokozza.

Az MPS számára ugyanakkor kijárt a kifinomult aerodinamikai tuning. Az oldalsó légterelők révén a Mazda3 MPS szinte odatapad az úthoz, megjelenése erőteljes. A két centiméterrel kiszélesített első kerékjáratok és az alapváltozattal megegyező szélességű hátsó sárvédőívek alatt található 18x7J méretű alumíniumfelniken 215/45 R18-as abroncsok feszülnek, amelyekhez hatfokozatú kézi váltón át érkezik a teljesítmény. A 250 kilométeres végsebesség elérése érdekében a fejlesztők a légellenállás csökkentésére koncentráltak. Ugyanakkor a kompakt sportautónak kiváló maradt az egyenesfutása, hirtelen irányváltásokra és elkerülő manőverekre pedig kiszámítható reakciókkal válaszol. Az autó aljának gondos megtervezésével és az első spoiler alacsonyabbra helyezésével 0,31-re csökkentették a légellenállási mutatót. Szélcsatornában fejlesztették ki az első és hátsó kerekek körül keletkező turbulenciát csökkentő légterelő elemeket, amelyek nagy sebességnél is fokozzák az autó stabilitását.

A 2,3 literes, turbófeltöltős, négyhengeres motor ugyan nem a legfrissebb fejlesztés, hiszen a nagy testvérben, a Mazda6 MPS-ben már használják, ám ebben a kategóriában mindenképpen újnak számít. A gyári tolvajnyelven MZR 2,3 DISI Turbónak elkeresztelt erőműben a benzint 115 baros nyomással közvetlenül az égéstérbe fecskendezik, az így keletkező hűtőhatás pedig kedvezően befolyásolja az égéstér térfogati hatékonyságát. Így 3000-es fordulatszámnál a motor forgatónyomatéka 10 százalékkal több, mint a hagyományos befecskendezésűeké, eléri a 380 newtonmétert. Az elektronikus gázpedál és az elektronikusan szabályozott turbónyomás-vezérlés alkalmazása turbólyuktól mentes gyorsítást és élénk gázreakciót eredményez. Mindezeknek köszönhetően a Mazda3 MPS 6,1 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre. A motorteljesítménynek megfelelően a mérnökök a fékeket is megerősítették. A Mazda3 MPS-en elöl 320 milliméter átmérőjű hűtött, míg hátul 280 milliméteres féktárcsák találhatók. A nyolc-kilenc hüvelykes tandem fékrásegítő, a nagyobb fékmunkahenger, a négycsatornás ABS, az elektronikus fékerőelosztás (EBD) és a vészfékasszisztenssel kiegészített kipörgésgátló (TCS) összességében kiemelkedően hatékony fékerőt biztosít.

A farrész kialakítása is a motorháztető alatt rejtőző nagy teljesítményre utal. A matt színűre fényezett lökhárító, a 10 centiméter átmérőjű kipufogóvég és a LED-es, integrált féklámpával gyártott tetőspoiler hangsúlyozza a farrész sportosan elegáns karakterét.

Miután az állórajtot követő gyorsítást kísérő motorhang minden autórajongó számára zene, a Mazda hangpróbát is tartott a gépkocsi által nyújtott vezetési élmény fokozása érdekében. Így 4000-es fordulatszám fölött a középső frekvencia- tartományban felerősödik a motorhang, ez pedig tovább fokozza a sportos hangzást.

Adathalmaz

Mazda3 MPS 2,3 DISI Turbo

Teljesítmény: 260/5500 LE/ford.

Nyomaték: 380/3000 Nm/ford.

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás (s): 0–100 km/h 6,1, 50–100 km/h (3. fokozatban),4,2, 80–120 km/h (5. fokozatban) 5,0

Fogyasztás (l) város 13,5, országút, 7,5, vegyes 9,7

Teljesítmény: 260/5500 LE/ford.

Nyomaték: 380/3000 Nm/ford.

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás (s): 0–100 km/h 6,1, 50–100 km/h (3. fokozatban),4,2, 80–120 km/h (5. fokozatban) 5,0

Fogyasztás (l) város 13,5, országút, 7,5, vegyes 9,7-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.