Az elmúlt esztendőkben több új helyszín is bekerült a Forma–1-es versenynaptárba, s nagy valószínűség szerint a jövőben is évről évre egyre több új országba látogat el a száguldó cirkusz. Az ezredforduló óta Törökország, Kína és Bahrein is bekerült a nagydíjat rendező országok közé, az évtized végétől pedig állítólag Szingapúr, Dél-Korea, az Egyesült Arab Emírségek sőt akár Oroszország is otthont adhat egy-egy Forma–1-es versenyhétvégének. A futamok számát azonban természetesen nem lehet a végtelenségig növelni, így az új területek meghódításával párhuzamosan több hagyományos helyszíntől is búcsút vesz az F1.
A nagydíjak helyéről már évtizedek óta tulajdonképpen egyetlen ember – a Forma–1 kereskedelmi jogait birtokló cégcsoport első számú vezetője –, Bernie Ecclestone dönt. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján Ecclestone alapvetően két szempontot vesz figyelembe az új helyszínek kiválasztásánál: egyrészt szeretné tovább növelni a száguldó cirkusz népszerűségét és nézettségét – nagy valószínűség szerint ezért adhat egyre több fejlődő ország otthont Forma–1-es versenynek –, másrészt igyekszik olyan helyszíneket választani, ahol a szervezők biztosan meg tudják tölteni a lelátókat. Feltehetőleg elsősorban ez utóbbi tényező indokolta az Európa Nagydíj Németországból Spanyolországba való áthelyezését, hiszen míg a németeknél a legnagyobb sztár, Michael Schumacher viszszavonulása visszavetheti a helyszíni nézettséget, addig a spanyoloknál rohamosan növekszik a Forma–1 népszerűsége, s épp ezért egyre többen látogatnak ki a versenypályákra.
A száguldó cirkusz vándorlása természetesen veszélyeztetheti a Magyar Nagydíj jövőjét is. Bár hazánk tavaly hosszabbította meg szerződését a Forma–1 kereskedelmi jogait birtokló cégekkel, s így 2011-ig biztosan lesz F1-es verseny a Hungaroringen, kérdéses, hogy az egyre több új ötlettel előrukkoló Ecclestone négy év múlva is az együttműködés folytatása mellett dönt-e. Magyarország helyzete előnyös abból a szempontból, hogy a sportág népszerűsége gyorsan növekszik a kelet-közép-európai régióban, s így a térség a következő években is igen dinamikusan fejlődő piaca lehet a Forma–1-nek, a másik fontos tényező, a helyszíni nézők számának az alakulása azonban a következő néhány év egyik kritikus kérdése lehet.
Michael Schumacher távozása ugyanis feltehetőleg a Magyar Nagydíjat szervező Hungaroring Sport (HS) Zrt.-t is megviseli majd, hiszen az elmúlt években hazánkba is Németországból érkezett a legtöbb rajongó. A HS vezetésének az elmúlt években sikerült megállítania az – egyébként világszerte komoly problémát okozó – helyszíni nézőszámcsökkenést, azonban most még kérdéses, hogy sikerül-e ez Schumacher távozását követően is. Ráadásul térségünkben is egyre többen szeretnének Forma–1-es versenyt rendezni. Egy F1-es pálya megépítése több tíz-, akár százmillió euróba is kerülhet, a verseny megszervezéséért pedig a kereskedelmi jogokat birtokló cégeknek hatalmas öszszeget kell jogdíjként fizetni. (Ez utóbbi az Európa Nagydíjnak 2008-tól otthont adó Valencia esetében például évi 26 millió eurót jelent.) A kelet-közép-európai országok a fenti, jelentős költségek ellenére is nagyon szívesen vendégül látnák egy évben egyszer a száguldó cirkuszt. Csehország nemrégiben jelezte, hogy Prágában szeretnének felépíteni egy Forma–1-es futam rendezésére alkalmas ringet, míg Bulgária egy tengerparti pályát alakítana ki. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.