Magyarországi cégek esetleg feladatot kaphatnak a 2014-ben Szocsiban tartandó téli olimpia előkészítésében is.
A gázipari együttműködésben várt haladás azonban elmaradt. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök annyit jelentett be, hogy Magyarország területén is áthaladhat a Déli Áramlat gázvezeték meghosszabbítása, a projekthez pedig később hozzáilleszthető a 10 milliárd köbméternyi magyarországi gáztároló létrehozása is. Ám amire most ígéretet kaptunk, az visszalépésnek is tekinthető: ugyanezekről 2006. május 20-án Alekszej Miller Gazprom-vezérrel már született egy előzetes megállapodás Budapesten, sőt 2006 végére előzetes tanulmányokat is ígértek. Ezekből máig nem lett semmi, viszont Magyarország felmelegítette a rivális Nabucco-gázprojekttel való kapcsolatát, a Gazprom pedig Szerbiában, Ausztriában és Olaszországban talált a magyarországinál szívélyesebb fogadtatásra. A péntekre remélt gázpiaci előrelépés elé lapunk információi szerint az is akadályt gördített, hogy a Mol Nyrt. csütörtökön közölte, egyetlen nagy régiós gázszállító és -tároló társaság létrehozását indítványozta.
„Egy ilyen fricska után nem lehetett számítani a magyar–orosz gázprojekt előrehaladására” – mondták lapunknak szakmai körökből. Mindazonáltal ami orosz oldalról „fricska”, az régiós részről az érdekek összehangolása és a nagy partnerrel szembeni közös, hatékonyabb fellépés lehetősége. Ugyanez a Gazpromtól sem idegen: májusban szorgalmazta a FÁK gáztermelő országainak együttműködését, mellesleg pedig meghatározó tagja a gáz OPEC-ként is emlegetett GECF globális gázfórumnak.
Sikerekről számolhatott viszont be az orosz ellenőrzésű Malév Zrt. Ötéves együttműködési megállapodást írt alá az orosz AiRUnion, a Szuhoj Polgári Repülőgépgyártó Vállalat és az orosz állami Fejlesztési és Külgazdasági Tevékenységek Bankja (Vnyesekonombank) képviselőivel. A társaság az AiRUnion révén majd közvetlen járatokkal is növelheti oroszországi célállomásai számát, de oroszországi légitársaságokkal partnerségben is. Utasai Budapestről valamennyi nagyobb orosz városba eljuthatnak, legfeljebb egy átszállással.
Magyarországra a Malév Air Tours és az AirRUnionnal utazási irodáinak együttműködése révén érkezhet az eddiginél több tehetős orosz beutazó. A Malév regionális flottájának középtávra tervezett cseréje során a mostani CRJ-k és Fokkerek helyét esetleg új SSJ100-as típusú Szuhoj repülők veszik át. A Vnyesekonombank megvizsgálja majd a már kész projektszerződések alapján a finanszírozás lehetőségét.
A TriGranit Zrt. elnöke, Demján Sándor a Szentpétervárral, a Leningrád megyével és Baskíriával való kapcsolatok erősítéséről írt alá megállapodást. Ötven elővárosi és regionális autóbusz eladásáról állapodott meg az Alfa Busz Kft. mintegy kilencmillió euróért. A vevő Leningrád megye, amely helyet ad a cég 2010-re egymilliárd forintból felépítendő buszösszeszerelő üzemének is. Elkészültétől már ott szerelik a további megrendelésekben szereplő járműveket. A megállapodásokra a magyar–orosz államközi egyezmény részeként kerül sor, a finanszírozásban részt vesz az Eximbank és a Mehib is – tájékoztatta a Világgazdaságot Mogyoróssy Tibor, a kft. tulajdonosa és ügyvezetője. Cége két hete Svájcból ötmillió euró értékben 24 busz szállítására kapott megbízást. 12 buszra már végleges, 12-re előzetes megállapodás született.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.