A budapesti bázist fenntartó jelentős légitársaságok közül már rövid távon is csak a Wizz Air lehet az, amelyik növekedni képes, sőt nem kizárt, hogy a SkyEurope hamarosan megszünteti itteni bázisát – jelentette ki tegnapi sajtótájékoztatóján Váradi József, a legnagyobb itt állomásozó diszkont-légitársaság vezérigazgatója. Röviddel utána lapunknak cáfolta a kivonulást Hegedűs Judit, a SkyEurope szóvivője, és hozzáfűzte: bővülni s nem távozni készülnek.
Váradi azzal indokolta jóslatát, hogy több útvonalon is viszszakozóban van a versenytárs, amely ráadásul késik a téli menetrend egészének közzétételével. Eddigi adatai szerint pedig Krakkóból és Budapestről nem is indít járatot. A SkyEurope szóvivője szerint ugyanakkor napokon belül nyilvánosságra hozzák a Ferihegyről induló téli járataikat, mindössze arról van szó, hogy alaposabb előkészületek szükségesek, „hiszen a SkyEurope a prémium diszkont modell szerint nem csupán turistákat szállít, mint versenytársa, hanem már 30 százalékban üzletembereket is, akiknek fontos a jól kitalált menetrend”.
A Wizz Air vezetője saját vezető piaci pozícióját azzal támasztotta alá, hogy sokkal jobb a költségszerkezete, mint a SkyEurope-é, s hosszú távon ez döntő lehet. Szavai szerint szükségtelen a folytonos tőkeinjekció a veszteségek finaszírozására, a Wizz Air megtermeli a növekedéséhez szükséges forrásokat.
A társaság az idén 16-ra növeli a flottájában található repülőgépek számát, 2012-re pedig ötven fölött lesz ez a szám a biztos és az opciós gépekkel együtt. Az idén megnyitja hetedik, poznani bázisát is. A vállalat a 2006-os üzleti évben 550 ezer utast szállított Budapestre, illetve onnan, ez évben 700 ezerre akarja növelni ezt a számot. Ezzel közel nyolcszázalékos a piaci részesedése Ferihegyen, megelőzve minden diszkontversenytársát.
Váradi szerint a SkyEurope mellett a másik jelentős ferihegyi cég, a Malév is visszaesik, ugyanis jelenlegi üzemi mérete nem felel meg a hálózatának, egyelőre semmi sem érzékelhető az új tulajdonosok által ígért pluszforgalomból, és ez a jövőben sem nagyon valószínű. Vagyis mind diszkont-, mind hagyományos fronton legyengülnek a versenytársak Budapesten, ugyanakkor a Wizz Air keményen tárgyal a Budapest Airport új vezetésével a repülőtéri díjak csökkentése érdekében. Ha ez valóban bekövetkezik, akkor nem kizárt, hogy jövő tavaszszal egy harmadik repülőgépet is Ferihegyen állomásoztat a cég – fűzte hozzá.
Hegedűs Judit jelentős fejleménynek nevezte, hogy a közelmúltban megnyitották bécsi bázisukat. Az ausztriai piacon elsőként jelent meg a vállalat a diszkontcégek közül, s ez stratégiai lépés. Beszámolója szerint az idén júniusban összesen 329 783 utast szállítottak, ez 16,4 százalékos növekedés a tavalyi év azonos időszakával összehasonlítva. A budapesti bázisról a legkedveltebb célállomások az olasz és spanyol tengerparti üdülőhelyek, Nápoly vezet Málaga és Rimini előtt. A helykihasználtság területén további 3,1 százalékos javulást regisztrált, elérve a 80,8 százalékot. A járatkihasználtság az elmúlt 12 hónapban 5,9 százalékponttal növekedett, 81,3 százalékra. A SkyEurope összesen 99 útvonalon, 42 célállomásra, 19 európai országba üzemel, 2011 végéig flottája a 32 új Boeing Next Generation 737-700 gépből áll majd. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.