A nagyok jól muzsikáltak
Nem panaszkodhatnak 2007-re a világ legnagyobb marketingcégei: az Omnicom, a WPP, a Publicis, az Interpublic és az Havas egyaránt nagyobb árbevételt és adózott eredményt ért el tavaly, mint 2006-ban.
A világ első számú reklámcége továbbra is az egyesült államokbeli Omnicom Group, amely a tavalyi évet 12,7 milliárd dolláros árbevétellel zárta. A társaság ebből nem is akar engedni – bár a WPP egyre inkább felzárkózik –, és 2008-ra is két számjegyű bevételnövekedést prognosztizál. Az Omnicom, amely tavalyi bevételének több mint felét az USA-ban, 21 százalékát az euróövezetben, 11 százalékát pedig Nagy-Britanniában realizálta, a jövőben különös hangsúlyt kíván fektetni a gyorsabb növekedést produkáló kínai és közel-keleti piacra. A társaság – részben ennek jegyében – 13 akvizíciót zárt le 2007-ben, és 2008-ban ennél is aktívabb lesz: mint azt John Wren vezérigazgató a napokban jelezte, az idén a kockázati befektetők várhatóan számos médiaérdekeltségüket eladják, ennek eredményeként az árak is kedvezőbbek lesznek. Az igazgató arról is beszámolt, hogy az Omnicom ügyfelei jelenleg büdzséjüknek átlagosan 10-15 százalékát költik el az interneten. A digitális média előretörése folytatódik, de üteme elmarad „a piaci retorika” előrejelzésétől – tette hozzá.
A feltörekvő piacokon kíván erősíteni a tavaly negyven akvizíciót bejelentett brit WPP Group is, amely Kínában, Brazíliában és Indiában 20 százalék feletti bevételnövekedést ért el. A társaság éves jelentésében a termékcsoportok szerinti forgalombővülést is vázolta: e szerint 2007-ben a legnagyobb mértékben, éves szinten 15 százalék fölött a különféle italok gyártóinak a reklámköltése nőtt, a szórakoztatóipari, a pénzügyi, a kiskereskedelmi és az élelmiszerszektor 10-15, az autó- és a távközlési ágazat pedig 5-10 százalékkal költött többet reklámra. A WPP tavaly két megamegbízást is elnyert: a cég az AT&T 3,4 és a Dell 1,5 milliárd dolláros büdzséjét fogja kezelni. A korszellemnek megfelelően a digitális médiában is erősített, legnagyobb befektetése a 24/7 Real Media megvásárlása volt.
A Publicis digitális célkitűzései a legambiciózusabbak: a francia társaság 2010-re bevételeinek a felét már ebben a szegmensben kívánja elérni (tavaly ez a mutató 15 százalék volt). Ezzel jelentősen megelőzheti a korát: előrejelzése szerint ugyanis 2010-ben a globális reklámtortából az internet és a mobiltelefon „mindössze” 11,5 százalékos szeletet ér majd el. A másik stratégiai cél a feltörekvő piacokon való erősödés: a fent említett időpontra a gyorsan bővülő piacok adják a tervek szerint az árbevétel felét. A váltás magyarázata egyszerű: a Publicis tavaly Európában mindössze 3 százalékos bevételnövekedést realizált, miközben például Latin-Amerikában tíz százalék feletti mértékben nőtt a forgalom.
Az organikus bővülés és a költségek további csökkentése áll az Interpublic Group of Companies stratégiájának a középpontjában. A társaság több veszteséges év után 2007-et már nyereséggel zárta, nem kis részben a nadrágszíj meghúzásának köszönhetően. A bérköltségeket és személyi kiadásokat tavaly az előző évhez képest 0,5 százalékponttal, a bevétel 63,2 százalékára, az irodai és általános tételeket pedig ennél is nagyobb mértékben, 2,4 százalékponttal, a bevételek 31,2 százalékára szorították vissza.
Az Havasnál sem kell hatalmas akvizíciókra számítani – jelentette be a hét elején Fernando Rodes Vila vezérigazgató. A francia társaság, amelynek legnagyobb befektetője Vincent Bolloré, 2000 óta első ízben minden régióban növelni tudta árbevételét, adózott eredménye pedig ágazati összevetésben is igencsak dinamikusan, 2006-hoz képest 39 százalékkal nőtt.
A stratégiát illetően vannak ugyan eltérések, az előrejelzések azonban meglehetősen egybehangzóak. A „nagyok” az idén a jelzálogpiaci válság ellenére egyöntetűen jó évre számítanak, a várakozásokat mindenekelőtt az olimpiára, a labdarúgó Eb-re és az amerikai elnökválasztásra alapozzák. 2009 várhatóan „problémásabb” év lesz, de 2010-ben újra lendületet vesz a piac, hasonló okokból, mint az idén: a három húzóesemény a dél-afrikai labdarúgó-vb, a vancouveri téli olimpia és az USA-ban sorra kerülő időközi kongresszusi választás lesz.


