Messze még az alagút vége
A négyes metró első, összesen tíz állomásból álló, 7,4 kilométer hosszú szakasza az Etele tér és a Keleti pályaudvar között épül meg, összesen mintegy 354,4 milliárd forintból. A 2005-ös törvényben az első rész költségét a kapcsolódó felszíni fejlesztésekkel együtt 233,5 milliárd forintban határozták meg. Az akkor tervezett árat jelenleg a szerződésekben lekötött díj 43,1 milliárddal haladja meg, amely többlet főként a vonalalagutak és az állomásszerkezetek vártnál magasabb vállalási áraiból adódik. A többletköltésekhez hozzáadódik még a projektben eredetileg nem szereplő felszíni beruházások 49,7 milliárd forintos kiadása, illetve az európai uniós források lehívásához szükséges 10 százalékos tartalék. A fővárosi vezetés biztos abban, hogy az új metróvonal megépítéséhez közösségi támogatást is igénybe lehet majd venni, annak mértéke az első szakasz esetében Demszky Gábor budapesti főpolgármester szerint elérheti a 85 százalékot is az EU-val folytatott tárgyalások jelenlegi állása szerint.
Az új vonal első részén az eredetileg tervezetthez képest egyéves csúszással, 2010 végén lehet majd utazni, míg a második szakaszon két évvel később indulhat meg a forgalom. A késést az építési telkek körüli tulajdonjogi vitákkal, előre nem látható műszaki problémákkal, illetve a rendkívüli módon elhúzódó hatósági és kerületi engedélyeztetési eljárással indokolják.
A főváros részéről elvégezték a projekt átvilágítását; ennek alapján egyértelmű, hogy szervezeti, műszaki, eljárástechnikai, egyeztetési, pénzügyi korrekcióra van szükség, az ezzel kapcsolatos előterjesztést várhatóan a hónap végén tárgyalja a Fővárosi Közgyűlés. Az már most is biztos, hogy a projekt ellenőrzésére két új testületet állítanak fel, illetve leváltják a DBR Metró Projektigazgatóság éléről Gulyás Lászlót, s helyére Balogh Árpádot, a MÁV uniós programigazgatóságának a főosztályvezetőjét nevezik ki.
A négyes metróvonal építésével kapcsolatos nagyobb pályázatok közül elsőként az Etele tér és a Keleti pályaudvar közötti első szakasz alagútjának a megépítésére kiírtnak hirdették ki a győztesét; a megbízást a francia, német, osztrák és magyar cégek alkotta Bamco Kkt. nyerte el 207,4 millió eurós ajánlatával. A csoport építheti a Gellért téri megállót is. Az első szakasz áramellátására vonatkozó pályázatot a Siemens M4 Budapest Konzorcium nyerte nettó 108,85 millió eurós ajánlatával. A négyes metró első részének 15, illetve a kettes metró 22 új szerelvényét a francia Alstom, valamint a Ganz Transelektro alkotta Budapest Metropolis Konzorcium szállítja 247 millió euróért. KZ


