BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erősebb versenyben tankolunk

Az idén még kevesebb kézben összpontosul a hazai üzemanyag-kiskereskedelem, fokozva a koncentrációt, élezve a versenyt, kiszorítva az életképteleneket. Az Aral, a Q8, a BP, a Total és az AVA példáját követve most az amerikai ConocoPhillips távozik. A letisztulás során a nagyok még nagyobbak, még erősebbek lehetnek. A 358 töltőállomást üzemeltető, piacvezető Mol Nyrt. 38 százalékos kiskereskedelmi piaci hányada például máris jóval nagyobb, mint amekkorát más nemzeti olajtársaságok birtokolnak saját országuk benzin- és gázolajpiacából – válaszolt lapunknak a társaság kiskereskedelmi tanácsadója. Oswald Brockerhoff szerint ez akadálya is lehet a további jelentős bővülésnek, netán valamely versenytárs kútjai felvásárlásának. A kutak száma, illetve forgalma optimális piaci pozíciót jelent a Molnak.

Lassú növekedésre rendezkedett be az élboly másik két társasága, a Shell és az OMV is. Előbbi a Total, utóbbi a Q8, az Aral és a BP bekebelezésén van túl. 185 kútjával a hazai üzemanyag-kiskereskedelmi piac ötödét birtokolja a Shell, s várhatóan rövidesen újabb egységgel bővülhet a debreceni autópálya mentén. A cég számára azonban a növekedés fő eszköze a hálózat szolgáltatásainak a növelése – válaszolt lapunknak Varga István elnök-vezérigazgató.

Az OMV-nek 170 üzemanyagtöltő állomása van, ezek számát folyamatosan növeli, évente három-öt új építésű kúttal. Forgalma alapján 15 százalékosra teszi cége piaci hányadát Müller Zsolt hálózati igazgató. A stabil negyedik hely a 127 kutas Agipé.

Annál nagyobb mozgás várható a középmezőnyben. Hamarosan a csoport élére ugrik a hazai üzemanyag-kiskereskedelem évek óta egyetlen új nagy szereplője, a Lukoil. Az orosz társaság először az osztrák AVA cég Avanti kútjait festette át piros-fehérre, az idén a ConocoPhillips Jet márkanevű töltőállomásait keríti sorra. Ezzel hálózata 74 egységesre bővül, piaci hányada eléri a 7-8 százalékot. Ám ennél látványosabb erősödési tervei vannak, egyelőre nem tudni, kinek a rovására.

Legalább három új építésű egységgel bővül az idén a most 40 Esso benzinkutat működtető ExxonMobil is, folytatva a hálózat dinamikus bővítését – tudtuk meg a kft. ügyvezető igazgatójától. Bóth Ferenc közel 10 százalékosra tette részesedésüket azokban a térségekben, ahol beruházásokat hajtottak végre.

A piac mára befogadta a középmezőnybe beágyazódott hipermarketkutakat is, amelyek indulásukkor alacsony áraikkal keserítették meg az összes üzemanyag-piaci szereplő életét. Az éllovasokat azóta áraik csökkentésére, szolgáltatásaik bővítésére, javítására kényszerítették, a kicsiktől pedig piacot szereztek. A Tesco-kutak a Mol számára is egyre nagyobb versenyt támasztanak a piac nagy szereplői és a két éve hódító Lukoil mellett – ismerte el Oswald Brockerhoff. Magyarországon egyébként jóval nagyobb a hipermarketek koncentrációja, mint Nyugat-Európában – mutatott rá.

