BUX 42,980.64
-1.26%
BUMIX 3,812.78
-0.04%
CETOP20 1,817.1
-2.13%
OTP 8,990
-2.41%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+2.80%
0.00%
+5.34%
ZWACK 17,400
+0.87%
0.00%
ANY 1,555
-0.32%
RABA 1,140
+1.33%
-1.44%
0.00%
-1.33%
0.00%
-0.66%
-2.81%
+0.26%
0.00%
+0.31%
OTT1 149.2
0.00%
-0.44%
MOL 2,862
-1.85%
-2.05%
ALTEO 3,000
-0.66%
-3.33%
-0.56%
0.00%
+2.63%
-1.19%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.59%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
+0.76%
+0.41%
-3.25%
0.00%
+0.37%
NUTEX 11.25
-0.44%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
+1.42%
NAP 1,230
+2.50%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Száguldás újabb helyszíneken

Az elmúlt esztendőkben több új helyszín is bekerült a Forma–1-es versenynaptárba, s nagy valószínűség szerint a jövőben is évről évre egyre több új országba látogat el a száguldó cirkusz. Az ezredforduló óta Törökország, Kína és Bahrein is bekerült a nagydíjat rendező országok közé, az évtized végétől pedig állítólag Szingapúr, Dél-Korea, az Egyesült Arab Emírségek sőt akár Oroszország is otthont adhat egy-egy Forma–1-es versenyhétvégének. A futamok számát azonban természetesen nem lehet a végtelenségig növelni, így az új területek meghódításával párhuzamosan több hagyományos helyszíntől is búcsút vesz az F1.

A nagydíjak helyéről már évtizedek óta tulajdonképpen egyetlen ember – a Forma–1 kereskedelmi jogait birtokló cégcsoport első számú vezetője –, Bernie Ecclestone dönt. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján Ecclestone alapvetően két szempontot vesz figyelembe az új helyszínek kiválasztásánál: egyrészt szeretné tovább növelni a száguldó cirkusz népszerűségét és nézettségét – nagy valószínűség szerint ezért adhat egyre több fejlődő ország otthont Forma–1-es versenynek –, másrészt igyekszik olyan helyszíneket választani, ahol a szervezők biztosan meg tudják tölteni a lelátókat. Feltehetőleg elsősorban ez utóbbi tényező indokolta az Európa Nagydíj Németországból Spanyolországba való áthelyezését, hiszen míg a németeknél a legnagyobb sztár, Michael Schumacher viszszavonulása visszavetheti a helyszíni nézettséget, addig a spanyoloknál rohamosan növekszik a Forma–1 népszerűsége, s épp ezért egyre többen látogatnak ki a versenypályákra.

A száguldó cirkusz vándorlása természetesen veszélyeztetheti a Magyar Nagydíj jövőjét is. Bár hazánk tavaly hosszabbította meg szerződését a Forma–1 kereskedelmi jogait birtokló cégekkel, s így 2011-ig biztosan lesz F1-es verseny a Hungaroringen, kérdéses, hogy az egyre több új ötlettel előrukkoló Ecclestone négy év múlva is az együttműködés folytatása mellett dönt-e. Magyarország helyzete előnyös abból a szempontból, hogy a sportág népszerűsége gyorsan növekszik a kelet-közép-európai régióban, s így a térség a következő években is igen dinamikusan fejlődő piaca lehet a Forma–1-nek, a másik fontos tényező, a helyszíni nézők számának az alakulása azonban a következő néhány év egyik kritikus kérdése lehet.

Michael Schumacher távozása ugyanis feltehetőleg a Magyar Nagydíjat szervező Hungaroring Sport (HS) Zrt.-t is megviseli majd, hiszen az elmúlt években hazánkba is Németországból érkezett a legtöbb rajongó. A HS vezetésének az elmúlt években sikerült megállítania az – egyébként világszerte komoly problémát okozó – helyszíni nézőszámcsökkenést, azonban most még kérdéses, hogy sikerül-e ez Schumacher távozását követően is. Ráadásul térségünkben is egyre többen szeretnének Forma–1-es versenyt rendezni. Egy F1-es pálya megépítése több tíz-, akár százmillió euróba is kerülhet, a verseny megszervezéséért pedig a kereskedelmi jogokat birtokló cégeknek hatalmas öszszeget kell jogdíjként fizetni. (Ez utóbbi az Európa Nagydíjnak 2008-tól otthont adó Valencia esetében például évi 26 millió eurót jelent.) A kelet-közép-európai országok a fenti, jelentős költségek ellenére is nagyon szívesen vendégül látnák egy évben egyszer a száguldó cirkuszt. Csehország nemrégiben jelezte, hogy Prágában szeretnének felépíteni egy Forma–1-es futam rendezésére alkalmas ringet, míg Bulgária egy tengerparti pályát alakítana ki. VG

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek