Győr-Gönyű: itt a negyedik forduló
Ismét, immár negyedszer írt ki pályázatot a győr-gönyűi kikötő vasúti és egyéb infrastrukturális munkáira az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság. A beruházás értéke hétmilliárd forint, a projekt nagyrészt európai uniós pénzekből finanszírozható.
Az előző forduló eredményét – amelynél bruttó 6,834 milliárd forintos ajánlatával a Viadom Zrt. vezette Győr-Gönyű VBK konzorciumot hozták ki győztesként – a Strabag megtámadta. Janák Emiltől, a vízügyi igazgatóság igazgatójától kapott tájékoztatás szerint ugyan a döntőbizottság megalapozatlansággal indokolva elutasította a Strabag fellebbezését, de saját hatáskörben megváltoztatta a korábban általa kiadott állásfoglalást, és az annak alapján elkészített kiírást uniós jogegységesítési törekvésekre hivatkozva megsemmisítette. A legutóbbi kiírásban – ugyan nem teljes körűen, de – hiánypótlási lehetőséget biztosítottak a pályázóknak, amelyet az elbíráló Környezetvédelmi és infrastruktúra-fejlesztési operatív program irányító hatósága (KIOP) akkor jogosnak ítélt, most viszont – mivel uniós pályázatról van szó – a teljes körű hiánypótlást kérte számon.
A mostani fordulóban a pályázatok beadásának határideje június 10. Mivel a februári tendernél a pályázók többsége vállalta a 12 havi lebonyolítást, ezért Janák Emil szerint várható, hogy eredményes pályáztatás esetén a nyertes ugyancsak vállalja a szoros határidőt, s így nem kell tartani attól, hogy az uniós pénzeket nem lehet majd lehívni.
Pintér Ákos, a Győr-Gönyű Kikötő Zrt. vezérigazgatója szerint a beruházás késlekedése már eddig is bizonytalanságot okozott. Több betelepülni szándékozó társaságnál ugyanis alapvető feltétel a vasúti kapcsolat megléte. Az a terv, hogy Magyarország legyen Európa logisztikai központja, csak az ilyen és ehhez hasonló fejlesztések gyors és hatékony megvalósításával lehetséges. A késlekedés óriási lemaradást jelent a piaci versenyben – hangsúlyozta az igazgató, hozzátéve: arra nem is szeretnének gondolni, hogy egyáltalán nem valósul meg, mert akkor már számszerűsíthető kárról lehet beszélni. Környezetvédelmi szempontból közel sem közömbös, milyen módon történik a növekvő áruforgalom szállítása, mert az EU bővítésével néhány év alatt az áruforgalom jelentősen megnő.
Gönyűn tavaly közel 300 000 tonna áru fordult meg. Ugyanakkor a várakozások szerint a vasúti kapcsolat megteremtését követően a kikötő teljes áruforgalma rövid idő alatt akár az egymillió tonnát is elérheti. VG


