Jövőre szűkös lesz az olajpiac
A világ jövő évi olajkereslete erőteljesebben bővül, mint amennyire a nagy olajtermelők képesek, illetve hajlandók növelni a termelésüket – riogat az amerikai kormány energiatájékoztatási szolgálata (EIA). Az USA-nak és a többi iparilag fejlett országnak februárra együtt 49,3 napi felhasználásra elégséges készlete lesz, ilyen kis tartalékok utoljára 2004-ben voltak.
A 2008-as olajmérleget az emelkedő kereslet, az OPEC-en kívüli termelők szerény kínálatbővítése, az olajtermelő kapacitások kis többlete és a szállítások elakadásának fennmaradó kockázata jellemzi egyes térségekben. „Mindez jövőre is magasan tartja az olajárakat” – idézi a Reuters az EIA előrejelzését. Fennáll a vártnál érezhetőbb gazdasági lassulás veszélye is. Hasonlóan vélekedik a GKI. A múlt évi 64 dolláros átlagos olajárat az idén – a mostani magas árszint fennmaradását feltételezve – 74 dolláros követi, a 2008-as átlagár pedig 80-82 dolláros is lehet – reagált a hírre a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója. Mint Hegedűs Miklós rámutatott, a magas energiaárak magyarországi következményei már megmutatkoztak. Az ország idei elsődlegesenergia-felhasználása 5 százalékkal esik, ez csak részben magyarázható az enyhe téllel. Utóbbi hatása a nem gazdálkodó közintézmények 10 százalékos fűtésigény-csökkenésében érhető tetten, a lakosság azonban ennél sokkal nagyobb mértékben, 20-30 százalékkal fogta vissza gázfelhasználását. Ez a magas árakkal és az ártámogatás megnyirbálásával magyarázható.
A jövő évi országos energiaigény még akkor is csak szerény mértékben nő, ha az idei 1 százalékos GDP-növekedést 3 százalékos követi – véli a kutató. A teljes igényen belül viszont folytatódik az üzemanyag iránti bővülése. Az ország mintegy hárommilliós személyautóparkja évi 160-170 ezer járművel nő, még európai szinten is az élmezőnyben járunk az újautó-eladások terén.
Tavaly 7-8, az idei első kilenc hónapban 4-5 százalékkal fogyott több benzin az országban, mint az előző összehasonlító időszakban. Még lendületesebb a szállítás fejlődése, ugyanis a globális munkaerő-megosztásban a mostani magas üzemanyagárak mellett is megéri a szállításigényes tevékenységeket az alcsonyabb bérű térségekbe telepíteni. Az idén 15-16, az első három negyedévben pedig közel 10 százalékkal nőtt a hazai dízeligény. A mezőgazdaság jövő évre remélt talpra állása viszont az ideihez képest nem fenyeget nagyobb üzemanyag-kereslettel, mert az energiaigényes munkák nagy részét a kedvezőtlen időjárás és a kisebb termés mellett is el kellett végezni 2007-ben is.
Más hazai szakmai becslések szerint 2015-ig évente 2 százalékkal nő a hazai benzinigény. A dízel iránti kereslet 2010-ig évi 6-7 százalékkal erősödik, utána már csak évi 3-4-gyel. A kínálat kapcsán arra is felhívták lapunk figyelmét, hogy 2012 táján világszerte több helyen is új olajfeldolgozó kapacitásokat helyeznek üzembe, s szintén ekkorra várható a Mol Nyrt. 77 milliárd forintból épülő hidrokrakkolóüzemének átadása. VG