Részben a hipermarket-töltőállomások hódításával, alapvetően pedig a kúthálózat sűrűsödésével magyarázható, hogy megváltozott a magyarországi üzemanyag-piaci árképzés módja is, legalábbis a 95-ös benzin és a dízelolaj esetében. Korábban egy-egy cég az adott ország egészére érvényes árstratégiát határozott meg, vagyis más-más árat alkalmazott kül- és belvárosban, kistelepülésen, nagyvárosban, autópálya mentén és a határ közelében is. Most az határozza meg az érvényesített ellenértéket, hogy az adott töltőállomás közelében működő más cégek kútjainál milyen árakat alkalmaznak, vagyis a potenciális vevő számára elérhető úgynevezett mikropiacon milyen áron érhető el az üzemanyag. Így számolva a Mol 358 mikropiacon működik, a számból persze levonandó az autópályák azonos pontján, de két oldalán működő kútpárok egyike.

E jelenséggel magyarázza Oswald Brockerhoff is, hogy a Mol már nem diktálja az árakat, csak a sajátjait alakítja a piaci helyzetnek megfelelően. A mikropiacokon kialakuló áregyensúly létrehozásában cége a játékosoknak csak az egyike. Ettől persze árkülönbségek vannak, vasárnap este például 13 forintos eltérést is találtunk a 6-os út fővárostól távolabb eső része, illetve a budapesti szakasz között.

A márka nélküli, úgynevezett fehér kutak a becslések szerint az üzemanyag-kiskereskedelem mintegy 15 százalékát tartják kézben. Ezek azonban csak módjával vesznek részt a piacvezetők árkiegyenlítősdijében, mert azok piacára már csak minőségi okokból sem nagyon tudnak betörni. Oswald Brockerhoff a kicsik további visszaszorulására számít. A Mol tanácsadója úgy látja, hogy a nagyobb nemzetközi cégek részesedése is zsugorodni fog. A Lukoil viszont tovább erősödik.

A piac másik jelentős múlt évi változása, hogy megszűnt az üzemanyag-turizmus, illetve -csempészet is. A lapunk által megkérdezettek egyként emelték ki a VPOP hatékony fellépését. Részben ez is magyarázza a múlt évi hazai üzemanyag-forgalom felfutását is. Az idei hazai benzinforgalom növekedése viszont már veszélyben lehet. Varga István a gazdasági megszorítások miatt a lakossági fogyasztók részéről a benzinvásárlások megtorpanására számít. A dízeleladások azonban tovább nőhetnek, hiszen az eladott üzemanyag meghatározó részét közúti áruszállítók veszik meg.

Tavaly látványosan, mintegy 10 százalékkal nőtt a hazai kiskereskedelmi üzemanyag-forgalom a Magyar Ásványolaj Szövetség tagvállalatai kútjainál – válaszolt lapunknak Wilde György, a szövetség főtitkára. Az első féléves adatok szerint benzinből 4,8, dízelből 16,3 százalékkal fogyott több, holott magasak voltak az árak. Emlékezetes, hogy a 95 oktános benzin 260 forintos literenkénti árral kezdte az évet, nyárra átlépte a 300-at, év végére pedig már olcsóbb volt, mint év elején. Hasonló tendenciát követett a gázolaj is; 256-ról indulva nyárra elérte a 290 forintot, és év végére 258-on – valamivel a nyitó ár felett – végzett. BHL

Olcsóbb lesz az üzemanyag

Bruttó 5 forinttal csökkenti a 95-ös benzin és bruttó 3 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát holnaptól a Mol. A cég a benzin és a gázolaj árát legutóbb egy hete mérsékelte 4, illetve 5 forinttal. A mostani lépés nyomán

a gázolaj átlagára 245 forint alá kerül, míg a benziné 246 körül alakul literenként.

Szakértők szerint a gázolaj árára főként az enyhe európai időjárás és a magas nemzetközi készletek hatnak. A benzin ellenértékét főként az olajárcsökkenés befolyásolja.

a gázolaj átlagára 245 forint alá kerül, míg a benziné 246 körül alakul literenként.

Szakértők szerint a gázolaj árára főként az enyhe európai időjárás és a magas nemzetközi készletek hatnak. A benzin ellenértékét főként az olajárcsökkenés befolyásolja. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.