Újabb csúcsot döntött, 1,24 milliárd tonnára nőtt tavaly a világ nyersacéltermelése. A mennyiség már az egymást követő harmadik évben van jócskán egymilliárd tonna fölött. Az igények látványos bővülését mutatja, hogy tavaly 65,3 százalékkal több acélra volt szükség, mint tíz éve. A növekedés motorja az ázsiai térség, ezen belül is Kína, ahol 1996-ban még 101,2 millió tonna nyersacélt termeltek, öt évvel később már 150,9-et s újabb öt évre rá 418,8 millió tonnát: tíz év alatt 313,8 százalékos volt a növekedés.
Élénkült a magyarországi piac is. „Az erős kereslet miatt tovább nőtt az import. A behozatalt az is ösztönözte, hogy az acélkivitel bővült, vagyis kevesebb hazai termék maradt a belpiacra” – tájékoztatta lapunkat Marczis Gáborné, a Magyar Vas- és Acélipari Egyesülés (MVAE) igazgatója. Az import egyre nagyobb súlyát jelzi, hogy a mintegy 2,3 millió tonnás hazai acéligény 69,5 százalékát külföldi termékkel elégítették ki a kereskedők, míg 1998-ban és 1999-ben csak a felét.
Az erős kivitel miatt az év első felében a magas árakhoz a belpiacon hiány is társult a legkeresettebb acéltermékeknél. A felhasználók gyakran csak több hónapos határidőre jutottak áruhoz, ráadásul gyakran elkeseredett árvitákba kényszerültek. Annál jobb volt az év az acélgyártóinknak. Közülük a legnagyobb, a Dunaferr Zrt. fő termékcsoportja, a lemezek (lapostermékek) iránt világszerte 11, belföldön 16 százalékkal nőtt az igény.
A társaság az eladásokban és kapcsolatépítésben is a szomszédos országok vevőire összpontosított. Az árak azonban a nyáron megtorpantak, az ősszel pedig már estek, főleg az erősödő kínai, dél-amerikai és indiai szállítások miatt. A Dunaferr tavaly teljes gőzzel termelt: a 2005-ös 1,7 millió tonna után mintegy 1,8 millió tonnát. A DAM 2004 Kft.-vel és a német Aicher csoporthoz tartozó ÓAM Kft.-vel együtt tavaly nagyjából ugyanannyi acélt dobtak
piacra, mint egy évvel korábban, azaz kétmillió tonnát a Nemzetközi Vas- és Acélintézet (IISI) előzetes adatai szerint.
Világszerte tovább mozgolódtak az acélóriások is. Egymásra talált az Arcelor és a Mittal, valamint a Corus és a Tata, de Oroszországban is folytatódott a konszolidáció. A magyar szempontból fontosabb bejelentés azonban erre az évre csúszott át: az ukrán Donbasz csoport a nyáron egyesülne az orosz Gazmetallal, így közvetve orosz ellenőrzés alá kerülhet a Dunaferr és a DAM 2004 is. A fúzióval egy évi 20 millió tonna kapacitású, 17-18 milliárd dollár forgalmú óriás születik.
Az év további nagy eseményt is ígér a hazai piacnak: Záhony mellett megkezdheti hárommillió tonna kapacitású hengerműve építését a (közvetve) ukrán ellenőrzésű Vorskla Steel Hungary.
A Gazmetall jó jár majd, ha a Donbasz csoporttal együtt a Dunaferrt is a sajátjának tudhatja. 2005–2006-ban ugyanis jelentős változásokon ment át a Dunaferr, ennek eredményeképp tulajdonosi szerkezete egyszerűbb, átláthatóbb, irányítása egységesebb lett. Számos érdekeltségéből kivásárolta ugyanis leányvállalatai külső tulajdonosait, például az EMA-Power Kft.-ből, a DWA Dunaferr Hideghengermű Kft.-ből, a Dunaferr Ferromark Kft.-ből, a DBK Dunaferr Kokszoló Kft.-ből és a Dunaferr Lőrinci Hengermű Kft.-ből. Versenyképessége megtartását segítette, hogy kihasználta az anyacéggel való együttműködés szinergiáit: piaci fellépésük és nyersanyagbeszerzésük közössé vált, erőforrásaikat koncentrálták, a Dunaferr önköltsége csökkent.
A társaság energiafüggősége és energiaköltsége a különböző energetikai beruházások révén mérséklődik, ezenkívül a fajlagos költségek is eshetnek a már megindított kapacitásbővítések eredményeként.
2005–2006-ban ugyanis a Dunaferr mintegy százmillió eurós stratégiai beruházássorozatot indított, amely 2009-ben fejeződik be, az elsők azonban már megvalósultak: 2006-ban megújult a III. kokszoló és az I. nagyolvasztó. Következik a meleghengermű kapacitásának 1,6-1,7 millió tonnáról hárommillió tonnára bővítése, majd a hideghengermű teljesítménye nő egymillió tonnára. Utóbbi üzem új, 1,9 millió tonna kapacitású pácolósort is kap. Új melegtekercsraktár s hozzá új tekercsszállító rendszer épül majd a Dunaferrnél, és pluszkapacitásokat építenek a fémbevonóműbe is. A társaság tovább fejleszti a Steel Service Center (SSC) szolgáltatását.
Tavaly a vállalat egymilliárd forintos környezeti rehabilitációs programot indított, ezt is beleértve a károsanyag-csökkentő technológiák meghonosítására a következő közel öt évben húszmil-liárd forintot költ.
Behozatalunk több mint 80 százaléka érkezik uniós országokból, az arány az EU idei bővítésével tovább nőhet. Összességében azonban nem túl nagy a hazai acélpiac, vagyis a jövőben megemelkedő kapacitások exportunk további bővülését segítik.
Behozatalunk több mint 80 százaléka érkezik uniós országokból, az arány az EU idei bővítésével tovább nőhet. Összességében azonban nem túl nagy a hazai acélpiac, vagyis a jövőben megemelkedő kapacitások exportunk további bővülését segítik. Erős verseny A MVAE az idén a hazai acéligény további erősödésére számít. A növekedés azonban feleakkora lesz, mint tavaly. A Dunaferr 2007-es várakozásaiban kissé csökkenő, de még elfogadható árak és erős verseny szerepelnek.
Tart viszont a cég attól, hogy e hatásokat felerősítik a megszorító intézkedések, amelyek hátrányosan érintik a vállalatokat. Az ez évre előre jelzett infláció jóval magasabb a múlt évinél, mindez a különböző adó- és járulékkötelezettségek emelkedésével rendkívüli mértékben rontja a vállalati pozíciókat is.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.