Nem panaszkodhatnak 2007-re a világ legnagyobb marketingcégei: az Omnicom, a WPP, a Publicis, az Interpublic és az Havas egyaránt nagyobb árbevételt és adózott eredményt ért el tavaly, mint 2006-ban.
A világ első számú reklámcége továbbra is az egyesült államokbeli Omnicom Group, amely a tavalyi évet 12,7 milliárd dolláros árbevétellel zárta. A társaság ebből nem is akar engedni – bár a WPP egyre inkább felzárkózik –, és 2008-ra is két számjegyű bevételnövekedést prognosztizál. Az Omnicom, amely tavalyi bevételének több mint felét az USA-ban, 21 százalékát az euróövezetben, 11 százalékát pedig Nagy-Britanniában realizálta, a jövőben különös hangsúlyt kíván fektetni a gyorsabb növekedést produkáló kínai és közel-keleti piacra. A társaság – részben ennek jegyében – 13 akvizíciót zárt le 2007-ben, és 2008-ban ennél is aktívabb lesz: mint azt John Wren vezérigazgató a napokban jelezte, az idén a kockázati befektetők várhatóan számos médiaérdekeltségüket eladják, ennek eredményeként az árak is kedvezőbbek lesznek. Az igazgató arról is beszámolt, hogy az Omnicom ügyfelei jelenleg büdzséjüknek átlagosan 10-15 százalékát költik el az interneten. A digitális média előretörése folytatódik, de üteme elmarad „a piaci retorika” előrejelzésétől – tette hozzá.
A feltörekvő piacokon kíván erősíteni a tavaly negyven akvizíciót bejelentett brit WPP Group is, amely Kínában, Brazíliában és Indiában 20 százalék feletti bevételnövekedést ért el. A társaság éves jelentésében a termékcsoportok szerinti forgalombővülést is vázolta: e szerint 2007-ben a legnagyobb mértékben, éves szinten 15 százalék fölött a különféle italok gyártóinak a reklámköltése nőtt, a szórakoztatóipari, a pénzügyi, a kiskereskedelmi és az élelmiszerszektor 10-15, az autó- és a távközlési ágazat pedig 5-10 százalékkal költött többet reklámra. A WPP tavaly két megamegbízást is elnyert: a cég az AT&T 3,4 és a Dell 1,5 milliárd dolláros büdzséjét fogja kezelni. A korszellemnek megfelelően a digitális médiában is erősített, legnagyobb befektetése a 24/7 Real Media megvásárlása volt.
A Publicis digitális célkitűzései a legambiciózusabbak: a francia társaság 2010-re bevételeinek a felét már ebben a szegmensben kívánja elérni (tavaly ez a mutató 15 százalék volt). Ezzel jelentősen megelőzheti a korát: előrejelzése szerint ugyanis 2010-ben a globális reklámtortából az internet és a mobiltelefon „mindössze” 11,5 százalékos szeletet ér majd el. A másik stratégiai cél a feltörekvő piacokon való erősödés: a fent említett időpontra a gyorsan bővülő piacok adják a tervek szerint az árbevétel felét. A váltás magyarázata egyszerű: a Publicis tavaly Európában mindössze 3 százalékos bevételnövekedést realizált, miközben például Latin-Amerikában tíz százalék feletti mértékben nőtt a forgalom.
Az organikus bővülés és a költségek további csökkentése áll az Interpublic Group of Companies stratégiájának a középpontjában. A társaság több veszteséges év után 2007-et már nyereséggel zárta, nem kis részben a nadrágszíj meghúzásának köszönhetően. A bérköltségeket és személyi kiadásokat tavaly az előző évhez képest 0,5 százalékponttal, a bevétel 63,2 százalékára, az irodai és általános tételeket pedig ennél is nagyobb mértékben, 2,4 százalékponttal, a bevételek 31,2 százalékára szorították vissza.
Az Havasnál sem kell hatalmas akvizíciókra számítani – jelentette be a hét elején Fernando Rodes Vila vezérigazgató. A francia társaság, amelynek legnagyobb befektetője Vincent Bolloré, 2000 óta első ízben minden régióban növelni tudta árbevételét, adózott eredménye pedig ágazati összevetésben is igencsak dinamikusan, 2006-hoz képest 39 százalékkal nőtt.
A stratégiát illetően vannak ugyan eltérések, az előrejelzések azonban meglehetősen egybehangzóak. A „nagyok” az idén a jelzálogpiaci válság ellenére egyöntetűen jó évre számítanak, a várakozásokat mindenekelőtt az olimpiára, a labdarúgó Eb-re és az amerikai elnökválasztásra alapozzák. 2009 várhatóan „problémásabb” év lesz, de 2010-ben újra lendületet vesz a piac, hasonló okokból, mint az idén: a három húzóesemény a dél-afrikai labdarúgó-vb, a vancouveri téli olimpia és az USA-ban sorra kerülő időközi kongresszusi választás lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.