BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milliárdok Ferihegy mellé

Három-négy év alatt több százmillió eurónyi tőke változhat át a Ferihegyi repülőtéren és környékén irodákká, logisztikai központokká, hotelekké és bevásárlóparkká. Tudomásunk szerint legalább öt cégnek van itt valamilyen szakaszban nagyberuházása, és ennek nyomán várhatóan még több fontolgat különböző akciókat a térségben. Több terület kapcsán is intenzív tárgyalásokat folytat néhány Budapesten működő nemzetközi ingatlan-tanácsadó.

A repülőtér közvetlen közelében jelenleg hiány van az A kategóriás irodaterületekből, és a The Quadrum nevű új komplexum lehet az első lépés egy új irodapiaci szegmens kialakulása felé. A 22 000 négyzetméteres irodaparkot az AIG/Lincoln nemzetközi ingatlanfejlesztő vállalat építteti a Porr Kft.-vel. A beruházási költség több mint 30 millió euró. A létesítmény első, Silver elnevezésű épülete 5961 négyzetméteres lesz, jövő szeptemberben adják át, míg a további három (Gold, Bronze, Diamond) épület 2009 végéig készül el.

Schőmer Norbert, az AIG/Lincoln igazgatója elmondta: az irodaházakban összesen 419 férőhelyes mélygarázs, továbbá a komplexum körül 275 felszíni parkolóhely lesz. A dolgozók, illetve a látogatók a szintén az AIG/Lincoln által épített, ez év októberében megnyitott és az irodáktól mindössze 50 méterre található Market Central Ferihegy kereskedelmi parkot is látogathatják. Az AIG/Lincoln már évek óta jelen van a ferihegyi körzetben, hiszen a Markert Central Ferihegy mögött építtette fel több ütemben a 65 ezer négyzetméteres Airport Business Parkot, ahol több ezer négyzetméternyi irodát és raktárat létesített.

A fellendülésből az Ablon Group is szeretne profitálni, ezért indította el első logisztikai projektjét, az Airport City nevű beruházást az Üllői útnak a repülőtérhez közeli végénél, az egykori szovjet laktanya helyén. A teljes beépítés után nyolc épületben 47 500 m2 raktár- és 18 100 m2 irodaterület várja leendő bérlőit. Az első szakaszban egy 8300 négyzetméternyi raktárt és 2000 négyzetméternyi irodát magában foglaló tömböt építenek, annak átadása a jövő év első negyedében várható.

Értesüléseink szerint ennek a teleknek a másik felén egy tengerentúli befektető kereskedelmi és konferencia-központot tervez, Airport City Plaza néven. A dokumentáció alapján egy bevásárlóközpont, egy nagy outlet komplexum és irodák is helyet kapnának ott. Egyelőre további részletekről nem tudni, bérlői tárgyalások még nem kezdődtek.

Szállodafronton rengeteg javítanivaló van ebben a körzetben. Tavalyelőtt lett kész Vecsés belterületén a háromcsillagos Stáció hotel – ez főleg a diszkont-légitársaságok vidékről érkező és éjszakázni akaró utasaira számít, de egy kisebb konferencia-központot is működtet. Kapacitása azonban nem elegendő a növekvő igények kielégítéséhez. Ezen segíthet az Airport Business Parktól nem messze épülő 113 szobás, négycsillagos Airport Hotel.

„Várhatóan még az idén bokrétaünnepséget tartunk, az átadást jövő júniusra tervezzük” – közölte lapunkkal Saller Róbert, a beruházó Airport-Hotel Kft. ügyvezetője. A kétszáz fős tárgyaló- és konferencia-központot is magában foglaló létesítményt 2,35 milliárd forintért, egyharmad részben saját erőből, hetven százalékban hitelből hozzák tető alá.

Helyzeti előnyben van a repülőteret üzemeltető, német többségi tulajdonú Budapest Airport (BA), hiszen a felügyelete alatt lévő terület közvetlenül a terminálok előtt található. Ott először csak egy háromcsillagos szállodáról volt szó, ám úgy tudjuk, jelenleg egy négycsillagos létesítmény előkészítése zajlik. A BA önálló Airport City-fejlesztést fog megvalósítani: egy a 2-es terminál előtt elhelyezkedő üzleti parkot hoz létre irodákkal és a már említett, 300 szobás szállodával. Négy év alatt – a terminálok öszszeépítését és bővítését is beleértve – 261 millió eurót költ fejlesztésre.

Az M0-s körgyűrűnek a közelmúltban elkészült keleti szektora már évek óta hatalmas ingatlanspekulációkat indukál. A repülőtér és a körgyűrű ezen szakasza közötti ipari telkek értéke becslések szerint 40-60 százalékkal ment fel az ezredforduló óta, részben azért, mert sokan

az építés kezdete előtt értékes földterülethez jutottak. Ma egy M0-shoz közeli 6-7 ezer négyzetméteres szántóföldért legalább 50-70 millió forintot kérnek.

Máig kérdéses, hogy mikor sikerül megoldani a repülőtér vecsési oldalán több száz telektulajdonos birtokában lévő 204 hektárnyi föld sorsát, az ugyanis jól jönne a fejlesztőknek. Informá-cióink szerint több társaság is szemet vetett a terület egy részére. A nadrágszíjtelkeket azonban egyesíteni kell, meg kell oldani a közművesítést, s csak ezután lehet felértékelni az így keletkezett terméket.

Az északi, ecseri oldalon, közvetlenül a Budapest Airport privatizációja előtt, 2005 elején a BA akkori vezetése – az ÁPV Rt. jóváhagyásával – 4,7 milliárd forintért megvette a Carion Airport Development Rt. húsz hektárt birtokló projektcégét, az ACD Kft.-t. Az ügyletből azonban – pénzügyminiszteri utasításra – nem lett semmi, a BA kihátrált. Később a Leisztinger Tamás nagyvállalkozó érdekkörébe tartozó KNB-Fuente cég vette meg, majd 2006-ban állítólag eladta egy ír befektetői csoportnak, amely egyelőre nem hallatott magáról.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.