Egyelőre nem tudni, milyen 2007-es alapokról indul mindezért versenybe a Malév. Az idén több mint 16 milliárd forintos üzemi szintű veszteséggel kezdték az évet, hivatalos adatokat csak a jövő év első három hónapjában tesznek közzé. Úgy tudjuk ugyanakkor, hogy az első tíz hónapban sikerült lefaragni ennek az összegnek közel egyharmadát.
Kritikus pont lehet az üzleti tervben, sikerül-e megfelelően ellentételezni az üzemanyag-drágulást, illetve hogyan válaszol a Malév a mind élesebb versenyre. Leonov Péter a határidős ügyletekben látja az első kérdésre a választ, a második tényezőről pedig azt mondta: „Nem stratégiánk, hogy belemenjünk az árversenybe, ráadásul jó a termékünk. Ha sikerül behozni a tranzitutasokat a keleti piacokról, és a térségünkben megfelelő célállomásokkal bővítjük a hálózatot, akkor teljesíthető az üzleti terv.”
Nem rejthette véka alá, hogy a Malév dinamizálása fájdalmas lépésekkel is jár. Hétfőn például 250 fős csoportos létszámleépítést jelentettek be. Január közepéig ezzel a cégcsoport állománya közel kilenc százalékkal csökken. A szervezeti átalakítást követően, várhatóan januártól kevesebb osztály és kevesebb igazgató lesz, de a létszám később nőhet, ha bővül a flotta és a járathálózat. „Folyamatosan egyeztetünk az érdekképviseletekkel, a tovább dolgozó állománynak biztos állást akarunk” – mondta Leonov Péter.
Egyszerre karcsúsít s teremt új piacot magának a cég, például a repülőgépek karbantartását és javítását végző Aeroplex leányvállalattal. Annak oroszországi bázisai már rövid távon is bővülnek majd. A jövő év elejétől önálló, bejegyzett orosz jogi személy lesz a már működő leány. A pótlólagos képzést, a hangárok és az eszközök fejlesztését külső forrásból finanszírozzák, ebben partner lehet az Eximbank. A repülőgép-vásárlásokat vélhetően az orosz Vnyesekonombank fogja finanszírozni, de több ajánlatot is vizsgálnak, mert a pénzintézetek ma szívesen vesznek részt az ilyen típusú üzletekben.
Új elemként említette, hogy a kapcsolataikon keresztül orosz befektetők magyarországi megjelenését szorgalmazzák. Mivel a magyar idegenforgalomban, illetve annak infrastruktúrájában jelentős potenciált látnak, egyebek között ingatlanfejlesztőket is ösztönöznek az itteni megjelenésre. „Eddig csak Csehországot látták, ha gyógyfürdőfejlesztésekről volt szó a térségben, mi azt akarjuk, hogy inkább ide jöjjenek” – fejtette ki, utalva arra, hogy közvetve az üzleti és a konferenciaturizmus fejlesztése is érdeke a csoportnak.
Egyébként az orosz kapcsolat már érezhetően jótékony hatással van a moszkvai járatra. Az elmúlt hónapokban erőteljesen – csak novemberben mintegy 30 százalékkal – nőtt az utasok száma ezen a vonalon, ezen belül a business osztályra közel 20 százalékkal váltottak többen jegyet a tavalyi év azonos időszakához képest. Később a járatszám növelése, illetve a „rászervezés” segítségével még látványosabb lehet a felfutás.
Kérdésünkre, hogy mikor adják el a flottába nem illő négy CRJ gépet, azt felelte: márciusig sort kerítenek rá, továbbá turbópropelleres járműveket bérelnek a rövid távú járatok kiszolgálására. Reméli, hogy az utóbbira épülő divízió hamarosan feláll a cégen belül. Az eszközállomány tovább frissül, hiszen 2010-ben a Fokkerek cseréje is napirendre kerül, legalább tíz regionális jetet szeretnének vásárolni. Ez lehet a Szuhoj, ebből a közvetett tulajdonos AiRUnion már 15 gépet rendelt és 15-re opciós jogot kért. Ily módon a Szuhoj is az új lehetőségek egyike lenne az Aeroplex számára. Ezenkívül a Bombardier-vel és az Embraerrel is tárgyalnak.
Tartozásai a harmadik negyedévi jelentése szerint 4,9 milliárd rubelt tesznek ki. A KrasAir helyzete kulcsfontosságú az öt céget tömörítő és hamarosan önálló légitársasággá szerveződő AiRUnion szövetségen belül.
Érdekes, hogy a tömörülés nem a Oneworldöt választotta – mint a Malév –, hanem a Star Alliance-ot. Így a csoport mögött álló Abramovics fivérek egyszerre két szövetségből is hasznot húzhatnak.
Tartozásai a harmadik negyedévi jelentése szerint 4,9 milliárd rubelt tesznek ki. A KrasAir helyzete kulcsfontosságú az öt céget tömörítő és hamarosan önálló légitársasággá szerveződő AiRUnion szövetségen belül.
Érdekes, hogy a tömörülés nem a Oneworldöt választotta – mint a Malév –, hanem a Star Alliance-ot. Így a csoport mögött álló Abramovics fivérek egyszerre két szövetségből is hasznot húzhatnak.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.