Paradigmaváltás készül a zeneértékesítésben: az eladások rohamos csökkenésének megállításával ez idáig hiába próbálkozó és új bevételi forrásokat kereső lemezkiadók immár több platformon is legális ingyenes letöltéseket kínálnak, közvetett bevételek reményében.
A világ legnagyobb lemezkiadója, a Vivendi részeként működő Universal Music Group a napokban megegyezett a mobiltelefon-piac első számú szereplőjével, a finn Nokiával. Ennek értelmében egyes új Nokia-modellek vásárlói a lemezcég teljes katalógusából egy éven keresztül ingyen tölthetnek le zenéket a Nokia Music Store-on keresztül. A Universal cserébe a készülékek eladásából kap részesedést.
A részletek egyelőre nem ismertek, a szolgáltatás várhatóan a jövő év második felében indul el. Elemzők szerint a megállapodás nem csupán a Universal, de a Nokia számára is komoly előrelépés: a társaság célja ugyanis, hogy a Google-éhoz hasonló internetes birodalmat építsen ki. Néhány elemző véleménye szerint az egyik legfontosabb nóvum, hogy a Universal hallgatólagosan elismeri: az interneten szocializálódott fiatalok körében „a zene ingyen van” alapelv megváltoztatása lehetetlen vállalkozás.
Ugyanez arról a megállapodásról is elmondható, amelyet a Universal a világ egyik legnépszerűbb zenei témájú közösségi weboldalával, az Imeem.commal kötött. A site látogatói – a másik három nagy lemezcég, a Warner Music Group, a BMG és az EMI mellett – immár a Universal zeneszámait is hallgathatják. (Letöltésre itt nincs lehetőség.) A lemezcégek a zeneszámonként néhány töredék centes fix díj mellett a weboldal hirdetési bevételeiből is részesülnek – egyes médiainformációk szerint a nekik jutó arány akár az 50 százalékot is elérheti. Az oldalban vannak lehetőségek: az Imeemet októberben a ComScore adatai szerint 3,3 millió egyedik látogató kereste fel, több mint nyolcszor annyi, mint egy évvel korábban. A lemezkiadók közül a Warner esetében volt a legnagyobb a pálfordulás: a társaság májusban még 150 ezer dolláros keresetet indított a site ellen, ezt júliusban visszavonta, és az együttműködés mellett döntött. A lemezkiadók ezzel egy új üzleti modell felé nyitnak, amelyben – az ingyenes kereskedelmi tévékhez hasonlóan – nem maguk a műsorok, hanem az általuk vonzott reklámok jelentik a fő bevételi forrást.
A mintegy 315 ezer zeneszámot tartalmazó EMI-katalógus jövőre – afféle értéknövelő csatolt szolgáltatásként – a Telecom Italia Franciaországban működő internetszolgáltatója, az Alice triple play-előfizetői számára is ingyenesen elérhetővé válik. A WMA-formátumú zeneszámokat egy évig lehet ingyenesen letölteni, azután a szolgáltatás havidíjasra vált.
A digitális értékesítés a globális zenepiacnak 2002-ben még csak két százalékát adta, ez az arány 2005-ben már öt, tavaly pedig tizenegy százalék volt. Eközben a teljes piac jelentősen szűkült: nagysága 2002-ben még 23,4, 2005-ben 20,7, tavaly pedig 19,6 milliárd dolláros volt az IFPI adatai szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.