BUX 43,457.58
+4.02%
BUMIX 3,956.67
+0.14%
CETOP20 2,013.3
+1.85%
OTP 10,465
+5.66%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-4.64%
+0.85%
+2.13%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,600
-1.23%
RABA 1,170
-0.85%
0.00%
+0.49%
+0.65%
+1.40%
OPUS 189.8
+0.53%
-1.60%
-0.12%
0.00%
+2.34%
OTT1 149.2
0.00%
+1.95%
MOL 2,842
+5.26%
+0.26%
ALTEO 2,360
-1.26%
0.00%
+0.20%
EHEP 1,770
+11.32%
+9.79%
+0.89%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.87%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
+0.47%
-0.38%
+2.92%
+4.05%
-2.99%
+0.81%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,470
-7.22%
+0.44%
NAP 1,210
+1.68%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Repedező ablakpiac: jövőre is gondok lesznek

A túlélés éveként értékeli 2007-et Grosser Lagos Enrique, a MATA Ajtó-Ablak Egyesület titkára. A kiugróan jó tavalyi évet követően legfeljebb stagnálásra számíthatnak az idén a hazai nyílászárógyártó és -forgalmazó cégek. A múlt évi jó eredményben meghatározó szerepet játszott az új építésű lakások piaca, illetve a panelprogramból, valamint az energiatakarékos megoldásokat támogató, a Nemzeti Energiatakarékossági Program (NEP) keretében kiírt pályázatokból adódó felújítási láz. Azonban a problémák már 2006-ban is jelentkeztek, a hazai gyártók termelési kapacitása meghaladta a keresletet, ráadásul az olcsó, főleg lengyel importtermékek tovább élezték az árversenyt. Ez azt eredményezte, hogy tavaly és az idén is 5 százalék körüli áremelést tudtak csak érvényesíteni a nyílászárógyártók, miközben az üveg ára 2005-höz képest napjainkig 100, az alapprofiloké pedig 7-12 százalékkal nőtt – mondta el Grosser Lagos Enrique. A lengyel termékek jelentős részével kapcsolatban egyébként komoly minőségi kifogások vannak, ezek ügyében az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztériumhoz, illetve a fogyasztóvédelemhez fordult a MATA.

Az idén drámai mértékben visszaesett az új lakások építéséből származó megrendelés, és minimálisra csökkent a támogatással megvalósuló felújítás is. Csak a korábban meghirdetett panelprogramban indult projektek lezárása jelentett komoly bevételt a hazai gyártóknak és forgalmazóknak, azonban a NEP keretében kiírt pályázatokra minimális az érdeklődés. Ennek hátterében az áll, hogy míg 2006-ban 30, addig az idén csak 15 százalék a támogatás mértéke.

A visszaesést jól mutatják az értékesített üvegmennyiségek is. Míg 2006-ban az előző évi 70-75 millió négyzetméterről 80 millió fölé nőtt az eladott üveg mennyisége, addig az idén nem várható további növekedés. Jövőre további csökkenés várható az ágazatban: a MATA titkárának becslése szerint a 10 százalékot is elérheti az értékesítés visszaesése. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy miközben a gyártási költségek legalább tizedükkel nőnek jövőre az emelkedő energia- és alapanyagárak miatt, csak minimális mértékű drágítást hajthatnak végre az olcsó importtermékek jelentette verseny miatt. A nehézségek ellenére egyelőre kitartanak a hazai gyártók és forgalmazók. Részben a minőségi termékek felé mozdulnának, részben a határon túlra telepítenék a termelést.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek