BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Most jön az igazi verseny

Most jön az igazi vérfürdő – jellemezhetnénk a diszkont-légitársaságok magyar piacért folytatott küzdelmét. Ezzel Michael O’Learynek, az ír Ryanair diszkontcég vezérigazgatójának a két évvel ezelőtti, európai piacra vonatkozó megjegyzését idéznénk, illetve idézhetjük. Ha ugyanis valaki rámegy a Ryanair honlapjára, tegnaptól az indulási pontok között ott találja Budapestet is.

Egyelőre csak egy célpont van, az angliai Nothingham (East Midlands), az is csak október végétől, az új járatnál az első évben 60 ezer utasra számítanak. Ne legyen kétség azonban afelől, hogy a világ legnagyobb és legagresszívebb marketingjéről híres diszkont-légitársasága várhatóan már az év végén újabb városokat vesz fel a Ferihegyről elérhetők közé.

Hetente négyszer lehet majd eljutni Budapestről Angliába a Ryanairrel a téli szezonban. Nyáron biztosan felmegy ez a szám hétre, sőt akár 14-18-ra is, hiszen a brit célpontok népszerűsége töretlen a magyarok körében, és egyre több szigetországi érkezik hazánkba. Az úgynevezett középvidék Nagy-Britannia egyik legsűrűbben lakott régiója, közel 11 millió ember él ott.

Ebben a törekvésében az sem zavarja a céget, hogy még mindig viszonylag magasak a légitársaságok által fizetett repülőtéri díjak. Agresszivitását ismerve ugyanakkor várható, hogy ferihegyi jelenlétét kihasználva növeli a nyomást a Budapest Airportra a díjak ütemes csökkentése érdekében. Az üzleti tervben azonban nyilvánvalóan nem az a meghatározó, hogy a budapesti piacra lépéskor mekkorák ezek a költségek, hanem az, hogy minél gyorsabban sikerüljön piacvezetővé válni. Európa egyes számú diszkont-légitársasága nagy kihívás elé állíthatja a Ferihegyen már jelen lévő fapadosokat, hiszen a végletekig leszorított kiadások miatt árban eddig minden vetélytársának alá tudott ígérni. Ez várható Ferihegyen is, ezért például azok a cégek, amelyeknek nincs elegendő tőketartalékuk vagy jelentősen drágábban üzemelnek, mint a Ryanair, már középtávon is kiszorulhatnak innen. Egyelőre azonban a két legnagyobb, a SkyEurope és a Wizz Air fej fej mellett haladva uralja a magyar piacot, s korábbi érkezésüket kihasználhatják. Az üzleti modelleket tekintve az utóbbi társaságé áll közelebb a Ryaniréhez, előbbi inkább az EasyJetét követi, kisebb módosításokkal.

Az eddig jellemzően az olcsóbb, azaz másodlagos, nagy városoktól távol lévő légikikötőket használó ír cég Magyarországon tavaly májusban debütált. Elsőként a Sármellék–London járatot indította be, október végétől pedig a németországi Frankfurt-Hahnba is repül a Balaton mellől.

Tomasz Kulakowski, a Ryanair Közép-Európáért felelős marketing- és értékesítési igazgatója már a sármelléki járatnyitás előtt megerősítette, hogy nagyon ígéretes a magyar piac, s ezt szeretnénk kiaknázni. Egy hónapon belül akár újabb Budapestről induló járatot jeletnhetnek be. „Biztos vagyok abban, hogy például német-, svéd-, ír-, spanyol- és franciaországi célpontokat is kínálunk a jövőben” – mondta korábban.

Dave Newman, a Budapest Airport járatfejlesztési igazgatója elmondta, hogy a Ryanairrel 10-re emelkedik a diszkont-légitársaságok száma Ferihegyen, az általuk elérhető úti céloké pedig 52-re. Szerinte a legnagyobb „hal” megjelenése egyben bizalmi szavazás is Budapest mellett.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.