A négyes metró első, összesen tíz állomásból álló, 7,4 kilométer hosszú szakasza az Etele tér és a Keleti pályaudvar között épül meg, összesen mintegy 354,4 milliárd forintból. A 2005-ös törvényben az első rész költségét a kapcsolódó felszíni fejlesztésekkel együtt 233,5 milliárd forintban határozták meg. Az akkor tervezett árat jelenleg a szerződésekben lekötött díj 43,1 milliárddal haladja meg, amely többlet főként a vonalalagutak és az állomásszerkezetek vártnál magasabb vállalási áraiból adódik. A többletköltésekhez hozzáadódik még a projektben eredetileg nem szereplő felszíni beruházások 49,7 milliárd forintos kiadása, illetve az európai uniós források lehívásához szükséges 10 százalékos tartalék. A fővárosi vezetés biztos abban, hogy az új metróvonal megépítéséhez közösségi támogatást is igénybe lehet majd venni, annak mértéke az első szakasz esetében Demszky Gábor budapesti főpolgármester szerint elérheti a 85 százalékot is az EU-val folytatott tárgyalások jelenlegi állása szerint.
Az új vonal első részén az eredetileg tervezetthez képest egyéves csúszással, 2010 végén lehet majd utazni, míg a második szakaszon két évvel később indulhat meg a forgalom. A késést az építési telkek körüli tulajdonjogi vitákkal, előre nem látható műszaki problémákkal, illetve a rendkívüli módon elhúzódó hatósági és kerületi engedélyeztetési eljárással indokolják.
A főváros részéről elvégezték a projekt átvilágítását; ennek alapján egyértelmű, hogy szervezeti, műszaki, eljárástechnikai, egyeztetési, pénzügyi korrekcióra van szükség, az ezzel kapcsolatos előterjesztést várhatóan a hónap végén tárgyalja a Fővárosi Közgyűlés. Az már most is biztos, hogy a projekt ellenőrzésére két új testületet állítanak fel, illetve leváltják a DBR Metró Projektigazgatóság éléről Gulyás Lászlót, s helyére Balogh Árpádot, a MÁV uniós programigazgatóságának a főosztályvezetőjét nevezik ki.
A négyes metróvonal építésével kapcsolatos nagyobb pályázatok közül elsőként az Etele tér és a Keleti pályaudvar közötti első szakasz alagútjának a megépítésére kiírtnak hirdették ki a győztesét; a megbízást a francia, német, osztrák és magyar cégek alkotta Bamco Kkt. nyerte el 207,4 millió eurós ajánlatával. A csoport építheti a Gellért téri megállót is. Az első szakasz áramellátására vonatkozó pályázatot a Siemens M4 Budapest Konzorcium nyerte nettó 108,85 millió eurós ajánlatával. A négyes metró első részének 15, illetve a kettes metró 22 új szerelvényét a francia Alstom, valamint a Ganz Transelektro alkotta Budapest Metropolis Konzorcium szállítja 247 millió euróért. KZ
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.