BUX 39,234.2
-5.50%
BUMIX 3,852.63
-1.33%
CETOP20 1,952.57
-0.70%
OTP 9,010
-8.17%
KPACK 3,100
0.00%
-0.91%
-4.35%
+0.85%
-4.00%
ZWACK 17,400
-1.42%
-1.96%
ANY 1,610
-1.23%
RABA 1,165
+0.43%
-1.79%
-4.44%
-1.33%
-2.27%
+2.19%
-2.73%
-1.50%
0.00%
+1.03%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,504
-9.14%
+1.69%
ALTEO 2,200
-5.98%
0.00%
-3.02%
EHEP 1,595
-5.62%
-0.67%
-3.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.59%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.48%
-1.90%
-3.60%
-2.60%
-1.27%
-2.75%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,370
-9.89%
+2.10%
NAP 1,206
0.00%
-15.15%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Újabb orosz tőkét vonz a Malév

Néhány hónappal a birtokon belülre kerülést követően már látszik, javuló pályára állt a Malév. A felügyelőbizottság által a napokban elfogadott (de a szakszervezetek által egyelőre nem véleményezett) hároméves üzleti terv jövőre még 1,5 milliárd forintos üzemi szintű veszteséggel számol, de 2008 után pozitív szaldót vetít előre. Ez főleg a bevételnövelő és a költségcsökkentő lépések sorozatának köszönhetően alakulhat így, de segíthet a flotta megújítása és a leányvállalatok, különösen az Aeroplex tevékenységének kiterjesztése is – összegezte a kilátásokat lapunknak Leonov Péter vezérigazgató.

Egyelőre nem tudni, milyen 2007-es alapokról indul mindezért versenybe a Malév. Az idén több mint 16 milliárd forintos üzemi szintű veszteséggel kezdték az évet, hivatalos adatokat csak a jövő év első három hónapjában tesznek közzé. Úgy tudjuk ugyanakkor, hogy az első tíz hónapban sikerült lefaragni ennek az összegnek közel egyharmadát.

Kritikus pont lehet az üzleti tervben, sikerül-e megfelelően ellentételezni az üzemanyag-drágulást, illetve hogyan válaszol a Malév a mind élesebb versenyre. Leonov Péter a határidős ügyletekben látja az első kérdésre a választ, a második tényezőről pedig azt mondta: „Nem stratégiánk, hogy belemenjünk az árversenybe, ráadásul jó a termékünk. Ha sikerül behozni a tranzitutasokat a keleti piacokról, és a térségünkben megfelelő célállomásokkal bővítjük a hálózatot, akkor teljesíthető az üzleti terv.”

Nem rejthette véka alá, hogy a Malév dinamizálása fájdalmas lépésekkel is jár. Hétfőn például 250 fős csoportos létszámleépítést jelentettek be. Január közepéig ezzel a cégcsoport állománya közel kilenc százalékkal csökken. A szervezeti átalakítást követően, várhatóan januártól kevesebb osztály és kevesebb igazgató lesz, de a létszám később nőhet, ha bővül a flotta és a járathálózat. „Folyamatosan egyeztetünk az érdekképviseletekkel, a tovább dolgozó állománynak biztos állást akarunk” – mondta Leonov Péter.

Egyszerre karcsúsít s teremt új piacot magának a cég, például a repülőgépek karbantartását és javítását végző Aeroplex leányvállalattal. Annak oroszországi bázisai már rövid távon is bővülnek majd. A jövő év elejétől önálló, bejegyzett orosz jogi személy lesz a már működő leány. A pótlólagos képzést, a hangárok és az eszközök fejlesztését külső forrásból finanszírozzák, ebben partner lehet az Eximbank. A repülőgép-vásárlásokat vélhetően az orosz Vnyesekonombank fogja finanszírozni, de több ajánlatot is vizsgálnak, mert a pénzintézetek ma szívesen vesznek részt az ilyen típusú üzletekben.

Új elemként említette, hogy a kapcsolataikon keresztül orosz befektetők magyarországi megjelenését szorgalmazzák. Mivel a magyar idegenforgalomban, illetve annak infrastruktúrájában jelentős potenciált látnak, egyebek között ingatlanfejlesztőket is ösztönöznek az itteni megjelenésre. „Eddig csak Csehországot látták, ha gyógyfürdőfejlesztésekről volt szó a térségben, mi azt akarjuk, hogy inkább ide jöjjenek” – fejtette ki, utalva arra, hogy közvetve az üzleti és a konferenciaturizmus fejlesztése is érdeke a csoportnak.

Egyébként az orosz kapcsolat már érezhetően jótékony hatással van a moszkvai járatra. Az elmúlt hónapokban erőteljesen – csak novemberben mintegy 30 százalékkal – nőtt az utasok száma ezen a vonalon, ezen belül a business osztályra közel 20 százalékkal váltottak többen jegyet a tavalyi év azonos időszakához képest. Később a járatszám növelése, illetve a „rászervezés” segítségével még látványosabb lehet a felfutás.

Kérdésünkre, hogy mikor adják el a flottába nem illő négy CRJ gépet, azt felelte: márciusig sort kerítenek rá, továbbá turbópropelleres járműveket bérelnek a rövid távú járatok kiszolgálására. Reméli, hogy az utóbbira épülő divízió hamarosan feláll a cégen belül. Az eszközállomány tovább frissül, hiszen 2010-ben a Fokkerek cseréje is napirendre kerül, legalább tíz regionális jetet szeretnének vásárolni. Ez lehet a Szuhoj, ebből a közvetett tulajdonos AiRUnion már 15 gépet rendelt és 15-re opciós jogot kért. Ily módon a Szuhoj is az új lehetőségek egyike lenne az Aeroplex számára. Ezenkívül a Bombardier-vel és az Embraerrel is tárgyalnak.

Pénzügyi gondok a KrasAirnél

Gondok vannak a közvetve Malév-tulajdonosnak számító KrasAir adósságfizetéseivel. A moszkvai bíróság előtt az év eleje óta 50 kereset gyűlt össze: a benyújtók 1,1 milliárd rubelt és 5,13 millió dollárt követelnek a társaságtól.

Tartozásai a harmadik negyedévi jelentése szerint 4,9 milliárd rubelt tesznek ki. A KrasAir helyzete kulcsfontosságú az öt céget tömörítő és hamarosan önálló légitársasággá szerveződő AiRUnion szövetségen belül.

Érdekes, hogy a tömörülés nem a Oneworldöt választotta – mint a Malév –, hanem a Star Alliance-ot. Így a csoport mögött álló Abramovics fivérek egyszerre két szövetségből is hasznot húzhatnak.

Tartozásai a harmadik negyedévi jelentése szerint 4,9 milliárd rubelt tesznek ki. A KrasAir helyzete kulcsfontosságú az öt céget tömörítő és hamarosan önálló légitársasággá szerveződő AiRUnion szövetségen belül.

Érdekes, hogy a tömörülés nem a Oneworldöt választotta – mint a Malév –, hanem a Star Alliance-ot. Így a csoport mögött álló Abramovics fivérek egyszerre két szövetségből is hasznot húzhatnak.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek