Oroszországban is látványos a fejlődés, annak ellenére, hogy mesterségesen fékezik a kitermelést. Az adótörvények ugyanis évekkel ezelőtti olajárszinteket rögzítettek, így ma az exportálóknak hordónkénti eladási áruk 27 dollár feletti részének 8 százalékát adóként be kell fizetniük a költségvetésbe, miközben a
piaci árszint az ennél jóval magasabb kitermelési költséggel működtethető lelőhelyek beüzemelését is indokolná.
A világ tizedik legnagyobb olajexportőrének számító Norvégiában a mai 2,75 milliárd dolláros ráfordítást 3,3 milliárdra emelve 2008 végére a kormány minden gyermeknek támogatott óvodai férőhelyet ígért, mivel a döntően az olajbevételekből finanszírozott központi állami nyugdíjalapban már túlzottan sok pénz halmozódott fel. Elemzők rámutatnak: mindehhez az kellett, hogy a sikeres jogi konstrukciónak köszönhetően az olajbevételekhez éveken át közvetlenül egyetlen kormány sem férhetett hozzá.
Dubai is hasonlóan hosszú távon gondolkodott. Itt a gazdaság megerősítésére költöttek, így ma már a GDP alig 5 százaléka származik az olajiparból, hála a turizmus, a kereskedelem és az építőipar fejlesztésének.
Eközben Kína és India mind olajéhesebb gazdasága komolyan megsínyli a drágulást. Az igénye 70 százalékát importból fedező Kínában komoly üzemanyaghiány alakult ki, mivel a belföldi finomítók a központilag megszabott irreálisan alacsony eladási ár miatt nem működnek, a bevitel viszont akadozik, s egyre költségesebb. November elsejétől így a kormányzat kénytelen volt 10 százalékkal megemelni a komoly támogatást élvező benzinárakat.
Indiában, ahol a kormány évi 12 milliárd dollárt költ az olajtermékek, különösen az alsóbb és a középosztály által főzéshez használt kerozin támogatására, komoly válság alakulhat ki. A költségvetés ugyanis aligha tudja örökké a mai szinten tartani a belső árakat, miközben nemigen javul az érintettek jövedelmi helyzete.
Az Egyesült Államoknak is mind nagyobb terhet jelent, hogy az üzemanyagok árait támogatja. Világosan látszik, hogy a mai amerikai életvitel hosszabb távon nem fenntartható, ezért egyre hangosabbak az olajfogyasztás mérséklését ösztönző intézkedések szószólói. Többek között azt javasolják, hogy ne segítsék az ingázás kialakulását, például lakáshitelt csak a munkahely közelében lévő otthonra lehessen felvenni.
Szorgalmazzák a tömegközlekedés fejlesztését, az üzemanyag-támogatás megszüntetését, a használatalapú útdíj bevezetését és azon, eredetileg a vidéki farmereket támogatni hivatott, de városi luxuscirkálók terjedését hozó könnyítés eltörlését, amely a különféle terepjárók és pick-upok gyártóit mentesítette az üzemanyag-fogyasztás kötelező csökkentése alól. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.