A világ jövő évi olajkereslete erőteljesebben bővül, mint amennyire a nagy olajtermelők képesek, illetve hajlandók növelni a termelésüket – riogat az amerikai kormány energiatájékoztatási szolgálata (EIA). Az USA-nak és a többi iparilag fejlett országnak februárra együtt 49,3 napi felhasználásra elégséges készlete lesz, ilyen kis tartalékok utoljára 2004-ben voltak.
A 2008-as olajmérleget az emelkedő kereslet, az OPEC-en kívüli termelők szerény kínálatbővítése, az olajtermelő kapacitások kis többlete és a szállítások elakadásának fennmaradó kockázata jellemzi egyes térségekben. „Mindez jövőre is magasan tartja az olajárakat” – idézi a Reuters az EIA előrejelzését. Fennáll a vártnál érezhetőbb gazdasági lassulás veszélye is. Hasonlóan vélekedik a GKI. A múlt évi 64 dolláros átlagos olajárat az idén – a mostani magas árszint fennmaradását feltételezve – 74 dolláros követi, a 2008-as átlagár pedig 80-82 dolláros is lehet – reagált a hírre a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója. Mint Hegedűs Miklós rámutatott, a magas energiaárak magyarországi következményei már megmutatkoztak. Az ország idei elsődlegesenergia-felhasználása 5 százalékkal esik, ez csak részben magyarázható az enyhe téllel. Utóbbi hatása a nem gazdálkodó közintézmények 10 százalékos fűtésigény-csökkenésében érhető tetten, a lakosság azonban ennél sokkal nagyobb mértékben, 20-30 százalékkal fogta vissza gázfelhasználását. Ez a magas árakkal és az ártámogatás megnyirbálásával magyarázható.
A jövő évi országos energiaigény még akkor is csak szerény mértékben nő, ha az idei 1 százalékos GDP-növekedést 3 százalékos követi – véli a kutató. A teljes igényen belül viszont folytatódik az üzemanyag iránti bővülése. Az ország mintegy hárommilliós személyautóparkja évi 160-170 ezer járművel nő, még európai szinten is az élmezőnyben járunk az újautó-eladások terén.
Tavaly 7-8, az idei első kilenc hónapban 4-5 százalékkal fogyott több benzin az országban, mint az előző összehasonlító időszakban. Még lendületesebb a szállítás fejlődése, ugyanis a globális munkaerő-megosztásban a mostani magas üzemanyagárak mellett is megéri a szállításigényes tevékenységeket az alcsonyabb bérű térségekbe telepíteni. Az idén 15-16, az első három negyedévben pedig közel 10 százalékkal nőtt a hazai dízeligény. A mezőgazdaság jövő évre remélt talpra állása viszont az ideihez képest nem fenyeget nagyobb üzemanyag-kereslettel, mert az energiaigényes munkák nagy részét a kedvezőtlen időjárás és a kisebb termés mellett is el kellett végezni 2007-ben is.
Más hazai szakmai becslések szerint 2015-ig évente 2 százalékkal nő a hazai benzinigény. A dízel iránti kereslet 2010-ig évi 6-7 százalékkal erősödik, utána már csak évi 3-4-gyel. A kínálat kapcsán arra is felhívták lapunk figyelmét, hogy 2012 táján világszerte több helyen is új olajfeldolgozó kapacitásokat helyeznek üzembe, s szintén ekkorra várható a Mol Nyrt. 77 milliárd forintból épülő hidrokrakkolóüzemének átadása. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.