BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Győr-Gönyű: itt a negyedik forduló

Ismét, immár negyedszer írt ki pályázatot a győr-gönyűi kikötő vasúti és egyéb infrastrukturális munkáira az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság. A beruházás értéke hétmilliárd forint, a projekt nagyrészt európai uniós pénzekből finanszírozható.

Az előző forduló eredményét – amelynél bruttó 6,834 milliárd forintos ajánlatával a Viadom Zrt. vezette Győr-Gönyű VBK konzorciumot hozták ki győztesként – a Strabag megtámadta. Janák Emiltől, a vízügyi igazgatóság igazgatójától kapott tájékoztatás szerint ugyan a döntőbizottság megalapozatlansággal indokolva elutasította a Strabag fellebbezését, de saját hatáskörben megváltoztatta a korábban általa kiadott állásfoglalást, és az annak alapján elkészített kiírást uniós jogegységesítési törekvésekre hivatkozva megsemmisítette. A legutóbbi kiírásban – ugyan nem teljes körűen, de – hiánypótlási lehetőséget biztosítottak a pályázóknak, amelyet az elbíráló Környezetvédelmi és infrastruktúra-fejlesztési operatív program irányító hatósága (KIOP) akkor jogosnak ítélt, most viszont – mivel uniós pályázatról van szó – a teljes körű hiánypótlást kérte számon.

A mostani fordulóban a pályázatok beadásának határideje június 10. Mivel a februári tendernél a pályázók többsége vállalta a 12 havi lebonyolítást, ezért Janák Emil szerint várható, hogy eredményes pályáztatás esetén a nyertes ugyancsak vállalja a szoros határidőt, s így nem kell tartani attól, hogy az uniós pénzeket nem lehet majd lehívni.

Pintér Ákos, a Győr-Gönyű Kikötő Zrt. vezérigazgatója szerint a beruházás késlekedése már eddig is bizonytalanságot okozott. Több betelepülni szándékozó társaságnál ugyanis alapvető feltétel a vasúti kapcsolat megléte. Az a terv, hogy Magyarország legyen Európa logisztikai központja, csak az ilyen és ehhez hasonló fejlesztések gyors és hatékony megvalósításával lehetséges. A késlekedés óriási lemaradást jelent a piaci versenyben – hangsúlyozta az igazgató, hozzátéve: arra nem is szeretnének gondolni, hogy egyáltalán nem valósul meg, mert akkor már számszerűsíthető kárról lehet beszélni. Környezetvédelmi szempontból közel sem közömbös, milyen módon történik a növekvő áruforgalom szállítása, mert az EU bővítésével néhány év alatt az áruforgalom jelentősen megnő.

Gönyűn tavaly közel 300 000 tonna áru fordult meg. Ugyanakkor a várakozások szerint a vasúti kapcsolat megteremtését követően a kikötő teljes áruforgalma rövid idő alatt akár az egymillió tonnát is elérheti. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.