BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Távol-Kelet húzza a globális napilappiacot

A világ napilapjainak összesített példányszáma 2006-ban az előző évhez képest 2,3 százalékkal emelkedett – jelentették be a Cape Townban rendezett World Newspaper Congress nyitónapján. Az összpéldányszám csupán Észak-Amerikában csökkent, Európában, Ázsiában, Dél-Amerikában, Afrikában és Ausztráliában egyaránt nőtt. A WAN (World Association of Newspapers) szakmai szervezet adatai szerint a rendszeres újságolvasók száma meghaladja az 1,4 milliárdot; 2006-ban naponta 515 millió napilapot adtak el, az ingyenes kiadványok átlagos összpéldányszáma pedig 40,7 millió volt. (Az ingyenes napilapokat is figyelembe véve a globális példányszám 4,6 százalékkal bővült.)

Az Európai Unióban vegyes a kép: tíz tagállamban emelkedett, hétben viszont csökkent az összpéldányszám. Magyarország az utóbbi csoportba került, 0,62 százalékos éves szintű példányszám-visszaeséssel. A legnagyobb növekedést Ausztria (9,4 százalék), a legsúlyosabb zuhanást (18,6 százalék) Szlovénia jelentette. Az uniós átlag a fizetős napilapok esetében 0,9 százalékos visszaesés, az ingyeneseket is beszámítva pedig 10,2 százalékos emelkedés.

A fizetős napilapok hirdetési bevételei tavaly – éves összevetésben – átlagosan 3,8 százalékkal emelkedtek, a terjesztett újságok 8 (Európában közel 32) százalékát adó ingyenes napilapokról azonban nem állnak rendelkezésre adatok. A szervezet adatai szerint jelenleg 287 ingyenes napilap van forgalomban, a két legnagyobb példány-számú a brit Metro és az olasz Leggo. A napilapoknak a WAN szerint tavaly a globális reklámpiacon a televízió után a második legnagyobb, 29,6 százalékos volt a részesedésük (2005-ben ez a mutató 29,8 százalék volt), a magazinokkal együtt pedig 42 százalékos szeletet hasítottak, négy százalékponttal nagyobbat, mint a televízió.

A hirdetési bevételek növekedésében India és Kína jár az élen 23, illetve 16 százalékos emelkedéssel; az Egyesült Államokban ugyanakkor 1,7, Japánban 3,2, Nagy-Britanniában 4, Magyarországon 6,5 százalékkal csökkentek a bevételek. A napilapok reklámpiaci részesedése az európai országok közül csupán Ausztriában, Belgiumban, Cseh-, Görögországban és Svájcban nőtt, összbevételük azonban emelkedett: az EU-tagállamokban átlagosan 1,36 (ötéves viszonylatban pedig közel 40) százalékkal.

A WAN adatai szerint tavaly 11 207 fizetős napilap jelent meg, 3,5 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A világszerte több mint kétmillió főt foglalkoztató, 180 milliárd dolláros piacot egyértelműen a Távol-Kelet dominálja: a világ száz legnagyobb példányszámú kiadványából 70 Ázsiában jelenik meg, a top 100-at Kínában, Indiában és Japánban 60 lap képviseli.

A szervezet az olvasási szokásokat is felmérte: a legtöbb időt (naponta 54 percet) a belgák töltik újságolvasással, a második helyen holtversenyben a kínaiak, a finnek és a brazilok állnak, 48 perccel.

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.