BUX 41,248.02
-0.02%
BUMIX 3,923.59
-0.63%
CETOP20 1,919.28
-0.06%
OTP 10,505
+1.99%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.82%
-0.80%
ZWACK 17,200
+0.29%
0.00%
ANY 1,635
+2.83%
RABA 1,155
-2.53%
-0.44%
+3.13%
-3.05%
-0.46%
OPUS 193.6
+0.83%
+12.58%
-1.72%
0.00%
-2.51%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,800
-0.99%
+0.50%
ALTEO 2,350
+0.86%
-6.09%
-3.92%
EHEP 1,600
+23.55%
+2.94%
-0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.81%
-8.11%
0.00%
SunDell 39,800
0.00%
+0.94%
-0.75%
-1.44%
-1.41%
-0.31%
-3.35%
GOPD 12,500
0.00%
OXOTH 3,790
0.00%
-5.98%
NAP 1,218
-0.65%
0.00%
-4.15%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Hallani és érteni: nem ugyanaz

Figyelem. Óriási különbség van a meghallgatni a másikat vagy odafigyelni rá, s ez utóbbi az egyik kiemelkedő munkaerő-piaci készség – állítják az Arkansasi Egyetem kutatói, sőt, az amerikai munkaügyi tárca már 1991-ben is az egyik legfontosabb kompetenciák közé sorolta. A hallás fizikai képesség, míg az odafigyelés készség. Az odafigyelés lehetővé teszi, hogy a mások által mondottak értelmet kapjanak, hogy felfogjuk azokat. Más szavakkal: az odafigyelési készség lehetővé teszi, hogy megértsük, a másik „miről is beszél”. Hogy miért van szüksége kiváló odafigyelési „tudásra” annak, aki karriert akar építeni? Aki precízen meghallja, érti, hogy a másik mit mond, az hatékonyabban kérdez rá dolgokra, s ad válaszokat, képes észrevenni a lényeget, megtalálni a szavak mögött rejlő jelentést, sőt, információkat is pontosabban ad tovább. A gondos odafigyelés valakire – például a főnökünkre – lehetővé teszi, hogy jobban megértsük a ránk szabott feladatokat, valamint azt, mit várnak el tőlünk, ezenkívül jobb kapcsolatot építhetünk ki a munkatársainkkal, ügyfeleinkkel, és jobban dolgozhatunk csapatban.

Bár lehet, hogy képesek vagyunk a másokra való odafigyelésre, miközben a padlót bámuljuk, ám ha így teszünk, a beszélő azt feltételezheti, mégsem érdeklődünk iránta. A hatékony beszélgetést, a nyitott füllel való hallgatást segíti, ha tartjuk a szemkontaktust, nem szakítjuk félbe a beszélőt, nyugodtan ülünk, bólogatunk, a beszélő felé hajolunk, de érdemes akár megismételni az utasításokat, hogy kiderüljön, megértettük-e a feladatot, és feltehetünk odaillő kérdéseket is, amikor a beszélő befejezte a mondanivalóját.

Egy jó hallgató tudja, odafigyelni arra, amit a beszélő nem mond el, ugyanolyan fontos, mint odafigyelni arra, amit elmond. Keressük a nem verbális kommunikációra utaló jeleket – például a testhelyzeteket – annak érdekében, hogy teljes képet kapjunk arról, amit a beszélő felénk közvetít.

Sokan érzik úgy, amikor megosztják másokkal a gondolataikat, mintha a falnak beszélnének, ám vannak olyan helyzetek, amikor tényleg nehéz maradéktalanul figyelni – hívja fel a figyelmet Zsóka Péter. A szervezetszociológus szerint az elfogultság vagy az előítélet, a nyelvi különbségek, illetve az akcentus, a zaj, a nyugtalanság, a félelem, a düh, a fáradtság egyaránt gátolja az odafigyelést. Mindezt azonban tudatosan gyakorolhatjuk például hangos olvasással, vagy azzal, hogy egy-egy vállalati értekezlet után két-három mondatban összefoglaljuk az esemény lényegét, és az is segít, ha a beszélgetéseink végén rákérdezünk egy-egy tartalomismétlő mondattal, hogy jól értettük-e, hogy a másik mit „üzent” nekünk. VG



Tippek a figyelemhez

Forrás. VG-gyűtés

Tartsuk fenn a szemkontaktust!

Ne szakítsuk félbe a beszélőt!

Üljünk nyugodtan!

Bólogassunk!

Hajoljunk a beszélő felé!

Ismételjük meg az utasításokat!

A beszélgetés végén tegyünk fel odaillő kérdéseket!

Tartsuk fenn a szemkontaktust!

Ne szakítsuk félbe a beszélőt!

Üljünk nyugodtan!

Bólogassunk!

Hajoljunk a beszélő felé!

Ismételjük meg az utasításokat!

A beszélgetés végén tegyünk fel odaillő kérdéseket!-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek