BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre többet iszik a magyar - Na, de mit?

A nemzetközi trendekhez hasonlóan, összességében Magyarországon is növekszik a szomjoltó italok kiskereskedelmi forgalma értékben is, mennyiségben is: Sörből 7, ásványvízből 16 százalékkal többet adtak el 2006 október-2007 szeptemberben, mint egy évvel korábban. Csökkent az értékesített mennyiség szénsavas üdítőitalból és gyümölcsléből egyaránt 2-2 százalékkal. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.

Értékben a magyarországi bolti eladások a legnagyobb forgalmú sörből 10, szénsavas üdítőitalból 5, ásványvízből 16, gyümölcsléből pedig 7 százalékkel emelkedtek, egyik évről a másikra.

Sok jel mutat arra, hogy a globális felmelegedés egyik nyertese az ital szektor. A Nielsen által feltárt nemzetközi trendek ugyanis kiemelkedő növekedésre hívják fel a figyelmet: Az élelmiszerek világszerte mért forgalmán belül a szomjoltó italok érték el a legnagyobb növekedést.

A hazai sörforgalom figyelemre méltó trendje, hogy tovább emelkedett a világos sörök piaci részesedése, amit a prémium szegmenstől vettek el.

A fémdobozos kiszerelés részaránya újra növekszik, míg az üvegesé csökken.

A kereskedelmi márkák részaránya egyik évről a másikra 19-ről 21 százalékra bővült, mennyiségben. Szénsavas üdítőitaloknál a light termékek részesedése tovább nőtt, és mennyiségben meghaladja a 28 százalékot.

A cola íz változatlanul elviszi a bolti forgalom mintegy felét. A nagyobb kiszerelések részaránya a vásárlásokból valamelyest emelkedett, míg a kisebb kiszereléseké csökkent.

Ásványvízből érzékelhetően erősödött a kereslet a szénsavmentes, illetve az enyhe szegmens iránt. De az eladások közel kétharmada még mindig a szénsavasra jut.

A kereskedelmi márkák részaránya mennyiségben 6 százalékponttal emelkedett, egyik évről a másikra. Az ízesített ásványvíz iránt növekszik az érdeklődés, de forgalmi részaránya még mindig alacsonyabb 5 százaléknál. A gyümölcslé piacon az italok kimagasló piaci részesedése alig változik.

Ahogyan stabil az utána következő 100 százalékos juice és a nektár mutatója is. Az ízek között vezető narancstól elvett némi részesedést nagyobb szegmensek közül a vegyes és a multivitamin. A boltokban a gyümölcslé közel kétharmadát papír kiszerelésben adják el, csökkenő tendenciával; itt a műanyag kiszerelés pozíciója erősödött kis mértékben.

A hazai élelmiszer-kiskereskedelemben az alkoholmentes szomjoltó italok kulcsszerepet játszanak mind a forgalom és a nyereség, mind a vásárlások gyakoriságának növelése szempontjából.

A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória forintban mért forgalmi toplistáján a húskészítmény után második a sör, majd a sajtot követően negyedik a szénsavas üdítőital, ötödik az ásványvíz, hatodik pedig a gyümölcslé. A rangsor a 2006 október-2007 szeptemberi adatokat tükrözi. Az egyes bolttípusokban eltér az ital kategóriák helyzete, 2006 október-2007 szeptemberben.

Például a hipermarket mennyiségben mért piaci részesedése ásványvízből 33, gyümölcsléből 27, szénsavas üdítőitalból 24, sörből pedig 21 százalék.

A 401-2 500 négyzetméter közötti, modern bolttípusokban is az ásványvíz a sláger, hiszen az eladott mennyiség 43 százalékát vásárolják ott.

A hagyományos, 400 négyzetméteres és kisebb üzletek mennyiségi piaci részesedése szénsavas üdítőitalból (50 százalék), sörből (48), gyümölcsléből (40), míg a legkisebb ásványvízből (24).

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.