BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hamarosan dönt a Hankook

Komoly zökkenőkkel indult a dél-koreai Hankook gumiabroncsgyár magyarországi cégének működése. A június óta termelő rácalmási üzem vezetését politikai színezetű támadások érték, amiért határon túli magyarokat – laptársunk szerint szlovákokat – is foglalkoztat. Kulcs településen sokan ellenzik, hogy ott épüljön apartmanszálló a gyár dolgozóinak, közben bérszámfejtési zavarok is borzolták a vállalaton belüli kedélyeket. A gazdasági tárca vezetőjét sem kerülték el a kritikák amiatt, hogy olyan összegű – 26 milliárd forintos – támogatással csábította a Dunaújváros melletti településre a dél-koreai óriást, amelyet állítólag a szlovák kormány nem volt hajlandó megadni.

„A Hankook Tire Magyarország Kft. vezetése, ahelyett, hogy a termékminőség javításával foglalkozna, különféle csatározásokra kényszerül. Félő, hogy elmarad a beruházás már betervezett, második szakasza” – értesültünk az ügyhöz közel álló forrásból. Mint beszámoltunk, a 110 ezer négyzetméteres rácalmási üzem 535 millió euróból épült fel. Az idén kétmillió, jövőre 5 millió, 2010-ben, a teljes kapacitás elérésekor pedig várhatóan évi 10 millió személy- és teherautóra való gumiabroncsot készítenek. Mindazonáltal nem maradnak el a már betervezett beruházások – közölték lapunkkal a társaságnál. Az említett 500 millió eurós fejlesztés a cég hosszú távú terveinek része, ennek 2008-ig a háromnegyedét, 2008–10 között a fennmaradó egynegyedét használja fel a társaság. Mindez beleértendő a beruházási költségként ismertté vált 131 milliárd forintba.

Folyamatosak azok a képzések is, amelyekre a társaság egyébként támogatást kapott és kötelezettséget vállalt. Tavaly óta például mintegy 300 magyarországi gépkezelő és mérnök alkalmazott vett részt 2–5 hónapos képzésen a cég két dél-koreai üzemében és k+f központjában. Az apartmanszálló építésével egyébként csak kényelmesebb bejárást és magasabb színvonalú elhelyezést kíván biztosítani dolgozóinak a társaság – hangsúlyozták lapunknak. Ha nem Kulcson, hát máshol kerül sor a saját beruházásban, alvállalkozók bevonásával tervezett építkezésre. A gyár közelében fekvő több település neve is felvetődött. Döntés három héten belül várható.

Most a 890 dolgozóból 450 jár be Rácalmásra három budapesti és dunaújvárosi munkásszállóról busszal, a Hankook költségén. A társaság e kiadásai akkor is csökkenni fognak, ha nem Kulcson épül meg az apartmanszálló, a további költségekről viszont csak a végleges helyszín kiválasztása után tud nyilatkozni a cég. A 890 főből 870 magyar állampolgár, tíz magyar nemzetiségű szlovák állampolgár, hét pedig szintén magyar anyanyelvű, romániai állampolgár, és van három koreai is. Egy-két hónapon át 105 dél-koreai szakember is részt vesz Rácalmáson a magyar kollégák betanításában és a számítógépes rendszerek telepítésében, de ők a Hankook Tire központjának alkalmazottjai. Számuk éves szinten csökken.

„A kft. július végére kijavította a legtöbb dolgozói panaszt okozó, a bérszámfejtési rendszerében korábban felmerült problémákat” – válaszoltak kérdésünkre. Jellemzően a túlórák elszámolásával kapcsolatos panaszokat kellett kivizsgálni. A hibák okát a munkaidő-nyilvántartás rendszerében és a belső kommunikáció hiányosságaiban találták meg. Hangsúlyozták ugyanakkor, hogy a Hankook követi a munka törvénykönyve rendelkezéseit, de a legjobb rendszerben is felmerülhetnek hibák, főleg egy ekkora beruházás kezdeti fázisában.

A gyártás eközben halad, a cég vezetése a múlt héten búcsúztatta el a gyárból útnak indított első, 3500 darabos exportszállítmányt. Az úti cél Anglia és Franciaország, a cég két legjelentősebb piaca. „Az Európai Unió 2010-től megszigorítja a gumiabroncsok károsanyag-tartalmának mértékére vonatkozó előírásait, ezeket a K715, a társaság egyik fő rácalmási terméke már ma teljesíti” – közölte a kamionok búcsúztatásakor Li Öngjang (Lee Eung-Young), a kft. ügyvezető igazgatója.

Magyarország kulcsszerepet játszik a Hankook Tire európai stratégiájában – közölték lapunkkal. A 2010-ben elérendő 10 millió abroncs túlnyomó részét európai autógyárak veszik meg, főként a Ford, az Opel, a Renault, a Smart, a Volkswagen, illetve a Hyundai és a Kia egyes modelljeinek. Szállít majd a gyár Észak- és Dél-Amerikába, Afrikába, sőt Ázsiába is.

Mint megtudtuk, a tavalyi értékesítési adatok alapján a Hankook magyarországi piaci részesedése 3 százalékos volt. A tervekben azonban – tekintve, hogy ez a Hankook hazai piaca – már 20 százalékos részesedés szerepel. Az itteni vevőkhöz elsősorban független kiskereskedőkön keresztül jutnak majd el a termékek. A cég kedvezőnek ítéli abroncsai magyarországi versenyképességét az ár/érték arány alapján: „A minőség szempontjából termékeink a prémiumszegmensbe sorolhatók, ár szempontjából viszont korántsem.”

A leggyorsabban növekvő gumigyártó

A Hankook Tire a világ hetedik legnagyobb és az egyik leggyorsabban növekvő személyautó-, kisteherautó-, szabadidő- és lakóautó-, kamion- és autóbuszradiálgumi-gyártója.

Jövedelmezősége a második negyedévben a 9,8 százalékkal növekvő költségek ellenére is tovább javult. Az értékesítés az előző év azonos időszakához képest 11,4 százalékkal, 872 milliárd vonra (938,9 millió dollárra) ugrott. Végfogyasztói abroncsexportja Európába 11, Észak-Amerikába 13 százalékkal nőtt.

A költségnövekedést főleg a nyersanyagok drágulása és a beruházásokkal kapcsolatos adminisztrációs kiadások emelkedése okozta.

Jövedelmezősége a második negyedévben a 9,8 százalékkal növekvő költségek ellenére is tovább javult. Az értékesítés az előző év azonos időszakához képest 11,4 százalékkal, 872 milliárd vonra (938,9 millió dollárra) ugrott. Végfogyasztói abroncsexportja Európába 11, Észak-Amerikába 13 százalékkal nőtt.

A költségnövekedést főleg a nyersanyagok drágulása és a beruházásokkal kapcsolatos adminisztrációs kiadások emelkedése okozta.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.