BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Távol-Kelet húzza a globális napilappiacot

A világ napilapjainak összesített példányszáma 2006-ban az előző évhez képest 2,3 százalékkal emelkedett – jelentették be a Cape Townban rendezett World Newspaper Congress nyitónapján. Az összpéldányszám csupán Észak-Amerikában csökkent, Európában, Ázsiában, Dél-Amerikában, Afrikában és Ausztráliában egyaránt nőtt. A WAN (World Association of Newspapers) szakmai szervezet adatai szerint a rendszeres újságolvasók száma meghaladja az 1,4 milliárdot; 2006-ban naponta 515 millió napilapot adtak el, az ingyenes kiadványok átlagos összpéldányszáma pedig 40,7 millió volt. (Az ingyenes napilapokat is figyelembe véve a globális példányszám 4,6 százalékkal bővült.)

Az Európai Unióban vegyes a kép: tíz tagállamban emelkedett, hétben viszont csökkent az összpéldányszám. Magyarország az utóbbi csoportba került, 0,62 százalékos éves szintű példányszám-visszaeséssel. A legnagyobb növekedést Ausztria (9,4 százalék), a legsúlyosabb zuhanást (18,6 százalék) Szlovénia jelentette. Az uniós átlag a fizetős napilapok esetében 0,9 százalékos visszaesés, az ingyeneseket is beszámítva pedig 10,2 százalékos emelkedés.

A fizetős napilapok hirdetési bevételei tavaly – éves összevetésben – átlagosan 3,8 százalékkal emelkedtek, a terjesztett újságok 8 (Európában közel 32) százalékát adó ingyenes napilapokról azonban nem állnak rendelkezésre adatok. A szervezet adatai szerint jelenleg 287 ingyenes napilap van forgalomban, a két legnagyobb példány-számú a brit Metro és az olasz Leggo. A napilapoknak a WAN szerint tavaly a globális reklámpiacon a televízió után a második legnagyobb, 29,6 százalékos volt a részesedésük (2005-ben ez a mutató 29,8 százalék volt), a magazinokkal együtt pedig 42 százalékos szeletet hasítottak, négy százalékponttal nagyobbat, mint a televízió.

A hirdetési bevételek növekedésében India és Kína jár az élen 23, illetve 16 százalékos emelkedéssel; az Egyesült Államokban ugyanakkor 1,7, Japánban 3,2, Nagy-Britanniában 4, Magyarországon 6,5 százalékkal csökkentek a bevételek. A napilapok reklámpiaci részesedése az európai országok közül csupán Ausztriában, Belgiumban, Cseh-, Görögországban és Svájcban nőtt, összbevételük azonban emelkedett: az EU-tagállamokban átlagosan 1,36 (ötéves viszonylatban pedig közel 40) százalékkal.

A WAN adatai szerint tavaly 11 207 fizetős napilap jelent meg, 3,5 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A világszerte több mint kétmillió főt foglalkoztató, 180 milliárd dolláros piacot egyértelműen a Távol-Kelet dominálja: a világ száz legnagyobb példányszámú kiadványából 70 Ázsiában jelenik meg, a top 100-at Kínában, Indiában és Japánban 60 lap képviseli.

A szervezet az olvasási szokásokat is felmérte: a legtöbb időt (naponta 54 percet) a belgák töltik újságolvasással, a második helyen holtversenyben a kínaiak, a finnek és a brazilok állnak, 48 perccel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.