Nem süllyed el a Fluvius hajótársaság
Teljes körűen biztosított volt a múlt héten Németországban, a regensburgi kikötőben rakódás közben elsüllyedt magyar hajó, amelyet a Fluvius Hajózási és Szállítmányozási Kft. lízingel, így a keletkezett kár nem ingatja meg a cég anyagi helyzetét – közölte Bencsik Attila ügyvezető igazgató és résztulajdonos. A 2001 óta működő társaság által elsőként beszerzett önjáró hajó vasércet szállított volna Németországból Ausztriába, ám – feltehetőleg rakodási hiba miatt – a közepén megroppant. Mivel jelenleg a víz mélyén fekszik, a baleset valódi oka éppúgy tisztázásra vár, mint a hajó további sorsa.
A nemzetközi folyami árufuvarozás legnagyobb magyar tulajdonú társasága az idén egy újabb, 105 méteres, 1800 tonnás önjáró hajó vételével hatra bővítette a flottáját, tehát jelenleg is öt saját üzemképes egysége van. Emellett három kisebb, a kapitány tulajdonát képező hajóval, valamint számos alvállalkozóval is fuvaroz.
A saját flotta tervezett további markáns növelését azonban nehezíti, hogy a folyami hajók jelentősen drágultak az elmúlt években, főleg az építési költségek (szárnyaló fém- és energiaárak) felfutása, részben az erősödő kereslet miatt. Egy újnak az ára már hárommillió eurónál kezdődik.
Ezért felmerült, hogy – kihasználva a sikeres vállalkozás iránti érdeklődést – bővítsék a jelenleg nyolc magyar magán- és két jogi személyből álló tulajdonosi kört, várhatóan zrt.-vé alakítva a társaságot. Elsősorban olyan szakmai befektetőkre gondolnak, amelyeknek a tevékenysége a szinergiahatás révén a tőkebevonásnál nagyobb mértékben segítheti elő a Fluvius fejlesztését. A mostani havária ellenére jó üzlet lehet a betársulás, hiszen a hárommillió forint induló tőkével alapított kft. piaci értéke hat év alatt a kétszázszorosára, mintegy 550-600 millió forintra nőtt.
A Fluvius tavaly – a bérelt hajókkal együtt – közel 220 ezer tonna darabos és ömlesztett árut szállított. Ezt az idén túlszárnyalják, bár a tervezett mennyiséget várhatóan nem érik el, főként a gabonaszállítások visszaesése miatt. A csökkenő hazai árualap ellenére az árbevétel szintén meghaladja a múlt évit, s megközelíti az 1,2 milliárd forintot. Ugyanis több ún. kabotázsfuvar-megbízást szereztek a nyugat-európai (rajnai és dunai) kikötők között; ezek részarányát – a kiélezett verseny ellenére – sikerült 30 százalék fölé növelni a cég összforgalmán belül. GI


