A digitális rádiózás indulásakor a már ismert, erős brandek élveznek majd előnyt – állítja a Telkes Tanácsadó Zrt. és a Closseum Budapest Kft. által készített Javaslat a digitális átállás stratégiájára című vitairatában. Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium számára az európai uniós közbeszerzési eljárást követően elkészült dokumentum szerzői úgy vélik: a földfelszíni analóg sugárzás leállásakor (amelynek legkésőbbi dátuma az Európai Bizottság döntése értelmében 2012 eleje), amikor a frekvencia helyett a készülékeken a rádiók neve alapján kell keresni, a jól ismert nevek és szlogenek helyzeti előnyben lesznek/maradnak a kisebb, illetve az újonnan piacra lépő versenytársakkal szemben. Ennél több is igaz lehet: a digitalizációval bekövetkező tartalombővülés nyomán az erős branddel rendelkező szolgáltatók akár a televíziós piacra is beléphetnek. (Jó példa erre a francia NRJ zenei rádió, amely immár televíziós zenecsatornáját is elindította, és virtuális mobilszolgáltatással is megjelent a piacon.)
A digitális attitűd a közszolgálati és a kereskedelmi rádiók esetében egyaránt ambivalens. A közszolgálati rádió elvben igen nagy reményeket fűzhetne az átálláshoz, hiszen kivételesen gazdag archívumát kihasználva akár új csatornák, akár értéknövelt (on-demand) szolgáltatások indításával jelentősen erősíthetné pozícióját. A motiváltságot ugyanakkor csökkenti, hogy a műsorszolgáltatás költségét teljes egészében az állam állja. A magukat elsősorban reklámokból fenntartó kereskedelmi rádiók – például különböző tematikus csatornák indításával – szintén jelentősen növelhetik hallgatói bázisukat. A viszonylag alacsony belépési korlát miatt sok új szereplő is megjelenhet a piacon, a helyi rádiók vételkörzete pedig nagymértékben bővülhet. A kisebbek hallgatottsága a két országos kereskedelmi adó – a Danubius és a Sláger – rovására is növekedhet, a vitairat mindenekelőtt emiatt állítja azt, hogy a „nagyok” némileg ellenérdekeltek a digitális átállásban.
A dokumentum szerzői mindazonáltal leszögezik: a digitális frekvenciák kiosztásakor nem kell feltétlenül rohamra számítani, mivel a piacon viszonylag kevés az „igazán professzionális” szereplő. A vidéki vagy városi rádiók többsége ugyanis közösségi rádióként működik, azaz főként a helyi közönséget kívánja megszólítani. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.