Tavaly felgyorsult a csehországi kiskereskedelem egy évtizede tartó koncentrációja. 2006-ban a tíz legnagyobb lánc a gyorsan forgó fogyasztási cikkek piacának már 63 százalékát ellenőrizte, ez tíz százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban. E cégek együttes árbevétele a tavalyelőtti hat százalék után az elmúlt évben közel hatodával emelkedett, s elérte a 261,3 milliárd koronát (2295 milliárd forintot) – derül ki az Incoma Research piackutató elemzéséből.
A koncentráció a nagyobb nyugati vállalatok agresszív terjeszkedéspolitikája – a felvásárlások, illetve az egyre több új üzlet nyitása – miatt gyorsul évről évre. Az elmúlt két esztendőben négy nagyobb élelmiszer-ipari lánc is elhagyta az államot: 2005-ben az osztrák Julius
Meinl, a francia Carrefour és a német Edeka távozott, míg tavaly a Delvita vonult ki a cseh piacról – írja a Prague Daily Monitor.
A távozó láncok üzleteit minden esetben valamely nagyobb konkurens vásárolta meg. Az Edeka 27, illetve a Carrefour 11 egységét például a brit Tesco vette meg, a Delvita közel száz üzlete pedig a Billa tulajdonába került. A Julius Meinl cseh érdekeltségeit az Ahold szerezte meg: a holland lánc állítólag 30–42 millió euró közötti összeget fizetett a 67 üzletért.
Hazánkban is csak a nagy – 200 milliárd forint feletti – forgalmú láncok lehetnek igazán versenyképesek (VG, 2007. május 23.). Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a kis üzletek száma várhatóan Magyarországon is tovább csökken, azoknak a cégeknek pedig, amelyek most akarnak piacra lépni, gyorsan kell építkezniük vagy láncot venniük, ha lépést akarnak tartani a legnagyobbakkal. Hazánkban ma 43 ezer élelmiszer-kiskereskedelmi üzlet működik. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.