BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Végveszélyben Oroszország egyik legnagyobb gyára, nincs párja a világon: a Boeing teszi tönkre

A VSMPO-Avisma a világ legnagyobb titángyártója, amely Oroszországban a fémtermelés 90 százalékát adja. Az orosz gyár vezetése most súlyos döntést hozott.

Oroszország legnagyobb titángyártója, a VSMPO-Avisma december 1-jétől az alkalmazottai egy részét négynapos munkahétre, azaz részmunkaidőre állítja át — közölte a Moscow Times.

Boeing, titan, orosz
Az orosz titángyártót a Boeing taszíthatta jelenlegi helyzetébe / Fotó: Shutterstock

Ahogy korábban megírtuk, a legnagyobb orosz vállalatok kénytelenek csökkenteni a munkaidőt vagy a dolgozók számát, hogy megbirkózzanak a hazai kereslet elapadásával és az export meredek zuhanásával. Az ukrajnai háború és a nyugati szankciók súlya alatt még az orosz ipar óriásai is kezdenek összeomlani.

A VSMPO-Avisma a leépítési tervét az operatív stabilitás megőrzése érdekében szükségesnek nevezte. A vállalat vezetése kijelentette, hogy ez lehetővé teszi

  • a munkatársi gárda megtartását,
  • a piac helyreállítására való felkészülést
  • és az alkalmazottak számára kiegészítő képzés felajánlását. 

A rövidített munkahét egészen 2026. május 31-ig lesz érvényben,

és főként az adminisztratív személyzetet érinti, akik nem vesznek részt a kulcsfontosságú gyártási folyamatokban. Az új helyzet ellenére a vállalat továbbra is teljesíti minden kötelezettségét ügyfelei és partnerei felé, megőrizve vezető pozícióját a titán világpiacán, amelyben az orosz cég jelentős partnere a repülőgépgyártó Boeing.

Csakhogy a gyár dolgozói panaszkodtak, hogy október óta nincs munkájuk.

Júniusban Vlagyimir Putyin orosz elnök fokozott érdeklődéssel fordult a VSMPO-Avisma ügye iránt. Szergej Csemesov, a vállalatot ellenőrző Rostek állami vállalat vezetője beszámolt róla, hogy a kapacitás nem teljes mértékben van kihasználva. 

Természetesen elsősorban a saját vállalkozásainknak – repülőgépgyáraknak, helikoptergyáraknak – dolgozunk. De mivel az amerikaiak kivonultak, a Boeinggal közös vállalkozásunk leállt, ezért a termelés volumene csökkent

– magyarázta Csemesov.

Zuhanó bevételek, a versenyképesség elvesztése

A VSMPO-Avisma a világ legnagyobb titángyártója, amely Oroszországban a fémtermelés 90 százalékát adja. A vállalat teljes technológiai ciklussal rendelkezik: a nyersanyag feldolgozásától a magas fokú mechanikai megmunkálással készült késztermékek gyártásáig. 2025 első hat hónapjában a vállalat bevétele 49,33 milliárd rubelre csökkent, szemben az egy évvel korábbi 59,61 milliárd rubellel. A nettó nyereség csaknem hatodára, 12,39 milliárd rubelről 2,14 milliárd rubelre zuhant.

A bányászat is nehéz helyzetbe került

A bányászati, közlekedési és gépipari szektorban már korábban legalább nyolc orosz vállalat  csökkentette a munkahét hosszát, hogy a gazdasági lassulás, a belső kereslet stagnálása és az export visszaesése miatt költségeket takarítson meg anélkül, hogy alkalmazottakat bocsátana el. Köztük van a cementgyártó Cementros, a gyémántgyártó Alrosa, a vasúti monopólium RZD, a Gorkovszkij Autógyár (GAZ), a Kamaz és az AvtoVAZ. Azt is közölték, hogy hasonló döntést hozott a többi között a Cseljabinszki Elektrometallurgiai Kombinát (CEMK) is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.