BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A popkultúra milliárdos birodalmai – ezek a világ legértékesebb médiafranchise-ai

A popkultúra már régen túlnőtt a mozivásznon. A kedvenc karaktereink ma milliárdos birodalmakat építenek – de mi a franchise-ok sikerének titka?

A popkultúra ma már nemcsak szórakoztatás, hanem egy finoman működő gazdasági gépezet is. Azok a történetek, amelyek korábban filmvászonra vagy könyvlapra szorultak, mára globális üzleti univerzumokká váltak. A Pokémon, a Hello Kitty, a Winnie the Pooh, a Mickey Mouse & Friends és a Star Wars nem csupán érzelmi kötődést ébresztenek, ezek a franchise-ok elképesztő mértékű pénzügyi értéket is termelnek. 

Singapore,–,July,10th,,2023:,An,All,Nippon,Airways,(ana), franchise
A Pokémon a legsikeresebb médiafranchise / Fotó: Mochammad Ray Kahn Ariga

Franchise: egy ötlettől az univerzumig

A modern franchise sikerének titka az, hogy képes kilépni a saját médiumából. Egy film többé nemcsak film, hanem egy márka, amely videójátékban, ruházati kollekcióban, mobilalkalmazásban vagy akár témaparkban él tovább. A szellemi tulajdon tehát nem csupán kreatív érték, hanem az üzleti fenntarthatóság záloga is. A licencelés révén a tulajdonosok jogdíjat kapnak minden eladott termék után, így a bevétel kiszámíthatóbb, mint a mozik ingadozó eredményei. A PwC 2025-ös előrejelzése szerint a globális szórakoztató- és médiaipar 2,8 billió dolláros éves értéket képvisel, és ebből egyre nagyobb szeletet hasítanak ki azok a franchise-ok, amelyek több bevételi lábon állnak.

A mezőny élén idén is a Pokémon áll.

A Visual Capitalist 2024-es kimutatása szerint a Pokémon minden idők legnagyobb bevételű médiafranchise-a, összesített bevétele 147 milliárd dollár. A Financial Times elemzése ennél részletesebben is bemutatja a márka pénzügyi szerkezetét: az újság szerint a Pokémon mintegy 80,9 milliárd dollárnyi kiskereskedelmi értéket halmozott fel 27 év alatt, a bevételek döntő része pedig a gyűjtőkártyákból és licencelt árucikkekből származik. A Nintendo, a Game Freak és a Creatures Inc. közös tulajdonában lévő brand a 90-es években egy egyszerű Game Boy-játékként indult, de mára minden platformon jelen van. A Pokémon modellje jól mutatja, hogy a valódi érték nem egyetlen termékben, hanem egy folyamatosan táguló univerzumban rejlik.

A második helyen a Hello Kitty áll, a japán Sanrio ikonikus karaktere, amely 2024-ben ünnepelte ötvenedik születésnapját. A Guardian cikke szerint Hello Kitty „a világ második legértékesebb médiamárkája”, éves szinten mintegy 3,1 milliárd fontnyi bevételt termel. A Visual Capitalist adatai alapján a franchise összesített értéke 89 milliárd dollár, amivel a Pokémon mögött stabilan őrzi második helyét. A titok a kulturális adaptációban rejlik: a karakter soha nem öregszik, mindig új közönséget talál, és Japánból indulva sikerült meghódítania a nyugati piacokat is. Míg más márkák a történetmesélésre építenek, Hello Kitty a személytelenség esztétikáját tette eladhatóvá – egy olyan figurát, amelybe bárki beleképzelheti önmagát.

A dobogó harmadik fokát a Micimackó (Winnie the Pooh) foglalja el, 

amely a Disney egyik legrégebbi és legstabilabb aranytojást tojó tyúkja. A License Global 2025-ös Top Global Licensors jelentése szerint a Disney továbbra is a világ vezető licencadója, a portfólió kiskereskedelmi értéke meghaladja a 70 milliárd dollárt – ebbe a kategóriába tartozik a Pooh is, mint a Disney-licenc egyik klasszikusa. A szerethető medve karaktere minden korosztályhoz szól, és mivel az eredeti jogok nagy része 2022-től közkinccsé vált, a Disney ügyesen használja fel új formátumokban, modern nosztalgiát építve a klasszikus történetek köré.

New,York,,Usa,-,June,21,,2019:,Image,Of,The
Fotó: Alexandre Tziripouloff

A Mickey Mouse & Friends negyedik helye szimbolikus: a Disney birodalom alapját jelentő egér 1928 óta ikonikus szereplő. A Visual Capitalist szerint a Mickey-franchise összesített értéke 74 milliárd dollár, amivel a világ negyedik legnagyobb médiafranchise-a maradt. Bár az eredeti Mickey-film jogai 2024-ben lejártak és közkinccsé váltak, a vállalat gyorsan reagált: új sorozatokkal, rövidfilmekkel és élményparktartalmakkal modernizálta a karaktert. A márka mára nemcsak a gyerekeké: a Gucci és a Coach is készített Mickey-kollekciókat, amelyek a „heritage” és a „hype” határán mozognak, újraértelmezve a klasszikus ikon fogalmát.

Az ötödik helyen a Star Wars áll, amely 1977-ben forradalmasította a filmes világépítést. A Visual Capitalist rangsora szerint a franchise összesített értéke 70 milliárd dollár körül van. A Lucasfilm 2012-es, 4,05 milliárd dolláros Disney-felvásárlása óta a márka tovább erősödött, és a Disney+-on futó sorozatok, valamint a Galaxy’s Edge élményparkok adják a bevétel jelentős részét. A Hollywood Reporter 2025-ös stúdiópiaci áttekintése szerint a Disney a nyári szezonban is box office-piacvezető maradt, ami a Star Wars és a Marvel franchise-ok stabil teljesítményét jelzi.

Ha a pénzügyi mintázatokat nézzük, mind az öt franchise-ban közös a diverzifikált bevételi szerkezet. 

Míg például a Marvel Cinematic Universe a mozijegyekből keres, addig ezek a szellemi tulajdonok stabil, licencalapú jövedelmet biztosítanak. Az üzleti modell azonban nem mentes a kockázatoktól. A PwC előrejelzése arra figyelmeztet, hogy a streamingszolgáltatások túlkínálata és a gyártási költségek inflációja miatt a növekedés üteme lassulhat.

A GamesRadar+ becslése szerint például a Star Wars: The Rise of Skywalker gyártási és marketingköltsége elérte a 600 millió dollárt, ami a bevétel arányában már veszélyes precedens. Emellett az új generációk fogyasztási mintái is átalakulnak: a digitális térben a figyelem rövidebb ideig tart, és a rajongói lojalitásért minden korábbinál keményebben kell megküzdeni.

Mindezek ellenére a franchise-modell továbbra is a popkultúra-gazdaság legbiztosabb tartópillére. 

Az univerzumok – legyen az Pokémon vagy Star Wars – képesek generációkon átívelni, miközben gazdasági értelemben is fenntarthatók. A kreativitás tehát ma már nemcsak művészi, hanem pénzügyi kategória is. Azok a vállalkozások, amelyek képesek történetet, közösséget és márkát egyszerre építeni, hosszú távon a világgazdaság új, kevésbé kézzelfogható, de annál jövedelmezőbb szegmensét uralják.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.