Milyen energiapolitikát hagyunk magunk mögött a teljes piacnyitással, s miért kell szakítani egy hosszú ideig bevált modellel?
Az energiát, az előállításához és szállításához tartozó eszközöket világszerte hosszú ideig természetes monopóliumnak tekintették, részben nagy beruházásigénye miatt. A kilencvenes években vált általánossá az a nézet, hogy az áram termelése és értékesítése is történhet piaci keretek között. Elég a szállítóvezetéket állami kézben tartani, ahogyan egyébként a szénhidrogének és az információ továbbítására szolgáló eszközöket is. Ezt elfogadva azt sem indokolja semmi, hogy működését meghatározza annak egyetlen, jelentős erőpozícióban lévő szereplője. Lehetővé kell tenni, hogy a felhasználó ott vehessen áramot, ahol akar, vagyis ahol az olcsóbb. Bár kedvezők a részleges hazai piacnyitás tapasztalatai – a GKM adatai szerint hamar 33 százalékra, a GVH-é szerint 41-re nőtt a szabadpiaci áramkereskedelem aránya –, ez később visszaesett a pillanatnyi rossz árarányok miatt. Igazi verseny nem is lesz, amíg nincs kellő áramtöbblet, amíg a meghatározó helyzetben lévő szereplő dönti el, mennyi áram juthat a piacra.
Ha viszont nem lesz meghatározó pozíciójú szereplő, valódi verseny viszont igen, és szabadon megválaszthatjuk, kitől veszünk áramot, akkor összességében esni fognak az áramárak?
A tendencia nem vezet feltétlenül alacsonyabb árakhoz. Transzparenciához viszont igen. Most például nem tudjuk, mi áll a szabad áramkereskedelmet megakadályozó hosszú távú áramvásárlási megállapodásokban (htm). Azt sem, hogy kötelezi-e a tulajdonosokat a szerződés beruházásra, fejlesztésre. Nem véletlen, hogy 10 és 300 milliárd forint között szóródnak a htm-ek felbontása miatti kártérítési igény nagyságára vonatkozó becslések. Az sem véletlen, hogy az EU-nak gyanús, nem tartalmaznak-e ezek a megállapodások burkolt állami támogatást az MVM közbeiktatásával.
Vagyis szakítani kell ezekkel a megállapodásokkal?
Nem kell azonnal feltétlenül felbontani őket. Arra kell törekedni, hogy minél kisebb kártérítés fizetése mellett lehessen kihátrálni belőlük, s hogy az erőműveknek hatékonyságjavító beruházásokkal legyen idejük felkészülni a versenypiaci keretek közötti működésre. Ez úgy 2-4 évet igényelhet. Látni kell egyébként, hogy ellentmondásosak a felbontásuk melletti érvek. Egyrészt 300 milliárdos kártérítési igénnyel fenyegetnek az erőművek kieső haszna miatt, másrészt áremelkedéssel riogatják a piacot.
Utóbbi reális veszélynek tűnik, hiszen az átlagár alatt értékesítő erőművek részéről ésszerű lépés lenne az áremelés, nem is beszélve a legolcsóbbnak számító Paksról…
Valóban lehet erre számítani, de Paks sok okból is kivehető a versenypiaci rendszerből. Az áremelkedés ellen pedig a kínálat bővítésével kell fellépni. Magyarországon növekszik az import aránya. Energiapolitikai kérdés is, hogy ez meddig engedhető. Az EU-ban sem szeretik igazán, ha 20 százalék fölé nő egy ország áramimport-függősége. Mindez megint a mellett szól, hogy az erőműveket nem szabad kockázatmentesen nyereséget garantáló htm-ekkel elkényelmesíteni, hanem hatékonyságnövelésre kell ösztönözni őket.
Nem ellentmondás-e, hogy velünk szemben szigorúan fellép az unió? Az EU-ban is vannak htm-ek?
Nem. Magyarországgal együtt legfeljebb négy országban, de nálunk a leghosszabb lejáratúak.
Miközben liberalizációs megfontolásokból meggátoljuk cégeink növekedését, rontjuk érdekérvényesítő képességüket is. Az a vállalati méret, amelylyel itt piaci erőfölény érhető el, Németországban esetleg a piac ingerküszöbét sem éri el. A társaságaitól megfosztott MVM európai piaci súlya emiatt már össze sem vethető a CEZ-ével, amelyet nem csupaszítottak le, s hagytak európai méretekben is erős céggé válni. Nem árt mindez nemzeti érdekeinknek, energiabiztonságunknak?
Az MVM sorsa már 1995-ben eldőlt, az nem a mostani teljes piacnyitás kérdése. A társaság valóban nem lesz már egy OTP vagy egy Mol súlyú cég, de nem is ez a cél. A biztonságos áramellátás érdekében a regionális villamosipari együttműködést kell erősíteni, ennek pedig egy regionális energiatőzsde lenne a fő eszköze. Mára más ágazatokban, például a légi közlekedésben is kiderült, hogy nincs értelme az úgynevezett nemzeti társaságok megtartásához ragaszkodni sem gazdasági, sem biztonsági megfontolásból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.