Koncentrálódik a cseh piac
Tavaly felgyorsult a csehországi kiskereskedelem egy évtizede tartó koncentrációja. 2006-ban a tíz legnagyobb lánc a gyorsan forgó fogyasztási cikkek piacának már 63 százalékát ellenőrizte, ez tíz százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban. E cégek együttes árbevétele a tavalyelőtti hat százalék után az elmúlt évben közel hatodával emelkedett, s elérte a 261,3 milliárd koronát (2295 milliárd forintot) – derül ki az Incoma Research piackutató elemzéséből.
A koncentráció a nagyobb nyugati vállalatok agresszív terjeszkedéspolitikája – a felvásárlások, illetve az egyre több új üzlet nyitása – miatt gyorsul évről évre. Az elmúlt két esztendőben négy nagyobb élelmiszer-ipari lánc is elhagyta az államot: 2005-ben az osztrák Julius
Meinl, a francia Carrefour és a német Edeka távozott, míg tavaly a Delvita vonult ki a cseh piacról – írja a Prague Daily Monitor.
A távozó láncok üzleteit minden esetben valamely nagyobb konkurens vásárolta meg. Az Edeka 27, illetve a Carrefour 11 egységét például a brit Tesco vette meg, a Delvita közel száz üzlete pedig a Billa tulajdonába került. A Julius Meinl cseh érdekeltségeit az Ahold szerezte meg: a holland lánc állítólag 30–42 millió euró közötti összeget fizetett a 67 üzletért.
Hazánkban is csak a nagy – 200 milliárd forint feletti – forgalmú láncok lehetnek igazán versenyképesek (VG, 2007. május 23.). Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a kis üzletek száma várhatóan Magyarországon is tovább csökken, azoknak a cégeknek pedig, amelyek most akarnak piacra lépni, gyorsan kell építkezniük vagy láncot venniük, ha lépést akarnak tartani a legnagyobbakkal. Hazánkban ma 43 ezer élelmiszer-kiskereskedelmi üzlet működik. VG


