BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Malév: mit hoz Abramovics?

Akár ezen a héten is megszülethet a Malév 99,95 százaléknyi részvényének eladásáról szóló szerződés végleges szövege, a pénzügyi zárás várhatóan március idusáig megtörténik, így az orosz hátterű AirBridge Zrt. tavasszal megkezdheti a berendezkedést Budapesten. A pontos öszszeget és annak megoszlását hivatalosan csak napok múlva ismerhetjük meg, de a kiszivárgott hírek szerint a cég körülbelül 165 millió dollárt ígért, ezt a feltőkésítésre, az adósság tíz éven belüli visszafizetésére és fejlesztésekre költi. Ezen belül a részvényekért 5 millió dollárt helyezett kilátásba, a fejlesztésekre pedig 20 millió dollárt szán, s mindezt a Vnyesekonombank finanszírozásában teszi meg – írta az AK&M nevű orosz hírszolgálat egy az ügylethez közel álló forrásra hivatkozva.

A pénzen kívül több más elem is kipúpozza Borisz Abramovics AiRUnion- és KrasAir-vezető, az AirBridge kisebbségi tulajdonosa puttonyát. Például az, hogy az éppen ma első útját (Moszkva–Szocsi) lebonyolító, első orosz fapados légitársaság, a Sky Express szintén részben Abramovics tulajdona. Ennek flottájába folyamatosan érkeznek a vadonatúj Boeing–737-esek (2007 végére 18 gép lesz már), s ezeknek a javítóbázisát Ferihegyen képzelik el, s ilyenformán a szükséges budapesti beruházást is finanszírozni kell – mondta röviddel a pályázat lezárása előtt lapunknak a vezető egy háttérbeszélgetésen.

A javítási üzletben egyébként az orosz társaságnak máris van egy nagy partnere, hiszen tavaly márciusban leszerződött a Lufthansa Technikkel (LT), amelynek szintén jelentős ferihegyi bázisa van, s abban résztulajdonos a Malév is. Akkor abban állapodtak meg, hogy 2013-ig az LT teljes körű karbantartást végez a Boeing–737-es gépeknél. Egyelőre nem világos, hogy a ferihegyi másik javítóvállalat, az Aeroplex milyen üzlethez jut az oroszok megjelenése után.

Az AiRUnion vezetője a legnagyobb változásnak azt tartja, hogy évi több százezer (körülbelül 270–350 ezer) tranzitutas érkezik az orosz nagyvárosokból Budapestre, ahonnan Malév-járatokkal folytathatják útjukat. Ez feltétlenül javíthatja a 2006-os 65 százalékos kihasználtságot a márkanevét bizonyosan megőrző magyar légitársaságnál. A cél már rövid távon is a 72-74 százalékos telítettség.

Benne lehet a csomagban egy-kétszáz fős létszámleépítés, de ha tényleg javul a hatékonyság, s közben meredeken ível felfelé az utasforgalom, akkor még növelésre is szükség lehet. A távozók között lehet ugyanakkor több vezető, hiszen Abramovics a színre lépése óta többször is élesen bírálta a céget irányítókat az elhibázott üzletrészeladások, illetve a lassú átalakítás miatt. Az a legvalószínűbb, hogy az átmeneti hónapokban nem a vezetőcsere lesz a legfontosabb, hanem a veszteség gyors csökkentése. Gönci János vezérigazgató a múlt héten közölte: az elmúlt évben mintegy 4 milliárd forinttal javult a Malév hatékonysága, és bár a nettó eredmény meghaladja az egy évvel korábbi –9 milliárd forintot (becslések szerint legalább 4-6 milliárddal), szerinte a privatizációt és a tőkeemelést követően két éven belül nyereségessé válhat a légitársaság. Az orosz vezető – az üzleti tervre hivatkozva – ugyanezt ígérte lapunknak nyilatkozva.

A Malév kiadásai mintegy 8 milliárd forinttal nőttek 2006-ban a megelőző évhez képest. Egyebek között a Budapest Airportnak 3 milliárddal fizettek többet tavaly, mint 2005-ben. A kerozinköltségek 10 milliárd forinttal nőttek, ebből mintegy 4 milliárd származott a kerozin árának emelkedéséből. További egymilliárdos kiadást jelentett a forint árfolyamgyengülése, az átszervezések miatt a személyi kiadások plusz 2 milliárdot tettek ki – idézte a vezetőt az MTI-Eco.

Gönci János szerint a Malév által már aláírt közös üzemeltetésű járatokról szóló megállapodásoknak köszönhetően jövőre növekednek a bevételek, miközben a költségek várhatóan nem emelkednek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.