A Nabucco projektben érintett országokba indult körútra Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a tervezett gázvezeték kiépítésének meggyorsítására – mondta el tegnap sajtótájékoztatón Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára. A körút során a miniszter mellett a Mol Nyrt. szakmai vezetőit, illetve az olajipari cég elnök-vezérigazgatóját, Hernádi Zsoltot is magában foglaló küldöttség Törökországot, Azerbajdzsánt és Türkmenisztánt keresi fel.
A program Törökországban kezdődik, ahol az energetikai miniszter mellett a török Botas olaj- és gázipari társaság vezetőivel is megbeszélést folytatnak a magyar küldöttség tagjai. Azerbajdzsánban az ipari és energetikai miniszter fogadja Kóka Jánost, és részletekbe menő technikai egyeztetést folytatnak a helyi gázipari cég, a Socar vezetőivel is. Az út utolsó állomásán, Türkmenisztánban a Türkmengaz elnökével és az olajkincsért felelős miniszterrel is találkozik Kóka János.
Míg Törökország a tranzit szempontjából számít kulcspartnernek a Nabucco projektben, addig a két másik állam mint gázforrás jön számításba. A magyar küldöttség célja, hogy a vitás kérdésekben közvetítsen Azerbajdzsán és Türkmenisztán között, a projekt lehető leggyorsabb megvalósítása érdekében.
Az 5,2 milliárd eurós és 3200 kilométer hosszú Nabucco vezeték megépítésére az osztrák OMV, a magyar Mol, a romániai Transgaz, a bulgáriai Bulgargaz és a török Botas hozott létre konzorciumot. Az elképzelés szerint Törökországon és a Balkánon át a Kaszpi- és a közel-keleti térségből érkezne gáz Ausztriáig, érintve Magyarországot is. Ezzel csökkenne az európai gázfelhasználók kitettsége az orosz szállításoknak. Azerbajdzsán, Irán, Kazahsztán, Türkmenisztán, Egyiptom, sőt Irak is ígért gázt a 31 milliárd köbméter kapacitású Nabuccóba, de garancia eddig egyikük szállítására sincs.
A Nabucco esélye és ereje abban rejlik, hogy a felkeresett országokban érezhető a hajlandóság az oroszországihoz képest alternatív szállítási útvonalat jelentő megoldás felkutatására – mondta el Felsmann Balázs, a GKM infrastruktúráért felelős szakállamtitkára a tegnapi eseményen. Egyelőre annyit lehet tudni, hogy Azerbajdzsánban 40 milliárd köbméternyi többlet-gázkitermeléssel számolnak, ennek jelentős részét ez a vezeték hozhatná el Európa irányába, míg a fennmaradó mennyiséget továbbra is Oroszország felé továbbíthatják – tette hozzá Felsmann Balázs.
Magyarország és a Mol megtesz mindent, hogy elinduljon a projekt – hangsúlyozta Garamhegyi Ábel. Rendkívül fontos azonban, hogy a támogatásról szóló nyilatkozatok mellett a tényleges résztvevők is aktívabban vegyenek részt a munkában – tette hozzá a GKM államtitkára. Tisztában kell azonban lenni azzal, hogy ez a feladat mind a Mol, mind Magyarország számára egyedül túl nagy, főként a vállalati befektetőknek kellene jobban aktivizálniuk magukat Garamhegyi Ábel szerint. A jelek szerint az Európai Unió is egyre pozitívabban viszonyul az új gázszállítási lehetőséghez, a projekt számos szakember mellett a közösség energiaügyi biztosának támogatását is elnyerte.
Alekszander Medvegyev a magas olajárak követése mellett az uniós gázpiac liberalizálásával is közvetlen összefüggésbe hozta a várható drágulást.
Az uniós terv érintheti cége gázvezeték-építési és más infrastruktúra-beruházási terveit is.
Már beszámoltunk, hogy a most 305 dolláros hazai importárat januárban és áprilisban is emelik, így 350 dollár közelébe ér.
Alekszander Medvegyev a magas olajárak követése mellett az uniós gázpiac liberalizálásával is közvetlen összefüggésbe hozta a várható drágulást.
Az uniós terv érintheti cége gázvezeték-építési és más infrastruktúra-beruházási terveit is.
Már beszámoltunk, hogy a most 305 dolláros hazai importárat januárban és áprilisban is emelik, így 350 dollár közelébe ér.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.