Az orosz AiRUnion-KrasAir csoport közreműködésével 15 darab Szuhoj 100 SuperJet típusú repülőgéppel bővítheti flottáját a Malév – jelentette be a légitársaság elnöke, Borisz Abramovics szerdán, Komszomolszk-na-Amure városában.
A nemzeti légitársaság a korábbi terveknek megfelelően értékesíteni akarja négy darab kevésbé gazdaságos, Bombardier gyártmányú CRJ–200-as repülőgépét, amelyek a regionális és rövid távú járatokon üzemelnek. Ilyen befogadóképességű repülőgépekre a Malévnek szüksége lesz a jövőben is, így kerülhet előtérbe a Szuhoj 100-as gépcsalád. A gépvásárlás költségéről pontos adatok nincsenek, de a típus darabonkénti listaára 20 millió dollár lehet.
A repülőgépek beszerzését megkönnyítheti, hogy az AirUnion már tavaly júliusban 400 millió dollár értékű előzetes megállapodást kötött 15+15 Szuhoj 100-as megvásárlására, ezt az idei párizsi légi show-n véglegesítették. A orosz légitársaság egymilliárd rubel (40 millió dollár) értékben kötvényt bocsát ki az üzlet egy részének finanszírozására, a fennmaradó hányadra pedig a későbbiekben tendert ír ki.
Nem most került először „reflektorfénybe” a SuperJet: még áprilisban Gönci János akkori Malév-vezérigazgató és Borisz Abramovics írt alá egy emlékeztető dokumentumot orosz gyártmányú Szuhoj gépek jövőbeni közös használatáról. Az akkori koncepció szerint azonban a repülőgépek az orosz légiszövetség flottájához tartoztak volna, a magyar társaság nem vásárolta volna meg azokat.
Bár a Szuhoj 100-asok mérföldkőnek számítanak az orosz repülőgyártás Szovjetunió utáni történetében, gondot jelenthet, hogy olyan gépek kerülnének a Malévhez, amelyek eddig a légi közlekedésben még nem bizonyítottak: a SuperJetek berepülése csak 2007 végén várható ugyanis. Bár eddig összesen 73 megrendelés (és további 28 opció) érkezett a típusra (ebből 30 gép 820 millió dollár értékben az Aeroflot flottájához kerülne) az egyetlen „nyugati” megrendelő a pescarai ItAli, amely 10 gépet kíván vásárolni 283 millió dollárért.
Az olasz érdeklődés azonban nem véletlen, hiszen a Szuhoj polgári repülőgépgyártó részlegének egyik tulajdonosa a római Finmeccanica és leányvállalata, az Alenia Aeronautica: ez év júliusában 250 millió dolláros befektetéssel szerezték meg az orosz cég részvényeit. A vételi szerződés keretén belül a Szuhojok szervizelését is az Alenia végzi, ezenfelül vállalta több, külpiaci megrendelés megszerzését. Ugyanis a szeptemberig befutott megrendelések még nem elégségesek ahhoz, hogy a SuperJet gyártása rentábilissá váljon: ehhez legalább 300 darab gépet kellene eladni. Mihail Pogoszjan, az orosz gyártó ambiciózus vezérigazgatója szerint ez nem kétséges: 2010-ig csak az orosz piacon további 200 gép eladásával számol. Előny lehet számukra, hogy mivel a regionális, illetve rövid hatótávolságú gépek piacára kívánnak betörni, nem a világpiacot uraló két óriás, a Boeing és az Airbus, hanem a kanadai Bombardier lehet a fő vetélytársuk.
2006 novemberében a Szuhojt, a Tupoljevet és az Iljusint összevonták a 91,8 százalékban állami tulajdonú Egyesült Repülőgépgyártó Vállalatba, amely elsősorban a rövid hatótávolságú polgári repülőgépek piacára igyekszik betörni.
A Tupoljev 204-ese már megkapta a repülési engedélyeket, így megkezdődhetett a kiöregedett 134-esek felváltása. Az oroszok legnagyobb reménysége azonban a Szuhoj 100 SuperJet lehet.
Egyelőre nem tudni, hogy mennyire lesznek keresettek külföldön, az oroszok a volt szovjet tagköztársaságok, valamint Irán, Kuba, India és Kína érdeklődésére számítanak.
A tervek egyelőre nagyra törőek: Igor Sevcsuk, a Tupoljev iroda vezetője szerint az orosz gyártók 2018-ra a világpiac 10 százalékát is megszerezhetik.
2006 novemberében a Szuhojt, a Tupoljevet és az Iljusint összevonták a 91,8 százalékban állami tulajdonú Egyesült Repülőgépgyártó Vállalatba, amely elsősorban a rövid hatótávolságú polgári repülőgépek piacára igyekszik betörni.
A Tupoljev 204-ese már megkapta a repülési engedélyeket, így megkezdődhetett a kiöregedett 134-esek felváltása. Az oroszok legnagyobb reménysége azonban a Szuhoj 100 SuperJet lehet.
Egyelőre nem tudni, hogy mennyire lesznek keresettek külföldön, az oroszok a volt szovjet tagköztársaságok, valamint Irán, Kuba, India és Kína érdeklődésére számítanak.
A tervek egyelőre nagyra törőek: Igor Sevcsuk, a Tupoljev iroda vezetője szerint az orosz gyártók 2018-ra a világpiac 10 százalékát is megszerezhetik. Malév-flotta A Malév flottája jelenleg 30 gépből áll. Ebből három hosszú távú Boeing–767-es, 18 Boeing–737-es, továbbá öt Fokker 70-es és négy Bombardier CRJ–200-as. Az utóbbi két típust válthatja fel a Szuhoj SuperJet, amely rövid távon 75–95 utas szállítására alkalmas, 780 km/h-s átlagsebesség mellett, megfelelve a nemzetközi zaj- és környezetvédelmi standardoknak.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.