BUX 41,588.33
+0.83%
BUMIX 3,948.56
+0.64%
CETOP20 1,919.28
0.00%
OTP 10,570
+0.62%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 17,200
0.00%
0.00%
ANY 1,645
+0.61%
RABA 1,155
0.00%
0.00%
+0.49%
0.00%
0.00%
OPUS 193.6
0.00%
0.00%
+1.75%
0.00%
+1.29%
OTT1 149.2
0.00%
-0.50%
MOL 2,824
+0.86%
0.00%
ALTEO 2,350
0.00%
0.00%
+1.84%
EHEP 1,605
+0.31%
0.00%
+1.54%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
SunDell 39,800
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
+1.89%
0.00%
GOPD 12,500
0.00%
OXOTH 3,790
0.00%
0.00%
NAP 1,218
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Régiós gázvállalat alakulhat

Regionális gázszállító társaság létrehozását javasolja a közép- és délkelet-európai gázvezeték-hálózatok közös működtetésére a Mol. Szlovénia, Horvátország, Bosznia-Hercegovina, Szerbia, Románia, Bulgária és Ausztria gázszállító vállalatait kérte fel a Mol Földgázszállító Zrt. az egyeztetések megkezdésére – mondta Zsuga János vezérigazgató. A cég várakozásai szerint 2008 elején kezdődhetnek meg a közös társaság létrehozásáról és az egységes regionális gázszállítási rendszer megvalósításáról szóló tárgyalások.

A szükséges jogi keretrendszer megteremtése egy-két évet vehet igénybe. A meglévő nemzeti vezetékrendszerek összekapcsolásához szükséges beruházások várhatóan ugyanennyi ideig tartanak – közölte Mosonyi György vezérigazgató. Szerinte a közös működtetés hozzájárul a térség ellátási biztonságának növeléséhez, versenyhelyzetet teremt a gázpiacon, és fokozott értékteremtést jelent a részvényesek számára.

Hozzátette: a gázvezeték-hálózatok közös működtetésének előfeltételeként szükség van politikai támogatásra, az egyes országok szabályozó hatóságainak és a közös társaságban tulajdonos cégek dotálására.

Az új vállalatnak lenne az egyik leghosszabb szállítóhálózata (mintegy 27 ezer kilométer) Európában, és könnyebben hozzáférne a nemzetközi tőkepiacokhoz jelentősebb beruházások finanszírozása esetén. Varró László, a Mol vezető közgazdásza szerint a nagyobb tőkevonzó képesség a részt vevő vállalatok országai számára is előnyt jelent. Megteremti ugyanis annak a lehetőségét, hogy ezen államok költségvetései az energiaszektor fejlesztése mellett egyéb, más infrastrukturális beruházásokat is tudjanak finanszírozni. Regionális együttműködést azért is tart szükségesnek, mert új csővezetékek üzembe helyezése csak több nemzeti piac ellátása esetén térülne meg. Jelenleg a nyugat-európai országok előnye, hogy nemzeti vezetékrendsze-

reik sokkal több ponton kapcsolódnak össze, mint a közép- és délkelet-európai államok gázvezetékrendszerei. Varró László további hátrányként említette az egyes nemzeti tarifák között meglévő különbségeket. A régió gázvezeték-hálózatának bővítése és közös működtetése megteremtené a lehetőséget egy egységes tarifarendszer kialakítására. A Mol javaslata szerint a regionális vállalat tarifapolitikáját és üzletszabályzatát a cég szabályozó-

bizottsága határozná meg. A bizottság tagjait az egyes nemzeti szabályozó szervek delegálnák.

A Mol kezdeményezése még nagyon korai szakaszban lévő elképzelés – mondták lapunk kérdésére az OMV-nél. Az osztrák cég csak tegnapelőtt értesült a tervről, amelyről így még nincs végleges álláspontja. Ugyanakkor a Mol lépését annak felismeréseként értékeli, hogy a közép- és kelet-európai energiaszektorban regionális konszolidációra van szükség. Továbbra is úgy látja, hogy az ellátás biztonságát leginkább a két vállalat egyesülése biztosíthatja.

Az Európai Bizottság (EB) egyetért azzal a megállapítással, hogy az együttműködés hozzájárulhat az ellátás biztonságának a növeléséhez és a piaci verseny erősödéséhez – tette hozzá Ferran Tarradellas, az EB szóvivője.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek