Újabb, úgynevezett családi éttermeket akar nyit Budapesten és két-három vidéki nagyvárosban az orosz tulajdonú Rosinter (Rosinter Restaurants Holding) csoport. Saját tulajdonú, kisebb részben franchise-rendszerben üzemeltett egységekről van szó – tudtuk meg Monte-Carlóban Rosztyiszlav Ordovszkij-Tanajevszkij Blancótól, az 1990-ben alapított csoport igazgatósági elnökétől. A vezető az oroszországi Év Üzletembere verseny 2007-es győztese, és részt vett az Ernst & Young által szervezett világdöntőn május végén a miniállamban.
A hét országban 192 egységet fenntartó Rosinternek saját étteremmárkái (Il Patio – olasz, Planeta Sushi – japán, 1-2-3 Café – orosz) vannak, illetve franchise-jogokat gyakorol az amerikai TGI Friday’sre és az orosz Sibirskaya Corona hálózatra. Magyarországon két étterme van Budapesten. Hozzá tartozik a Westendben működő TGI Friday’s és az Oktogonon két hónapja átadott Planet Sushi. A vezető szerint szeretnék bevezetni az Il Patiót is a magyar piacra. Mindhárom láncból újabb egységeket akarnak nyitni a következő egy-másfél évben, jelenleg három vidéki várost vizsgálnak a terjeszkedéshez, ezek közül egy az ország keleti részében van. Kifejezetten távol tartják magukat a gyorskiszolgálói ágazattól, az ugyanis telített és tőkeigényesebb, mint a családi szegmens.
Az orosz–venezuelai üzletember szerint a Rosinter budapesti és prágai éttermei sokkal hatékonyabban működnek, mint az oroszországiak és a volt szovjet tagállamokban lévők, ezért úgy döntöttek, Magyarországra és Csehországba hozzák az ottani vezető menedzsereket a magyar és cseh tapasztalatok tanulmányozására. „Moszkvában 40 százalékkal többen dolgoznak, mint Budapesten egy ugyanolyan egységben, s ez erősen rontja a hatékonyságot, úgyhogy van mit tanulni” – mondta.
A Rosinter a következő két évben Európában 55 családi és 30 gyorskiszolgáló éttermet szeretne nyitni. E két kategória mellett a luxuséttermekében is fantáziát lát, de először az első kettőben szeretne megerősödni és megfelelő üzemi méretet elérni. A csoport élelmiszer-feldolgozói és
-csomagolói, édességgyártói és kereskedelmi, továbbá idegenforgalmi, reklám- és fotófelszerelési, valamint ingatlanos üzletágat is működtet.
A csoport a közelmúltban tartott részvénykibocsátásból 100 millió dolláros bevételre tett szert, ez elmaradt a várt 125 milliótól. A tranzakció 380 millió dollárra értékelte a cégcsoportot – írta a Bloomberg, és emlékeztetett: az elnök már korábban közölte, hogy a kibocsátás után 86-ról 60 százalékra csökkenti tulajdoni hányadát.
A pénzre a további terjeszkedéshez feltétlenül szükség van. Az erős konkurencia miatt létfontosságú az éttermek számának jelentős bővítése és új márkák bevezetése, amire az éves jelentésben is utaltak. A fő területnek számító orosz éttermi piacon az elmúlt öt évben éves átlagban 8,8 százalékkal emelkedett a költés, tavaly elérte a 10,1 milliárd dollárt. Az Euromonitor piackutató szerint 2009-re ez a mutató 12,5 milliárd dollár lesz, s ebből a tortából akar minél nagyobb szeletet a Rosinter.
Figyelemre méltó, milyen hosszan ecsetelik a cég 2006-os éves jelentésében a csoport tevékenységének gazdasági, politikai, pénzügyi és jogi kockázatait. A jelentés egyharmada foglalkozik ezekkel, és egyebek mellett megállapítja: a túl erős rubel miatt megugorhatnak a beszerzési költségek, a már nem olyan gyorsan növekvő vásárlóerő, továbbá az új belépők várható agresszív marketingje miatt csökkenhet a tiszta nyereség. Mivel a hálózatok többsége Oroszországban vagy a szomszédos volt szovjet köztársaságban működik, sok-sok oldalt szentelnek a politikai bizonytalanságból eredő kockázatoknak. „A közelgő elnökválasztás előtt és alatt tömegmegmozdulásokra lehet számítani, s ez fokozott veszélyeket rejt magában az üzletmenetre nézve” – fogalmaztak a dokumentumban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.