BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Négy évszakra

A Mazdának nem volt elég, hogy a világ legnagyobb példányszámban értékesített roadstere az MX-5. Azt is el akarta érni, hogy a belevaló kocsi tulajdonosai az év minden napján – ha esik, ha fúj – élvezhessék ezt a kis műremeket. Ezért a vászontetős kivitel mellé megalkották a kemény tetős változatot is, itt a tetőt elektromos motor mozgatja. És mivel az egész művelet csak 12 másodpercig tart, ha megunjuk a bezártságot, egy lámpaváltás alatt akár négyszer is lecsukhatjuk a tetőt.

Élmény kell az autósoknak, nem pedig soha ki nem használható teljesítmény – ismerte fel a Mazda már az idők hajnalán – vagyis a nyolcvanas években –, így 1989-ban utcára került az MX-5 első generációja, amelybe a tervezők olyan jól beletaláltak, hogy a mostani csak a harmadik generáció. Az MX-5 a roadsterpiacon robbantott; ez a kocsi lett minden idők legkapósabb ilyen jellegű járműve: a kezdetektől több mint 780 000 kelt el, és egy rétegmodellből ez világcsúcs. Benne is van a Guinness-rekordok könyvében. Élvezetes futómű, a személyautókénál jobb gyorsulás, kellemes kipufogóhang és tetőkárpitnak az égbolt. Ez az egyik leginkább szeretni való Mazda, ez az MX-5 néhány fő vonzereje.

No meg az, hogy a kemény tető összecsukott állapotban nem a csomagtartóban, hanem az ülések mögött kialakított rekeszben foglal helyet, így a csomagtér kapacitása megegyezik a vászontetős modellével. A hátsó sárvédő és a takarólemez környékén azért szükség volt némi átalakításra. A tervezők jobban kidomborodó, hangsúlyosabb kerékjárati ívekkel ellensúlyozták a Roadster Coupe magasabb farrészét, így meg-maradt a jármű alacsony, sportautós kiállása. A fűtőszálakkal ellátott hátsó ablak mérete nagyobb, mint a vászontetős modellen, ezért jobb kilátást biztosít. Csukott tetővel a Roadster Coupe mindössze 10 milliméterrel magasabb a vászontetősnél.

Az ülések mögötti terület némileg eltér a vászontetős kivitelétől. Nincs tárolórekesz, mivel ezt a helyet használták fel a kemény tető tárolására. Ehelyett az 5,7 literes zárható kesztyűtartó mellett a középkonzolban van egy kisebb tárgyak befogadására alkalmas fedeles fiók. A félig kagylóformájú ülések a vászontetős kivitelből származnak, hátoldalukon zseb található. Ezek annál is inkább fontosak, mert a kocsi csomagtartója csupán 150 literes. Aki hurcolkodni akar, vegyen teherautót. De ez más műfaj.

Csukott tetővel, 130 kilométeres sebességnél a Roadster Coupe utasterében 8 decibellel alacsonyabb a zajszint, mint a vászontetős modellben. És ez a 8 decibelnyi különbség nemcsak mérhető, hanem hallható is. Pedig a kisebbik, a 126 lóerős, 1,8 literes alapmotorhoz is olyan kellemesen hangolt kipufogó jár, amelynek hangja egy kategóriával magasabb élményt nyújt. Ugyanilyen élményt szerez a kiválóan merevített karosszéria, ha például a Mátra szerpentinjein kanyargunk fölfelé. Olyan „együtt vagyunk” érzés, mármint együtt vagyunk: a kaszni, a hajtáslánc és én.

Az sem mellékes, hogy ez a harmadik generációs modellpár két centivel hosszabb, néggyel szélesebb és kettővel magasabb az elődjénél, emellett elöl 75, hátul 55 milliméterrel lett szélesebb a nyomtáv. Ezek a változások még atletikusabb megjelenést kölcsönöznek a kocsinak. A 6,5 centivel megnövelt tengelytáv pedig lehetővé teszi, hogy akár 186 centiméter magas ember is kényelmesen vezesse a Roadstert.

Az MX-5 igen érett konstrukció. Belül is minden részlet átgondoltságról és minőségről árulkodik. A műszerfal az RX-8 sportkocsi mintáját követi, és noha mellőzi a díszítéseket, önmagában is csinos. Ez nem a szegény emberek számára lebutított kétüléses, hanem olyan modell, amely bebizonyítja: nem kell vagyonokat áldozni egy jó autóért. n

MX-5 Roadster Coupe 1.8

H./sz./m.: 3995/1720/1255 mm

Tengelytáv: 2330 mm

Csomagtér: 150 l

Abroncs: 205/50 R16

Teljesítmény: 126/6500 LE/ford.

Nyomaték: 167/4500 Nm/ford.

Végsebesség: 200 km/h

Gyorsulás 100 km/h: 9,6 s

Átlagfogyasztás 100 km-re: 7,5 l

Alapár: 7 150 000 forint

Tengelytáv: 2330 mm

Csomagtér: 150 l

Abroncs: 205/50 R16

Teljesítmény: 126/6500 LE/ford.

Nyomaték: 167/4500 Nm/ford.

Végsebesség: 200 km/h

Gyorsulás 100 km/h: 9,6 s

Átlagfogyasztás 100 km-re: 7,5 l

Alapár: 7 150 000 forint-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.