„A logisztikára épülő ipari és üzleti parkok állóvizébe frissülést hozhat az Új Magyarország fejlesztési terv, hiszen a fővároson kívül még mindig a főbb autópályák környékét, valamint a Ferihegyi repülőtér vonzáskörzetében elhelyezkedő területeket kíséri kiemelt érdeklődés” – nyilatkozta Pusztai Andrea, a Colliers Magyarország vezető tanácsadója. A jó megközelíthetőség mellett a főváros-centrikusság igénye érezhető a piacon, emellett a szakértő úgy látja, a vidék felzárkózását nagymértékben segítenék a kilátásba helyezett fejlesztések.
A gyorsforgalmi úthálózat kiépítettsége jelenleg mindössze 47 százalékos, és az utak terhelhetőségének növelése érdekében mintegy 1000-1200 kilométernyi burkolat megerősítése szükséges a kormány szerint. Növelni kell ezenkívül a településeket elkerülő utak hosszát és számát is, mivel az országos főutak 30 százaléka lakott területen halad át, rontva az ott lakók életminőségét.
Pusztai Andrea úgy látja, a környező országokhoz képest kicsinek mondható a hazai logisztikai-raktározási piac, jövőbeni jelentősége azonban annál nagyobb lehet, ezért a fejlesztésekkel európai szintű, vonzó lehetőségeket lehet és kell teremteni a befektetők számára. A Budapest környéki bérelhető ipari és logisztikai csarnokok felépített és még építhető teljes kapacitása – azon parkokban, amelyekben a fejlesztés már elkezdődött vagy azt legalább bejelentették – mintegy 1,5 millió négyzetméter. E kapacitásnak 2007 augusztusára éppen a fele készült el, s ez egyben a 13 parkból ötnek a befejeztét is jelenti. Az elmúlt hónapok tranzakcióinak köszönhetően a parkokat fejlesztő, illetve üzemeltető szereplők száma jelentősen csökkent, ez a koncentráció pedig érdekes kérdéseket vet fel – írta az Eston tanácsadó cég, amely azt vizsgálta, jön-e, s ha igen, hova újabb jelentős fejlesztő.
A legnagyobb szereplő a kifejezetten ipari és logisztikai létesítmények fejlesztésére specializálódott ProLogis, amely négy parkjával (és egy az Euro BP-n belül igény szerint felépített csarnokával) a teljes budapesti agglomerációs bérlogisztikai piac egyharmadát kontrollálja. Fölénye óriási, az ez évre tervezett összes hazai fejlesztés több mint fele a ProLogis parkjaiban létesül, a 2007 első fél évében megkötött bérleti szerződéseket tekintve pedig 60 százalék volt a piaci részesedése. Ilyen mértékű koncentráció könnyen oda vezethet, hogy a ProLogis egyértelmű trend- és ármeghatározóvá válik. Kérdés, hogy a két jelentős cégen, a Wingen és a Segrón kívül lesz-e, aki felveszi vele a versenyt. Hiszen a másik két, nagy kapacitásokkal rendelkező parkfejlesztőnek, az Agrogate csoportnak és a Waberer’snek nem a logisztikai fejlesztés a fő tevékenysége.
Amennyiben egy fejlesztő meghatározó szereplő kíván lenni a Budapest környéki logisztikai ingatlanok piacán, azaz legalább tízszázalékos piaci részesedést kíván szerezni a teljes lehetséges kapacitásból, akkor legalább 170 ezer négyzetméternyi csarnok építését lehetővé tevő terület fejlesztésére kell elszánnia magát. Ez 50 százalékkal nagyobb, mint a jelenlegi átlagos parkméret, és a megszokottnak mondható 40 százalékos beépíthetőséget feltételezve több mint 42 hektár terület megvásárlását és közművesítését tenné szükségessé.
Új szereplő, illetve projekt megjelenésére elsősorban a ma még alulfejlesztett keleti régióban számítunk. Ugyanakkor korántsem zárható ki, hogy maga a ProLogis is megjelenik a keleti agglomerációban, hiszen már vizsgálja is ennek lehetőségeit – vélik az Eston elemzői.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.