BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Wizz Air: gyengülhet a verseny

A budapesti bázist fenntartó jelentős légitársaságok közül már rövid távon is csak a Wizz Air lehet az, amelyik növekedni képes, sőt nem kizárt, hogy a SkyEurope hamarosan megszünteti itteni bázisát – jelentette ki tegnapi sajtótájékoztatóján Váradi József, a legnagyobb itt állomásozó diszkont-légitársaság vezérigazgatója. Röviddel utána lapunknak cáfolta a kivonulást Hegedűs Judit, a SkyEurope szóvivője, és hozzáfűzte: bővülni s nem távozni készülnek.

Váradi azzal indokolta jóslatát, hogy több útvonalon is viszszakozóban van a versenytárs, amely ráadásul késik a téli menetrend egészének közzétételével. Eddigi adatai szerint pedig Krakkóból és Budapestről nem is indít járatot. A SkyEurope szóvivője szerint ugyanakkor napokon belül nyilvánosságra hozzák a Ferihegyről induló téli járataikat, mindössze arról van szó, hogy alaposabb előkészületek szükségesek, „hiszen a SkyEurope a prémium diszkont modell szerint nem csupán turistákat szállít, mint versenytársa, hanem már 30 százalékban üzletembereket is, akiknek fontos a jól kitalált menetrend”.

A Wizz Air vezetője saját vezető piaci pozícióját azzal támasztotta alá, hogy sokkal jobb a költségszerkezete, mint a SkyEurope-é, s hosszú távon ez döntő lehet. Szavai szerint szükségtelen a folytonos tőkeinjekció a veszteségek finaszírozására, a Wizz Air megtermeli a növekedéséhez szükséges forrásokat.

A társaság az idén 16-ra növeli a flottájában található repülőgépek számát, 2012-re pedig ötven fölött lesz ez a szám a biztos és az opciós gépekkel együtt. Az idén megnyitja hetedik, poznani bázisát is. A vállalat a 2006-os üzleti évben 550 ezer utast szállított Budapestre, illetve onnan, ez évben 700 ezerre akarja növelni ezt a számot. Ezzel közel nyolcszázalékos a piaci részesedése Ferihegyen, megelőzve minden diszkontversenytársát.

Váradi szerint a SkyEurope mellett a másik jelentős ferihegyi cég, a Malév is visszaesik, ugyanis jelenlegi üzemi mérete nem felel meg a hálózatának, egyelőre semmi sem érzékelhető az új tulajdonosok által ígért pluszforgalomból, és ez a jövőben sem nagyon valószínű. Vagyis mind diszkont-, mind hagyományos fronton legyengülnek a versenytársak Budapesten, ugyanakkor a Wizz Air keményen tárgyal a Budapest Airport új vezetésével a repülőtéri díjak csökkentése érdekében. Ha ez valóban bekövetkezik, akkor nem kizárt, hogy jövő tavaszszal egy harmadik repülőgépet is Ferihegyen állomásoztat a cég – fűzte hozzá.

Hegedűs Judit jelentős fejleménynek nevezte, hogy a közelmúltban megnyitották bécsi bázisukat. Az ausztriai piacon elsőként jelent meg a vállalat a diszkontcégek közül, s ez stratégiai lépés. Beszámolója szerint az idén júniusban összesen 329 783 utast szállítottak, ez 16,4 százalékos növekedés a tavalyi év azonos időszakával összehasonlítva. A budapesti bázisról a legkedveltebb célállomások az olasz és spanyol tengerparti üdülőhelyek, Nápoly vezet Málaga és Rimini előtt. A helykihasználtság területén további 3,1 százalékos javulást regisztrált, elérve a 80,8 százalékot. A járatkihasználtság az elmúlt 12 hónapban 5,9 százalékponttal növekedett, 81,3 százalékra. A SkyEurope összesen 99 útvonalon, 42 célállomásra, 19 európai országba üzemel, 2011 végéig flottája a 32 új Boeing Next Generation 737-700 gépből áll majd. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.