Nem könynyű a 2007-es médiatörténések közül a legfontosabbakat kiemelni, talán csak a legnagyobb figyelemmel kísért fordulatok közül lehet kiválasztani néhányat. Mint már évek óta, az új média tavaly is újabb hadállásokat épített ki. A médiapiacon a legkeresettebbek az online reklámcégek és a közösségi oldalak voltak (és egy ideig várhatóan maradnak is). Az egyik legnagyobb ügylet a Google nevéhez kapcsolódik: a társaság, amely 2006 novemberében 1,65 milliárd dollárért vette meg a YouTube-ot, tavaly áprilisban 3,1 milliárd dollárért megszerezte a DoubleClicket is. A lassan 200 milliárd dollár piaci értékű Google számára úgy tűnik, csak a csillagos ég a határ (bár a Google Sky itt is hódít); a cég immár tizenhárom negyedéve nem képes 50 százaléknál kisebb éves szintű árbevétel-növekedést produkálni.
A közösségi oldalak közül a szakma egyik kedvence a Facebook; a Szilícium-völgy új üdvöskéjének piaci értéke rövid idő alatt egymilliárd dollárról tizenötmilliárdra nőtt. Igaz ugyan, hogy az utóbbi adat a Microsoft által vásárolt 1,6 százalékos részesedés 240 millió dolláros árából ered; a rosszmájúak ezt csak akkor hiszik el, ha a szoftveróriás – arányos áron – a „maradékot” is megvásárolja. A Facebook egyelőre nemigen termelt nyereséget, forradalmian új reklámstratégiája is inkább az adathalászat (nem megalapozatlan) vádja miatt került a középpontba.
A digitális média előretörése van a hátterében a hollywoodi forgatókönyvírók november óta tartó sztrájkjának. Az írók a DVD- és a digitális értékesítésből követelnek nagyobb bevételt. Az amerikai talkshow-k nézettsége már jelentősen visszaesett, és – többek között – veszélyben vannak az Oscar-díj-átadó poénjai is. A legutóbbi hasonló akció 1988-ban öt hónapig tartott; ha a mostani is elhúzódik, akár a magyar tévékben népszerű sorozatok újabb évadjai is késhetnek egy keveset.
A márkák küzdelmében tovább erősödött a zöld elkötelezettség értéke. Az immár Nobel-díjas Al Gore által is felkarolt mozgalom megtette a hatását: a cégek egymásra licitálva mutatnak véresen komoly felelősséget a klímaváltozás iránt. A fogyasztók pedig értékelik az erőfeszítéseket: az Edelman kilenc országra kiterjedő felmérésében megkérdezettek közel 80 százaléka nyilatkozta azt, hogy az ökotudatos termékek előnyt élveznek a vásárlási döntésekben.
A nyomtatott sajtóban az év szenzációja Rupert Murdoch nevéhez fűződik. Az elfogulatlan és kiegyensúlyozott tájékoztatás élharcosai között számon nem tartott newspaper-man májusban a The Wall Street Journalra vetett szemet. És ha ő valamire szemet vet... A Dow Jones szavazati jogainak többségével rendelkező Bancroft család néhány hónapig tiltakozott, végül azonban – ahogy egy üzleti napilap esetében nem meglepetés – a pénz szava döntött, pontosabban azé az ötmilliárd dolláré, amely az ajánlattétel előtti záróárhoz képest 65 százalékos prémiumot tartalmazott. A WSJ feltehetően heteken belül stratégiát vált, valószínű, hogy több politika lesz a lapban, az online verzió pedig ingyenessé válik. (A Murdoch– Bancroft küzdelem teljesen elterelte a figyelmet az ágazat másik nagy akvizíciójáról: a Thomson májusban jelentette be, hogy közel 18 milliárd dollárért megvásárolja a 130 országban jelen lévő, 2400 tudósítót alkalmazó brit Reuterst. A patinás hírügynökség beolvasztásával a világ legnagyobb információszolgáltatója jön létre: a két társaság együttes piaci részesedése 34 százalék, a nagy vetélytárs Bloomberg 33 százalékkal a második.)
Az év trendsettere címre mindazonáltal nem Murdoch, hanem (újra) Steve Jobs pályázhat eséllyel. Az iPod diadalútja még javában tartott, amikor az Apple-vezér már bejelentette az új durranást: az iPhone-t, amelynek piaci bevezetését az ember holdra szállását idéző felhajtás előzte meg. Az egymilliomodik iPhone-t 74 nappal az egyesült államokbeli debütálás után adták el – a magyar piacon az idén jelenik meg az okos telefon. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.