BUX 41,973.47
+1.21%
BUMIX 3,937.34
+0.97%
CETOP20 1,970.31
0.00%
OTP 10,070
-2.14%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.42%
0.00%
ZWACK 17,450
+2.35%
0.00%
ANY 1,600
0.00%
RABA 1,165
+0.87%
0.00%
-0.24%
+6.85%
+0.46%
+2.72%
+10.67%
-0.25%
0.00%
+2.19%
OTT1 149.2
0.00%
+1.01%
MOL 2,704
-0.44%
+1.28%
ALTEO 2,400
+2.13%
0.00%
+0.60%
EHEP 1,530
+0.99%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.86%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-4.42%
0.00%
-1.85%
+7.14%
NUTEX 12.05
-0.41%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+5.45%
NAP 1,172
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Onedin karrierkövetője

Ha kicsi a lavór, amiben úszunk, akkor találnunk kell egy olyan trambulint, amellyel nagyobba jutunk, s ha ez nem megy, akkor meg kell keresni azt, aki átemel minket oda – magyarázza Litvai János, a Mahart Duna-Cargo Kft. ügyvezető igazgatója, hogy korábban veszteséges cége számára miért teremtett előnyt, nagyobb piaci lehetőséget a privatizáció.
Üzlet. A Mahart folyami árufuvarozási tevékenysége egészen 1895-re nyúlik vissza. Litvai János szerint a magas minőség és az értékarányos árak mellett piaci sikereik alapja az, hogy a jogelődök becsülettel öregbítették a cég jó hírnevét, és ez a folytonosság, megbízhatóság, az adott szó becsületének tisztelete ma is komoly érték a piacon. Az üzletágat 2003. októberben vette át a Mahart Duna-Cargo Kft., amelynek privatizációjára 2004-ben került sor. A cég a német Gerhard Mayer AG tulajdonában álló osztrák DDSG Cargóhoz került. Gerhard Mayer halála után, tavaly a DDSG és vele a Mahart Duna-Cargo Kft. az East Point Grouphoz került.
A ma is a hagyományokra épülő konzervatív üzletpolitikát folytató társaság a különféle nyersanyagok, acéláruk, valamint mezőgazdasági termékek fuvarozásában vesz részt a Dunán és a kapcsolódó víziút-hálózaton. Évente közel egymillió tonna árut szállít, ez a magyar belvízi áruforgalom mintegy 20 százalékát teszi ki. A társaság eszközállománya több mint száz, összesen mintegy 124 000 tonna hordképességű vízi járműből áll. A hazai és külföldi képviseletekkel együtt mintegy 200 főt foglalkoztató társaság négymilliárd forint körüli forgalom mellett nyereséges.
Litvai János úgy látja, hogy a Duna–Rajna–Majna-csatorna megnyitása, majd az európai uniós csatlakozás és most a jelentős flottával, ugyanakkor olcsóbb munkaerővel rendelkező bolgár, román versenytársak erősödése rendkívüli kihívásokat jelent. A sikerhez arra volt szükség, hogy a Mahart Duna-Cargo a privatizációt követően szervezetét, működését tekintve szinte azonnal a nyugati értelemben vett hajózási vállalattá tudott válni. Jövőbeni lehetőségeit növeli, hogy az osztrák piac legnagyobb szereplőjének számító DDSG-vel szorosabb együttműködés révén tovább növelheti hatékonyságát.
Azt is rendkívül fontosnak tartja, hogy a versenytársakkal olyan dialógus alakuljon ki, amely a szakma közös érdekeit szolgálja. Szervezésüknek köszönhetően ismét Budapest adhat otthont a bratislavai egyezményhez tartozó legnagyobb dunai hajóstársaságok konferenciájának.
Ember. Litvai János azon kevesek közé tartozik, akiknek sikerült megvalósítaniuk gyermekkori álmukat: a legendás tévéműsor, az Onedin család hatására döntötte el, hogy ezt a pályát választja. A kitűzött célt szem előtt tartva végezte iskoláit, aztán a Mahart dunai flottájához került, később pedig a társaság bécsi, majd regensburgi képviseletén dolgozott. A hajózás során nem csak emberismeretre tett szert, megtapasztalta az emberek és a technika teljesítményének felső határait, és az infrastruktúrát is megismerte.
Egy állami vállalatnál nagyon gyakran kisebb a teljesítményorientáció, mint ott, ahol a hús-vér tulajdonos a maga elvárásaival megjelenik. Idővel tudatosult benne: egy vállalkozásnak az a feladata, hogy a külső körülményeket a saját gazdálkodási elképzelései szerint alakítsa. Ha erre önmagában nem képes, keressen olyan partnert, aki – nagyobb piacot teremtve – megteheti ezt.
„Nem akartam külföldön hosszú ideig munkát vállalni, mert éreztem, hogy a privatizáció hozzájárulhat a cég talpra állításához, fejlesztéséhez. Az az elgondolásom is beigazolódott, hogy ma már idehaza is fel lehet építeni egy nyugati értelemben vett karriert – igaz, sokkal nagyobb erőfeszítés kell hozzá, mint a fejlettebb országokban” – teszi hozzá. Hazatérve az apró külföldi képviseletek után ismét meg kellett tanulnia a csapatmunkával járó kihívásokat, meg kellett ismerni a hazai viszonyokat. „Az idővel kompenzáltam: ha kellett, reggeltől esti bent voltam a munkahelyemen” – magyarázza a cégvezető, aki határozott, nagy követelményeket támasztó, makacs embernek tartja magát. Olyannak, aki a megfelelő szakmai érvek hatására azonban hajlandó megváltoztatni álláspontját. Hobbija a szakmája: a dunai hajózáshoz, illetve a Maharthoz kapcsolódó relikviák gyűjtése. ÉMZ

Névjegy - Litvai János

(40) Békéscsabán született. 1989-ben a Műegyetem közlekedésmérnöki karán szerzett diplomát, 2001-ben a győri Széchenyi István Műszaki Főiskolán másoddiplomát. Karrierjét 1989-től a Mahart folyamhajózási üzletágánál kezdte, ahol az első tiszti pozícióig jutott el. 1998–2002 között a Mahart bécsi, majd regensburgi képviseletének munkatársa, később a vezetője. 2002-től a Mahart folyami árufuvarozási üzletágának logisztikai vezetője. 2003-tól a Mahart Duna-Cargo Kft. ügyvezető igazgatója


-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek