Ázsiára összpontosít az Alstom Trasport
„Miközben Európa metrópiaca lassan bővül, sok országé pedig többé-kevésbé zárt, a világ más részei – főként Kína, India – egyre több metrót igényelnek. Megvan rá a pénzük is” – fejtette ki cége tájékoztatóján Phillip Mellier. Az elnök egyrészt abban látja cége erejét, hogy árbevétele jelentős arányát, 10 százalékát költi k+f-re – rövidesen nyílik a barcelonai formatervező központja is –, és hogy a piac globális szereplője. Globálisak azonban a nagy versenytársak is. Felvetésünk kapcsán a cégelnök azzal indokolta az Alstom versenyelőnyét, hogy a piacvezető Bombardier-vel és a sorban a harmadik legnagyobb Siemensszel ellentétben teljes megoldásokat kínál. A cég a jármű mellett szállítja a jelző- és biztonsági berendezéseket, az infrastruktúrát, szolgáltatásokat, vagy megépíti a pályát is. Eközben a Bombardier fő erőssége a jármű, a Siemensé a jelzőberendezés Phillip Mellier szerint.
Az erősödő verseny mellett éppen a szakosodás az oka annak, hogy további konszolidáció várható a kötöttpályás járművek gyártásában – válaszolt lapunknak az elnök. Tavaly 700 milliárd dollár értékű kötöttpályás jármű kelt el világszerte, ebből 6,3 milliárd dollár jutott a metrókra. A következő tíz évben évi 2,7 százalékos bővülés várható Hubert de Blay, az Alstom igazgatója szerint. A világon 60 ezer metrószerelvény fut, ennek 14 százaléka térségünkben. Naponta 200 millióan utaznak metróval A világ metróparkjának átlagéletkora 18 év, az állomány ötöde 30 évesnél is idősebb; komoly járműcserék várhatók.
Több szempontból is válaszút előtt áll a szakma: hagyományos vagy vezető nélküli metrók készüljenek-e, acél- vagy gumikerekeken fussanak-e, harmadik alsó sínből vagy felső vezetékből kapjanak-e áramot, alumínium vagy acél kocsiszekrényük legyen-e, s milyen kényelmi berendezésekkel lássák el őket. BHL


